טיפים לשינה טובה בזמן מלחמה
23 אוק, 2023

לשמור על השפיות – איך מצליחים לישון בזמן מלחמה?

בחוץ מלחמה, ובפנים - סערת רגשות חזקים ומציפים, שהשפעתם על הגוף והנפש ניכרת. אחד מהקשיים הבולטים הוא שמירה על שינה שקטה ומספקת. מחשבות, חרדות, סיוטי-לילה ועוד, מכניסים את הגוף למתח ולמצב דריכות ומונעים שינה. אספנו עבורכם כמה עצות יעילות שיוכלו לעזור להרגיע את הגוף, להשקיט את המחשבות ולתת לנו כמה שעות של שינה שתאזן ותשמור על השפיות שכולם זקוקים לה.

נראה שהביטוי "מדיר שינה" מעולם לא היה נכון יותר לאנשים רבים כל-כך. המלחמה מדירה שינה מעיני כולנו, החל מאלה שנפגעו ממנה ישירות, דרך הורי החיילים ועד לציבור כולו. החרדה, העצב, האבל – כל אלה מטרידים את מנוחתנו כל היום ולא מרפים גם בלילה. רבים מדווחים על קשיי הירדמות ועל בעיות שינה, על סיוטים ועל התעוררות מספר פעמים בלילה. העיניים העייפות שמביטות בנו מכל עבר לא משאירות מקום לספק, אנחנו לא מצליחים לישון. אולם, חוסר השינה הזה גורם לנו נזק, מחליש אותנו, מקשה עלינו להתרכז וגורם לנו לעצבנות אף גדולה מזו שהמצב מייצר גם כך.

שינה טובה ואיכותית חיונית לא רק לתפקוד פיזי תקין, אלא גם לשמירה על מיקוד ושקט נפשי. מצב מתמשך של נדודי שינה עלול להפוך למעגל קסמים: החרדה והמתח מפריעים להירדם ואף לישון שינה רציפה, וחוסר השינה תורם להתגברות החרדה. אספנו עבורכם כמה עצות יעילות לשמירה על שינה מאוזנת בזמנים קשים:

טלוויזיה בחדר השינה? מתכון לקשיי הירדמות

לרבים מאיתנו יש טלוויזיה בחדר השינה. גם בימי שגרה, ההמלצה היא לא לצפות בטלוויזיה לפני השינה, בטח לא בסרטי מתח או אקשן. כיום, כאשר החדשות כה קשות ורבים מאיתנו מרגישים צורך להיות מעודכנים בכל דקה, ההמלצה להימנע מצפייה בטלוויזיה לפני השינה מקבלת משנה תוקף. הזמן שלפני השינה צריך להיות זמן שבו אנחנו מרפים מהחדשות ומהמתח ומאפשרים לגוף כולו, וגם למוח, להשתחרר מעט מהמועקה. הדבר חשוב לא רק כדי להקל על ההירדמות, אלא גם כדי שהשינה עצמה תהיה איכותית יותר ולא תופרע ע"י חלומות רעים וסיוטים.

סביבת שינה נוחה, חשוכה ונטולת הפרעות

מזרון נוח וכרית נוחה הם כמובן פריטים הכרחיים לשינה טובה, ואם אתם מאלה שדחו כבר הרבה זמן את החלפת המזרון או הכרית, ייתכן שהגיע הזמן לעשות את זה. מעבר לזה, חושך ושקט הם שני תנאים חשובים המסייעים לשינה טובה. עכשיו במיוחד, כאשר אנחנו דרוכים ומתוחים, חשוב לדאוג שחדר השינה יהיה חשוך ושקט. אם אתם מעוניינים לשמור על תאורה קלה כדי שהבית לא יהיה חשוך לחלוטין, עשו זאת באמצעות מנורת לילה עמומה – רצוי מחוץ לחדר עצמו.

ישנים בממ"ד? דאגו שיהיה לכם נוח

יש לא מעט אנשים שמעדיפים לישון בממ"ד. אפשר להבין את הצורך הזה, אבל מומלץ להצטייד במיטה או במזרון איכותי, שכן שינה בתנאים לא נוחים לאורך זמן אינה יכולה להיות איכותית ומרעננת.

אל תבדקו את הטלפון במהלך הלילה

במצב מלחמה, רובנו ישנים עם הטלפון צמוד אלינו, ואף נוטים להציץ בו כאשר אנחנו מתעוררים מדי פעם במהלך הלילה. לא כדאי לעשות זאת. רצוי להתגבר על הרצון להתעדכן, וגם אם אתם מתעוררים מספר פעמים בלילה – להימנע מקריאת העדכונים.

פעילות גופנית במהלך היום

אחת הדרכים היעילות לפריקת מתח היא פעילות גופנית לאורך היום. אפילו אם אינכם נוהגים להתאמן באופן קבוע, מומלץ לא להישאר כל הזמן בבית צמודים למסך, אלא להקדיש זמן במהלך היום לעשות פעילות גופנית כזאת או אחרת. מעבר לעובדה שספורט בריא ומרענן, הוא יכול גם לעייף אתכם ולהקל עליכם להירדם מהר יותר ולישון טוב יותר.



עוד בנושא