טיפים לשינה טובה בזמן מלחמה
21 נוב, 2023

בואי אמא – לישון עם הילדים בזמן מלחמה

כהורים למדנו עד כמה חשוב להקפיד עם הילדים על עקביות, וגם אם חוקי הבית כללו שינה נפרדת של הילדים בחדרם – זמנים לא שגרתיים דורשים את תשומת הלב ואת הגמישות שלנו. האם נכון לאפשר לישון עם הילדים בתקופת מלחמה? האם זה יהרוס את המסגרת שבנינו, או שיתרום לתחושת הביטחון שלהם? כל התשובות כאן
לישון עם הילדים בזמן מלחמה

שעות הלילה הן הרבה פעמים מקור ללא מעט חרדות ופחדים אצל תינוקות וילדים צעירים. בתקופה זו, כשבחוץ נשמעות אזעקות, השגרה מופרת ותחושת הלחץ מורגשת, הפחדים רק הולכים וגוברים והורים רבים מתלבטים אם לאפשר לילד לישון יחד איתם כדי להפיג את החרדה – של הילדים, ולעיתים גם את החרדה של ההורים עצמם.

שנת לילה מלאה ואיכותית היא תנאי מרכזי להתפתחות הפיזית, הקוגניטיבית והנפשית התקינה של תינוקות וילדים. כיום, אצל משפחות רבות נהוגה שינה נפרדת של הילדים וההורים. הגישה התומכת בכך מעודדת עקביות בטקסי השינה, בשעות השינה ובמקום השינה, כדי שהילד ילמד להירדם באופן עצמאי ויוכל לחזור על הפעולה בכל פעם שהוא מתעורר בלילה. מצב זה מאפשר לילד (ולהורים) שינה יחסית רציפה, ללא הפרעות.

אבל האם בכל זאת בעת מלחמה כדאי או אפשר לחרוג מחוקי הבית הרגילים, ולאפשר להם ללכת לישון יחד אתכם או לנדוד אליכם במהלך הלילה?

מנקודת מבטו של הילד, המקום הכי מוגן ונעים לישון בו הוא מיטת ההורים. שינה משותפת מייצרת אינטימיות גדולה, תחושת רוגע, ביטחון ושייכות. אבל לשינה עם ההורים יש גם מחירים. שינה משותפת לאורך זמן עלולה לעכב תהליכי בניית זהות נפרדת של הילד מהוריו, היא פוגעת באינטימיות בין בני הזוג ועלולה ליצור מתח מיותר.

בנוסף לכך, בשל צפיפות או תזוזות מרובות במהלך הלילה, שינה משותפת עלולה לפגוע באיכות השינה של כל הצדדים ולהותיר את כולם עצבניים ומתוחים יותר במהלך היום. בתקופות לא יציבות ומתוחות גם כך, כדאי לשקול אם היתרונות עולים על הפגיעה באיכות השינה הנפרדת.

למרות החסרונות, לשינה משותפת עם הילדים יש גם מספר יתרונות ברורים, במיוחד בזמנים מתוחים. בזמן מלחמה, הקרבה להורים מספקת ביטחון רב לשני הצדדים – הילד מרגיש בטוח לצד הוריו ונרדם ביתר קלות, וההורים מצדם מרגישים שכך הם שומרים טוב יותר על הילד, גם כאשר הסכנה לא ממשית והפחד לא בהכרח רציונלי.

אם אתם לא דוגלים בשיטה של לינה משותפת באופן קבוע, אבל רוצים להישאר קרובים לילדים בלילות בתקופות לא רגועות – מה בכל זאת אפשר לעשות כדי לא להפוך את המנהג הזמני לקבוע?

הנה כמה עצות שיוכלו להועיל:

  1. יחד אבל לחוד – אחד הפתרונות הפשוטים והמעשיים הוא לאפשר לילד לישון אצלכם בחדר, אבל על מזרון נפרד, כך שלילד יהיה ברור שהוא מתארח אצלכם בחדר ולא דייר קבע.
  2. הגדירו מראש את הגבול – הסבירו לילד שמדובר במצב זמני, שקשור לתקופה הנוכחית. הדגישו שכאשר נחזור לשגרה ולשקט המיוחל, גם הם יחזרו לחדר שלהם ולמיטה שלהם.
  3. דברו את הפחדים – שאלו את הילד מה מפחיד אותו, ממה הוא חושש ומה מעסיק את מוחו כשהוא מנסה להירדם. עצם השיחה על הדברים והידיעה שיש מי שמקשיב לו, לעיתים קרובות מרגיעה ויכולה לעזור לילד לחזור למיטה שלו ביתר קלות.
  4. לא בן יחיד – אם לילד יש אחים שישנים בחדר נפרד, כדאי לשקול להציע להם לישון באותו חדר, לתקופה זמנית. הלינה יחד עשויה גם היא להרגיע אותם ולמנוע את תחושת הבדידות המטרידה, ובתנאי שלא כל ערב יסתיים במסיבת פיג'מות אל תוך הלילה.

הכי חשוב לזכור שמלחמה היא מצב קשה ומפחיד, אבל זמני. מותר לחרוג מהחוקים, להתכרבל ולהתפנק יחד, ובתנאי שברור לכולם שמדובר בחריגה זמנית בלבד, עד יעבור זעם.



עוד בנושא