מדע
25 נוב, 2020

בדרך הטבעית: 5 טיפים טבעיים לשינה טובה

תרופות אאוט, ריחות אין - כך תסייע לכם הגישה הנטורופתית לישון כמו שצריך.
טיפים טבעיים לשינה טובה

שינה איכותית וארוכה חיונית עבור הבריאות הנפשית והפיזית, איכות החיים ואפילו הבטיחות. עם זאת, השינה נוטה להתל בנו, ושינויים, ולו המזעריים ביותר, באורח החיים, בסביבה, במצב הרגשי או הבריאותי עלולים לפגוע בה. בין שאר הבעיות בהן היא מטפלת, מתגייסת הנטורופתיה גם לטיפול בבעיות מעין אלה – עם שלל דרכים והכוונות למזעור נזקים בדרכים טבעיות.

טיפול נטורופתי בהפרעות שינה כולל איתור, זיהוי ושינוי אורחות החיים, ההרגלים, ההתנהלות היומיומית, גורמי חרדה ולחץ, מצבי בריאות, טיפול תרופתי ועוד, העלולים לפגועה באיכות השינה או במשכה. חלק מהטיפים ניתנים ליישום באופן פשוט ומיידי, אחרים דורשים סבלנות ויישום הדרגתי.

טיפ ראשון: גמילה מכל סייעי השינה

כדורי שינה ותרופות המעודדות שינה נוטים לספק פתרון מיידי לבעיית השינה. עם זאת, הם לא פותרים את שורש בעיית השינה. נטילתם מייצרת לעתים תופעות לוואי כגון כאבי ראש, תחושת טשטוש, עצירות, יובש ועוד, הפוגעות באיכות החיים גם הן.

גמילה הדרגתית מהכדורים צריכה להיעשות לאחר היוועצות עם הרופא המטפל. בד בבד יש לאתר את המקור לקשיי השינה ולעשות טיפול מקיף הכולל שינויים באורח החיים והתנהלות מקדמת שינה. על ידי כך ניתן למצוא פתרון לטווח הרחוק המשפר את איכות השינה, את משכה ואת ההרגשה הכללית במשך היום.

טיפ שני: תזונה, אבל לא כמו שחשבתם

מסתבר ששינה קטועה משנה את המאזן המיקרוביוטי של המעי, מפחיתה את מספר החיידקים הטובים ומביאה לפגיעה נוספת בשינה – במעין מעגל איבה.

ישנה חשיבות בהקפדה על תזונה הכוללת שפע ירקות, קטניות ופירות, המעודדת את הביוטה (אותם החיידקים החיוניים) ואת פעולת מערכת העיכול. לתזונה יש להוסיף פרוביוטיקה, בעיקר על ידי מאכלים מותססים כגון יוגורט, חמוצים, לחם מחמצת, כרוב כבוש או מיסו. אם התזונה אינה מספקת או נאותה, יש לשקול תוספים פרוביוטיים.

טיפ שלישי: תרופות טבעיות

התרופות הטבעיות מרגיעות את הגוף ומרפות את השרירים, ומסייעות לו להיכנס לתהליך מקדם שינה. אם אתם נוטלים תרופות מרשם, חשוב להיוועץ עם רופא לפני נטילת תרופות טבעיות. תרופות טבעיות ותרופות סבתא מומלצות לקידום שינה כוללות, בין השאר:

טיפ רביעי: חשיפה לשמש

אור השמש מעיר אותנו בבקרים, וחיוני להשגת שינה איכותית בלילות. ההיפותלמוס, הבלוטה האחראית על ויסות שינה ורמות אנרגיה, מושפעת מהשינויים באור הטבעי, ומשחררת הורמונים הממריצים ומעוררים או מרגיעים ומרדימים, כמו המלטונין. במיוחד בתקופה זו כאשר אנשים ממעטים לצאת מהבית, חשוב להיחשף לאור יום טבעי על ידי פתיחת התריסים לרווחה, ישיבה בחוץ או במרפסת, פעילות גופנית בחוץ, ניצול הפסקות ליציאה מכוונת ומודעת החוצה, טיולים בטבע ועוד.

טיפ חמישי – ריחות מקדמי שינה

שימוש בשמנים אתריים מתאימים יכול להקל, להרגיע ולעודד שינה. בשמנים ניתן להשתמש בדיפיוזר ייעודי (מפיץ ריחות) או פשוט לטפטף 2-3 טיפות על פיסת בד, אותה מניחים לצד המיטה.

ריחות מומלצים להקלה על לחץ ודאגות וקידום רוגע ושינה כוללים למשל לבנדר, מרווה, לבונה, אלגום, ערער, גרניום או ורדים. שילוב של הטיפים הנטורופטיים עם אסטרטגיות להפחתת מתח וחרדה כגון מדיטציה, כתיבה, דמיון מודרך, יוגה, צמצום צריכת קפאין ואלכוהול, שינויים תזונתיים, פעילות גופנית יומיומית, הפסקת שימוש במכשירים אלקטרוניים לקראת ערב, החשכת חדר השינה ועוד – עשוי להקל על ההירדמות, על איכות השנה ומשכה, ולהביא לשיפור מהותי בבריאות הפיזית והנפשית.



עוד בנושא