הימים מתקצרים, שעות הערב קרירות, המזגן כבה וחלונות הבית נפתחים לרווחה. החורף כאן, ואיתו שינויים מהותיים בהרגלים שלנו, גם אלו הסובבים סביב ההרגל הנפוץ לישון.

איזה שינויים? טוב ששאלתם. כי לכל שינוי, יש גם תוצאות – וזה הזמן לבדוק מה באמת עושה טוב לשינה שלנו. קבלו:

בחורף שעות החושך מתארכות – והעייפות גוברת

התופעה:  מהרגע שעברנו לשעון חורף, לא אמרת ג’ק – והחושך כאן, לטווח ארוך.
אלא מה? ייצור המלטונין, הורמון השינה, גובר בשעות החושך – ומכיוון ששעות חושך זו ההתמחות המיוחדת של החורף, אנחנו נעשים עייפים יותר ולגמרי מוכנים להאריך את שעות השינה בלו”ז היומי, אם רק תיתנו לנו הזדמנות לקפוץ למיטה. שזה, אגב, לא רעיון רע בכלל – להאריך את ממוצע שעות השינה שלנו, שגם ככה נמצא בקאנטים.

בשורה התחתונה: תחזרו בבקשה להעיר אותנו בקיץ.

בחורף אנחנו לא יוצאים מהבית – ועוברים לגור במסכים

לצד שעות השינה המתארכות, יש דבר נוסף שגוזר קופון של שעות החורף שלנו: מסכים.
הקיץ שלנו, בימים נטולי קורונה, רווי בילויים בחוץ. ערבים ארוכים בבית, כשמזג האוויר לא מעודד תזוזה, אנחנו מוסיפים כאמור גם שעות שינה לרזומה – אבל לצד זה, נשתלים עמוק-עמוק במסכים. וכאן טמונה הבעיה: החשיפה לאור הכחול עלולה, על פי אינספור מחקרים, לפגועה באיכות השינה עצמה. מומלץ בחום (ועוד יותר בקור) לחכות לפחות שעה בין הצפייה במסכים לכניסה למיטה.

בשורה התחתונה: חמש ארוחת ערב, שש בינג’, שמונה למיטה.

שינת חורף

בחורף אנחנו סוגרים חלונות – וצוללים לשינה עמוקה

התופעה: פגענו בשינה עם אור כחול של מסכים? בואו נכפר על הטעות מכיוון אחר: לעומת עונות המעבר, בקיץ ובחורף החלונות שלנו לרוב סגורים, התריסים מוגפים והחדר חשוך ושקט – והשינה, יש סיכוי טוב יותר, עמוקה ואיכותית. בעונות המעבר אנחנו מתעוררים מציוצי ציפורים, נביחות כלבים ומאור הבוקע מבעד לחלון הפתוח. בחורף, אם לא נקלענו לסופת רעמים אימתנית שטורדת את שנתנו, זה קורה פחות.

בשורה התחתונה: שקט, נרדמים.

בחורף אנחנו מתכרבלים – ושונאים לצאת מהמיטה

התופעה: בקיץ, טקס השינה שלנו כולל מקלחת חפוזה ופושרת, פיג’מה קלילה וקצרה, שמיכה דקיקה ומאוורר או מזגן. בחורף אנחנו נכנסים למיטה אחרי מקלחת (או אמבטיה) חמה וארוכה, מדליקים חימום, לובשים את פיג’מת הפלנל המפנקת (לא לשכוח זוג גרביים פרוותי) ושוקעים אל תוך שמיכת פוך רכה ומזמינה. אנחנו מאמצים תנוחה עוברית מכורבלת, חדורי אימה מהרגע שבו בטעות תנחת כף רגלנו תנחת על אזור קפוא מחוץ לטריטוריית הפוך. עוד שתי נקודות בסעיף “טוב לשעות השינה שלנו” – אבל הבקרים, זו כבר בעיה.

בשורה התחתונה: קשה, קשה לקום בבוקר.

איך הרגלי שינה בחורף משנים לנו את הלילה

בחורף אנחנו עולים במשקל, וזה מפריע לשינה

התופעה: מורכבת משילוב אנטי-מנצח בין שניים – תזונה פחמימתית מנחמת בדמות קדירות עשירות, עוגות שמרים, לחמים מפנקים או קערות פסטה מוקרמות, לצד צמצום עד הכחדה של הפעילות הגופנית שלנו לממדי פתית שלג (ולא, להתהפך מצד לצד זו לגמרי לא התעמלות). בינינו, מי רוצה לצאת החוצה אל הקור, החושך והרטיבות ולהתחיל להתעמל? אמנם פריקת האנרגיה חסרה לגוף שלנו, והמפלט שספורט מהווה חסר לראש שלנו, אבל אנחנו אלופים בשכנוע עצמי, ומבטיחים שנחזור לזה ברגע שיהיה יותר חם בחוץ.

אלא מה? על פי מחקרים, לקילוגרמים העודפים השפעה על חוויית השינה הכוללת – בעליהם הגאים נוטים להתקשות יותר בהירדמות, ואיכות שנתם פחות טובה. תוסיפו לזה סיכוי גובר להרבות בנחירות, ביחס לכובד הגוף, ונטייה מוגברת להפרעות שינה עם עודף המשקל כבר ממש חריג – והא לכם געגוע פוטנציאלי לקיץ.

שורה תחתונה: עדיף לחלום על ארוחת שחיתות.