"לקום על צד שמאל" הוא לפעמים מצב נקודתי, אבל עבור אנשים רבים – איך נאמר בעדינות? הבוקר הוא לא השעה המשובחת של היום.

תשאלו את הצעירים והסטודנטים, שרבים מהם עומדים לחוות משבר מחודש עם תחילתה של שנת לימודים נוספת ולגלות שהם לא בדיוק טיפוסים של בוקר.

אבל לא רק קריסת המערכות של יולי-אוגוסט מביאה אותנו למצב הזה. באופן כללי, ישנם לא מעט אנשים המתקשים לקום בשעות הבוקר המוקדמות.

בין אם הם "ינשופים" שאוהבים את שעות הלילה, ולכן קמים עייפים בבוקר, ובין אם כאלה שפשוט אוהבים לישון כמה שיותר וההתעוררות קשה להם.

אם אתם צעירים שמתקשים לקום מוקדם מדי בוקר לבית הספר או כאלה שמגיעים עייפים למקום העבודה, כנראה שאינכם טיפוסים של בוקר.

האם "טיפוס בוקר" הוא עניין של הרגל או של אופי והאם ניתן להשתנות ולהפוך לכזה?

עוד בנושא:

למה בני הנוער כל-כך שונאים לקום לשעת אפס?

לא מצליחים לקום בבוקר? קבלו 5 טיפים להתעוררות קלה

לכ-25% מהאוכלוסייה יש מקצב יממה שהא ארוך מ-24 שעות, הגורם להם לרצות להישאר ערים גם בשעות הקטנות של הלילה, ולכ-25% יש מקצב שקצר מ-24 שעות, אשר גורם להם להתעורר מוקדם בבוקר – גם אם השמש טרם זרחה. עם הגיל, משתנים מאפייני הגוף ואנשים מבוגרים נוטים להפוך יותר ויותר לאנשי בוקר כשזמן השינה מתקצר.

אנשי הבוקר לרוב קמים מוקדם מכפי שהם צריכים: הם מתעוררים בקלות והם פעילים ונמרצים זמן קצר לאחר ההשכמה. לא פעם הם מנצלים את שעות הבוקר לסידור הבית, לפעילות גופנית, להתעדכנות באקטואליה או בענייני עבודה – ואף מנצלים את הזמן כדי לאכול ארוחת בוקר.

מחקר באוניברסיטת טורונטו מצא שאנשי בוקר הם אנשים שמחים וחיוביים, ללא קשר לגילם, אולי כי הם מותאמים לשגרת העולם ולא נאלצים להילחם בהשכמה מדי בוקר כמו אנשי הלילה. אנשי הבוקר יותר פרודוקטיביים, מרוכזים ושמים לב לפרטים מאנשי הלילה.

רוצים להפוך לאנשי בוקר? כך תעשו זאת

האם אנשי הלילה, ששעונם הביולוגי מותאם פחות לשעות העבודה והלימודים, יכולים לשנות הרגלים ולהפוך לאנשי בוקר? ובכן, מסתבר שכן ואפילו מומלץ להם לעשות כך.

שינה מאוחרת גורמת לעייפות כרונית שעלולה לשבש תהליכים רבים בגוף ולהפוך אותו פגיע. חוקרים מאוניברסיטת ברמינגהם, אוניברסיטת סורי ואוניברסיטת מונאש באוסטרליה, חברו יחד כדי לראות אם טכניקות מסוימות יכולות להזיז את שעון הגוף של האדם. הם גייסו 21 "ינשופים" ששעת ההירדמות הממוצעת שלהם הייתה 2:30 בלילה ושעת הקימה – אחרי 10:00 בבוקר, ובמשך שלושה שבועות היה עליהם לבצע מספר פעולות.

ה"ינשופים" חויבו להתעורר שעתיים-שלוש מוקדם ממה שהיו רגילים, לאכול ארוחת בוקר ברגע שיכלו, להיחשף לאור השמש, להתעמל רק בשעות הבוקר, לאכול צהריים בשעה קבועה, לא לאכול לאחר 19:00 בערב וללכת לישון כשעתיים-שלוש מוקדם מהרגיל. המחקר מצא כי הם הצליחו להזיז את שעון הגוף בשעתיים, להרגיש פחות עייפים במהלך היום ולהפחית את רמות הלחץ והדיכאון.

אם גם אתם רוצים להפוך לאנשי בוקר, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לשנות את השעון הפנימי של הגוף:

טיפוס של בוקר

1. שנו יותר שעות. למבוגרים מומלץ לישון בין 7 ל-9 שעות ביממה, כך הגוף מקבל את מנת האנרגיה הדרושה לו.

2. קבעו זמני שינה והשכמה קבועים. נכון שמפתה בסופ"ש או בחופשה לבלות עד מאוחר ולקום בשעה מאוחרת, אך שמירה על מחזור שינה קבוע תעזור לכם לאמן את גופכם.

3. הקדימו בהדרגה את השעה בה אתם נכנסים למיטה זוגית המפנקת שלכם. נסו מדי יום להקדים את שעת הכניסה למיטה בכעשר דקות כדי לתת לגוף זמן הסתגלות לשינוי.

4. הימנעו מזמן מסך כשעה לפני השינה. אם אתם רגילים להירדם על הספה מול הטלוויזיה זה הזמן לקרוא ספרים – פעולה שקטה ורגועה במצב מאוזן, אשר מורידה דופק ומסייעת לגוף להיכנס למצב שינה.

5. אל תלכו לישון רעבים מדי או שבעים מדי. הקפידו על תזונה מאוזנת וקלה בלילה, אשר לא תכביד על הגוף או תעורר אותו.

6. כל דרך שתעזור לכם לצאת מהמיטה מהר בבוקר היא דרך טובה. כוס מים או תה, מוזיקה טובה, מתיחות, צפייה בזריחה – אם זה עוזר לכם לקום, התמידו בזה.

7. הכניסו אור לבית מיד עם ההשכמה. החשיפה לשמש תעורר את גופכם.