מדע
06 אוק, 2021

כך משפרת השינה את יעילות החיסון נגד קורונה

שינה לא רק תורמת לחיזוק המערכת החיסונית שלנו: היא גם משפרת את מידת האפקטיביות של החיסונים הניתנים נגד הנגיף ששינה את חיינו.
כך משפרת השינה את יעילות החיסון נגד קורונה

פעילות גופנית סדירה ותזונה נכונה נתפסים כחלק חשוב בשמירה על בריאות הגוף. אנחנו בוחרים מוצרים לא משמינים בסופרמרקט, סופרים קלוריות, יודעים לספר למה חובה להימנע משומן טראנס ומעלים לאינסטגרם תמונה עם כיתוב נוסח "הכי כיף לסיים 10 ק"מ ריצה עם שקיעה יפה שכזאת". אבל בריאות הגוף לא מסתכמת בתזונה ובפעילות גופנית – היא מתחילה ונגמרת במיטה. זמן השינה ואיכות השינה הן חלק בלתי נפרד מתהליך בניית כוחו של הגוף וחיזוקה של המערכת החיסונית.

ממש כמו אותם ויטמינים ומינרלים בפירות ובירקות או תרגילי הגמישות והחיזוק בפילאטיס, לשינה טובה יש השפעה גדולה על היכולת של הגוף להימנע או להתגבר על מחלות. מערכת החיסון היא מעין רשת המספקת קווי הגנה מרובים מפני מחלות. הגנות אלה נחלקות בדרך כלל לשתי קטגוריות עיקריות: חסינות מולדת וחסינות נרכשת. חסינות מולדת היא סוג רחב של הגנה עם כמה שכבות הגנה טבעיות שהן חלק מהגנטיקה שלנו, ואילו חסינות נרכשת כוללת הגנות שאנחנו מפתחים לאורך זמן ומכוונות לאיומים ספציפיים.

אולי יעניין אותך גם:

שבעה טיפים שיעזרו לכם לישון טוב למרות מחלות החורף
חזון העצמות הישנות: הקשר בין שינה לבריאות העצם

כאשר היא פועלת בצורה מיטבית, המערכת החיסונית שומרת על איזון עדין, אך כאשר יש מחלה או פציעה המערכת החיסונית מפעילה תגובות כגון אדמומיות, דלקת (נפיחות), עייפות, חום וכאב. מערכת חיסון חזקה מאתרת מהר את האיומים הפוטנציאליים ותוקפת אותן, אך עליה להיות מוסדרת היטב כך שהגוף לא תמיד יהיה בכוננות או במצב התקפה.

כיצד משפיעה שינה על מערכת החיסון?

שינה מספקת תמיכה חיונית למערכת החיסון. קבלת שעות מספקות של שינה איכותית מאפשרת הגנה חיסונית מאוזנת, הכוללת חסינות מולדת ומסתגלת חזקה, תגובה יעילה לחיסונים ותגובות אלרגיות חמורות פחות. לעומת זאת בעיות שינה חמורות, ובהן הפרעות שינה כמו נדודי שינה, דום נשימה בשינה והפרעה בקצב היממה, עלולות להפריע לתפקוד הבריא של מערכת החיסון.

שינה היא תקופה חשובה של מנוחה גופנית, ומחקרים מצביעים על כך שלשינה יש תפקיד מכריע בעמידותה של מערכת החיסון שלנו. למעשה, שינה תורמת הן לחסינות המולדת והן לזו הנרכשת. חוקרים גילו כי במהלך שנת הלילה רכיבים מסוימים במערכת החיסון מתחדשים: לדוגמה, יש ייצור מוגבר של ציטוקינים, אותם חלבונים שמהווים את הבסיס לתקשורת בין תאי מערכת החיסון ובין תאים השייכים לרקמות הגוף. פעילות זו מונעת הן על ידי שינה והן על ידי מקצב היממה, שהוא השעון הפנימי של הגוף במשך 24 שעות ביממה. כאשר מישהו חולה או פצוע, תגובה דלקתית עשויה לסייע בהתאוששות, מחזקת חסינות מולדת וכן חסינות מסתגלת כאשר הגוף פועל לתקן פצעים או להדוף זיהום.

עוד דרך שבה השינה מסייעת לגוף היא בשיפור תפקודם של תאי T, אותם תאים שהם בעלי תפקיד ורסטילי בשמירה על הגוף. אלו תאים הפועלים גם נגד זיהום חיצוני וגם נגד תאים לא תקינים של הגוף – תאים סרטניים, לדוגמה.
חוקרים השוו תאי T של מתנדבים בריאים שישנו או נשארו ערים כל הלילה: הם מצאו כי במשתתפי המחקר שישנו, תאי ה-T הראו רמות גבוהות יותר של פעילות בהשוואה לתאי T של אלו שהיו ערים. הממצאים הובילו למסקנה כי לשינה יש פוטנציאל לשפר את תפקוד תאי ה-T, במיוחד בקרב אלה שישנים גרוע.

השינה משפרת את הזיכרון החיסוני

בדיוק כמו ששינה יכולה לעזור למוח לשפר את תפקודי הלמידה והזיכרון, מחקרים מראים כי שינה מחזקת את הזיכרון החיסוני. האינטראקציה של מרכיבי מערכת החיסון במהלך השינה מחזקת את יכולתה של מערכת החיסון לזכור כיצד לזהות ולהגיב לסכנות.

מומחים אינם בטוחים מדוע תהליך זה מתרחש במהלך השינה, אך מאמינים כי עשויים להיות לכך כמה גורמים: במהלך השינה, הנשימה והפעילות בשרירים מאטים, ומשחררים אנרגיה למערכת החיסון לביצוע המשימות הקריטיות הללו. סברה נוספת היא שהגוף מווסת את מאמציו להתגבר על זיהומים ודלקות לזמן השינה כדי לא לפגוע בביצועים הגופניים בשעות שבהן אנו ערים. בנוסף מלטונין, הורמון מעודד שינה המיוצר בלילה, מסייע בהפחתת מתח.

מתכוננים לקבל חיסון נגד קורונה? תשנו טוב לקראתו

ואי אפשר בלי להזכיר את הקורונה. מבצע החיסונים כבר מזמן יצא לדרך ומחקרים מראים בבירור כי שינה משפרת את השפעות החיסונים, והדגימה את יתרונות השינה לחסינות המסתגלת. חיסונים פועלים על ידי החדרת אנטיגן מוחלש או מנוטרל לגוף, מה שמפעיל תגובה חיסונית. בדרך זו חיסונים מלמדים ביעילות את מערכת החיסון לזהות ולתקוף את האנטיגן הזה. שינה היא גורם חשוב המסייע ליעילות החיסון. מחקרים על חיסונים מצאו שכשאנשים לא ישנים בלילה לאחר שקיבלו חיסון, התגובה החיסונית של הגוף חלשה יותר.

בעוד שמחקרים אלה כללו מחסור בשינה מוחלט לאחר חיסון, מחקרים אחרים מצאו ירידה ביעילות החיסון אצל מבוגרים שלא מצליחים לישון לפחות שבע שעות שינה. אנשים שלא ישנים מספיק עשויים לא לספק לגופם מספיק זמן לפתח זיכרון חיסוני, ועלול להשאיר אותם ללא הגנה למרות שהתחסנו.

כיצד משפיעה שינה על מערכת החיסון



עוד בנושא