איך תדעו אם גם אתם חורקים שיניים בלילה?

אחד מתוך 12 אנשים סובל מבעיית חריקת שיניים בלילה. כך תטפלו בתופעה

מתעוררים עם כאב ראש? רגישות בשיניים? כאבים בלסת? כאבי אוזניים? ייתכן כי גם אתם, כמו רבים אחרים, נוהגים לחרוק שיניים בלילה. על פי הערכות, אחד מכל 12 אנשים חורקים את שיניהם בלילה. בניגוד לתופעות אחרות הפוגעות באיכות השינה, מרבית האנשים כלל אינם מודעים לעובדה זו, והם מגלים שהם סובלים מהתופעה לאחר שבן או בת זוגם מספרים להם על הקולות אותם הם משמיעים בשנתם.

חריקת שיניים בשינה היא פעילות בלתי רצונית במהלכה הפה נסגר בחוזקה והשיניים העליונות מתחככות בשיניים התחתונות. לעתים מי שסובלים מבעיית חריקת שיניים בלילה נוהגים לחרוק שיניים גם במהלך היום. הסיבות לבעיית חריקת שיניים בלילה יכולות להיות נפשיות, כתוצאה ממתח וחרדה, אך הן גם יכולות לנבוע ממבנה לסת או כחלק מהפרעות שינה שונות, דוגמת דום שינה.

חריקת שיניים בלילה לא גורמת רק לרעשים או לפגיעה באיכות השינה שלכם. לתופעה עלולות להיות השלכות קשות. חריקת שיניים בלילה לאורך זמן עלולה לשחוק אותן ולפגוע בהן עד למצבים המצריכים טיפולי שיניים מסובכים, כואבים ויקרים כמו כתרים ושתלים. בנוסף, עלול להיגרם נזק למבנה הלסת  – נזק לו עלולה להיות השלכה גם על מראה הפנים.

הזנחה של מצב זה עלולה להוביל, כאמור, לטיפולים ארוכים ויקרים המצריכים שיקום השיניים ואף הלסת. לכן, אם אתם חוששים כי אתם סובלים מבעיית חריקת שיניים בלילה מומלץ לפנות לרופא שיניים – שיוכל לבדוק אם השיניים שלכם שחוקות ולזהות על פי מצבן אם אתם אכן סובלים מהתופעה, גם כאשר אין כל סימפטומים המפריעים למטופל.

אגב, תופעת חריקת שיניים בשינה אצל ילדים נפוצה עוד יותר מאשר בקרב מבוגרים, אך מרביתם יפטרו מהרגל זה לאחר צמיחת שיני הקבע, ולכן פעמים רבות אין צורך בטיפול.

עוד בנושא

כך תטפלו בהזעת לילה

מתעוררים עייפים? אולי אתם סובלים מדום שינה

מיוגה ועד סד לילה

במקרים רבים ממליצים הרופאים למטופלים הסובלים מבעיית חריקת שיניים בלילה להשתמש בסד לילה – קשיח או רך. מכשיר זה מולבש על השיניים לקראת השינה (בדרך כלל על השיניים העליונות) ומונע סגירה של הפה. סד לילה מעוצב בהתאמה אישית למבנה הפה של המטופל.

לעתים מי שחורקים שיניים סובלים מכאבים במפרקי הלסת, או מחוסר יכולת לפתוח את הפה בצורה נכונה. במקרים כאלה ייתכן כי הרופא ימליץ על טיפולי פיזיותרפיה מתאימים או טיפול תרופתי להרפיית שרירים.

כאשר הסיבה לחריקת השיניים היא לחץ או חרדה, ניתן לשקול טיפול תרופתי להפחתת הלחץ בשילוב עם טיפול פסיכולוגי, או כל שיטה אחרת המסייעת בהרגעת הלחץ כמו דיקור, יוגה, מדיטציה ועוד.

המלצות נוספות העשויות לסייע בהפחתת חריקת השיניים בלילה הן הימנעות ממשקאות המכילים קפאין ואלכוהול, הימנעות מלעיסת מסטיקים או מלעיסת כל דבר שאינו מזון, כמו עפרונות ועטים.

דרך נוספת שעשויה לצמצם חריקות שיניים היא על ידי אימון עצמי – מי שמרגישים במהלך היום כי הם חורקים את שיניים יכולים לנסות להרפות את הלסתות, ואף להניח את הלשון בין שורת השיניים העליונה לזו התחתונה. אימון זה יכול לסייע ללסתות שלכם להפסיק לעשות פעולה זו באופן בלתי מודע – בשעות השינה.