העצמות בגופנו ממלאות תפקידים רבים וחשובים. הן תומכות בנו ומאפשרות לנו לזוז. הן מגנות על המוח, הלב ואיברים אחרים מפני פציעות. הן מאחסנות גם מינרלים כמו סידן וזרחן שעוזרים לשמור על עצמותינו חזקות ומשחררות אותם לגוף כשאנחנו זקוקים להם לשימושים אחרים.

בתקופת הילדות, נבנות העצמות שישמשו את הגוף לאורך כל החיים ולכן חשוב להקפיד על תזונה עשירה בסידן ופעילות גופנית בגיל צעיר. אולם, כדי להגן על בריאות העצם אפשר לנקוט צעדים גם בבגרות. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו שתזונה עשירה בסידן וויטמין D גם בבגרות, פעילות גופנית והימנעות מעישון, תורמים לשמירה על העצמות שלנו בריאות וחזקות.  

מחקר שפורסם לפני כחצי שנה בכתב העת Journal of Bone and Mineral Research, הציע דרך נוספת לשמור על עצמות חזקות. החוקרים גילו כי צפיפות מסת העצם אצל נשים שישנו חמש שעות או פחות בכל לילה היתה נמוכה משמעותית (BMD), והן היו בסיכון גדול יותר לחלות באוסטאופורוזיס (תהליך שבו מאבדים ממסת העצם והסיכון לשברים עולה), בהשוואה לנשים שישנו לפחות שבע שעות בכל לילה.

עוד בנושא:

זמן סוכר: אל תזלזלו בשעות השינה

הקשר בין שינה ובריאות הלב

אוסטאופורוזיס, המכונה גם דלדול של העצמות, היא בעיה נפוצה איתה מתמודדות נשים אחרי גיל המעבר. על פי נתוני הקרן הלאומית לאוסטאופורוזיס (NOF), מחצית מכלל הנשים מעל גיל 50 ישברו עצם בגלל המחלה.

כדי לבדוק האם איכות השינה משפיעה על צפיפות העצם ועל סיכון לאוסטאופורוזיס, החוקרים בדקו  11,084 נשים אחרי גיל המעבר, שגילן הממוצע הוא 63.

הנשים נדרשו למלא שאלונים ולדווח כמה שעות הן ישנו בלילה טיפוסי בארבעת השבועות שקדמו למילוי השאלון. הן נשאלו גם באיזו תדירות הן התעוררו במהלך הלילה, האם הן מתקשות להירדם, והאם הן התעוררו מוקדם מכפי שתכננו.

לאחר שנשקלו גורמים נוספים כמו עישון, שימוש באלכוהול, פעילות גופנית, מדד מסת גוף (BMI) ושימוש בתרופות שינה, מצאו החוקרים  שנשים שישנו חמש שעות או פחות בכל לילה צפיפות העצם שלהן היתה נמוכה משמעותית באזורים בגוף כמו הירך, הצוואר ועמוד השדרה וזאת בהשוואה לנשים שדיווחו שישנו שבע שעות בכל לילה. למעשה, מחסור בשעות שינה “הזקין” את העצם בכשנה בממוצע.

עם זאת, החוקרים מדגישים כי יש מסר חיובי בממצאים אלה: בניגוד לגורמים כמו גיל, גזע, השפעות גיל המעבר או BMI, שינה היא לרוב משהו שאנשים יכולים לשנות.

הקשר בין שינה לבריאות העצם

לא רק נשים

החשיבות של שמירה על בריאות העצם אינה נחלתן רק של נשים אחרי גיל המעבר.

על פי הקרן הבינלאומית לאוסטאופורוזיס, בסביבות 1 מכל 3 נשים ואחד מכל 5 גברים בשנות ה-50 לחייהם ומעלה נמצאים בסיכון לחוות שבר בעצמות (ובהמשך, כאמור, גדל הסיכון).

אוסטאופורוזיס נחשבת למחלה של נשים, אבל קיימת גם בקרב גברים. שינה לא איכותית בתקופות שונות בחיים יכולה להשפיע על בריאות השלד לטווח הארוך גם אצל גברים, כך גילה מחקר שפורסם לפני שנתיים בוועידה השנתית של האגודה האנדוקרינית באורלנדו.

המחקר מצא עלייה בסיכון לאוסטאופורוזיס אצל גברים שישנים שינה לא מספקת ולא מסודרת במשך תקופה, בדומה לשינה של אנשים שעובדים במשמרות.

במחקר השתתפו 10 גברים. שישה מהם היו בני 20-27, וארבעת האחרים היו בני 55-65. הם שהו במעבדה במשך שלושה שבועות והלכו לישון בכל יום ארבע שעות מאוחר יותר מהיום הקודם. הגברים הורשו לישון רק 5 שעות בכל 24 שעות. דגימות דם נלקחו מהם בתחילת התהליך ושוב לאחר שלושת השבועות.

ממצאי בדיקות הדם הצביעו על כך ששינה לא מספקת ולא איכותית בשעות משתנות, עשויה להזיק באופן משמעותי לחילוף החומרים של העצמות בשלב מוקדם יותר של החיים. שלב שבו החשיבות של בניית עצמות חזקות היא קריטית לבריאות השלד בטווח הארוך.

נראה שהסיבה לממצאים קשורה לעובדה שחסך כרוני בשינה עשוי להשפיע על תהליך שיפוץ העצמות. תהליך שבו רקמת עצם בוגרת מוסרת מהשלד באופן קבוע ומוחלפת ברקמת עצם חדשה.

חוקרים גילו קשר זה כשמנעו מחיות מעבדה שינה. בעלי החיים שמנעו מהם שינה הפסיקו ליצור עצם חדשה, והעצמות שלהם איבדו בהדרגה את הצפיפות. חוסר שינה השפיע גם על מח העצם, מה שהוביל לירידה בגמישות העצם שחיונית למניעת שברים. אמנם נדרשים מחקרים נוספים כדי לאשש את הממצאים ולהסביר את הקשר בין שינה לבריאות העצם, אבל נראה ששילוב של שינה טובה, תזונה נכונה ופעילות גופנית עשוי לסייע לנו לשמור על העצמות שלנו חזקות גם בגיל מבוגר.