שינה טובה
11 יול, 2022

המסכות שיצילו את השינה שלכם (במיוחד אם אתם רעשנים)

המסכות שיצילו את השינה שלכם (במיוחד אם אתם רעשנים)

לא תאמינו באיזה אופן יכולות מסכות לשפר את השינה שלכם – או של מי שישן לצידכם

היש זמן טוב יותר מפורים לדבר רגע על מסכות?

מסכות של פורים מאפשרות לנו להגשים חלום. בזכותן אנחנו מקבלים הזדמנות להיעלם מאחורי הפלסטיק (גומי, קרטון או סיליקון), ולהיות מכשף, שודדת, גיבורת על או פוליטיקאי. להפוך לרגע לגרסה משופרת של מי שאנחנו רוצים להיות.

גם מסכות שינה הופכות אותנו לגרסה משודרגת של עצמנו. בזכות שיפור באיכות השינה, אנחנו ערניים יותר, מרוכזים יותר, שמחים ורגועים יותר, וכמובן גם בריאים הרבה יותר. שינה טובה משפרת את המדדים הפיזיים, הרגשיים והקוגניטיביים שלנו, ומסכת שינה היא דרך נהדרת לישון טוב יותר.

מסכת שינה לעיניים

עם רדת החשיכה הגוף שלנו מתחיל להפריש רמות גבוהות של הורמון המלטונין. המלטונין המוכר גם כהורמון השינה, משפיע על תפקוד השעון הביולוגי, מסנכרן בין מחזורי הערות-שינה שלנו לבין היום והלילה ומקדם שינה איכותית וטובה. סביבה מוארת בשעות הלילה פוגעת בהפרשת המלטונין וגורמת לתנודות במצב הרוח, לעלייה במשקל, לפגיעה במערכת החיסון ומשפיעה על הערנות, על הריכוז ועל יכולת התפקוד.

אם בעבר כיבינו את האור של החדר וקיבלנו חשיכה מוחלטת, היום אנחנו מוקפים במקורות אור: פנסי הרחוב, אורות ממכוניות חולפות ותאורה מהשכנים ומהקניון הקרוב מבצבצים מבעד לתריסים ולדלתות ואליהם מצטרפים הבזקים מהטלפון ומהמחשב, הנורות הדולקות על המזגן והטלוויזיה ועוד. התוצאה? האטה של ייצור המלטונין ופגיעה בשינה, ובבריאות.

למה כדאי להשתמש במסכת לילה?

. הן מגבירות את משך שנת ה-REM ומקצרות את הזמן עד להירדמות, לשינה ממושכת ואיכותית. מסכת השינה המושלמת צריכה לחסום אור לחלוטין (גם בחלק התחתון של המסכה וגם בחלקה העליון) ולהיות עשויה מבד רך, נוח ונושם שניתן לכבסו בקלות (בכל זאת, היא עליכם בערך 7 שעות בלילה).

חשוב לשים לב שהמסכה איננה מפעילה לחץ על העיניים, כך שתהיה כמעט בלתי מורגשת. ויש אפילו מסכות המכילות ג'ל שניתן לחמם או לקרר להרגעה והקלה על כאבים, או כאלו הממולאות בבד כבד יותר שמפעיל לחץ על הפנים, לאפקט מרגיע ומחבק. עוד תוכלו למצוא כיום מסכות המשלבות כיסוי אוזניים לצמצום הרעש, או אוזניות להשמעת מוסיקה או רעש לבן.

מסכת שינה לאף ולפה

3-7% מהגברים ו 2-5% מהנשים סובלים מהפסקת נשימה בשינה (Sleep Apnea). התסמינים כוללים נחירות, הפסקות נשימה בזמן השינה (שלרוב מדווחים על ידי השותפים למיטה), תחושת חנק בזמן השינה, התעוררות עם פה יבש או כאב ראש, שינה קטועה, עייפות, קשיי ריכוז ועצבנות. הפסקות הנשימה עלולות לגרום לתופעות כמו תשישות כרונית, לחץ דם גבוה, מחלות לב, סוכרת מסוג 2, פגיעה בכבד ועוד, ולהשפיע על איכות השינה ואיכות החיים של בן או בת הזוג.

הטיפול הנפוץ ביותר להפסקות שינה הוא שינה עם מסכת CPAP (או עם מסכותBiPAP  או APAP, הפועלות בצורה דומה). המסכה שומרת על דרכי הנשימה פתוחות על ידי הזרמת אוויר בלחץ מוגבר בצורה רציפה אל תוף האף והפה במהלך הלילה. האוויר מהמסכה פותח חסימות ומאפשר כניסה רציפה של חמצן לריאות. כאשר אין מכשולים בדרכי הנשימה, אין גם הפסקות נשימה – וכך הגוף אינו מעיר את עצמו במהלך הלילה.

לכל מכשירי ה-CPAP חלקים דומים: מנוע, מסכה מרופדת, צינור המחבר בין המנוע למסכה, מערכת שמקבעת את המסכה לפנים ורצועות מתכווננות. המסכות עצמן משתנות בהתאם לצרכים – האופן בו נושמים, הרגלי שינה וסוג ההפרעה. ישנן מסכות דמויות כרית קטנה לאף, מסכות שמכסות את כל אזור האף, מסכות שמכסות את כל הפנים ועוד.

שימוש קבוע במכשיר CPAP  משפר את איכות השינה, מאפשר הגעה לשינה עמוקה ומשקמת, משפר את הבריאות ואת איכות החיים – ובעיקר את הזוגיות, אם תשאלו את בני ובנות זוגם של הנוחרים המתמידים.



עוד בנושא