שינה טובה
01 ספט, 2022

אין כמו בבית?

אין כמו בבית?

רגע לפני חופשות החגים המתקרבות, בוחן סקר חדש איפה אנשים ישנים יותר טוב: בבית, במלון או ב-AIRBNB

חגי ישראל המתקרבים מספקים (השנה) הרבה ימי חופש, ולכן ישראלים רבים נערכו מראש עם תכנוני חופשות ארוכות וקצרות. על פי הערכות צפויים כ-4 מיליוני נוסעים לעבור בנתב"ג במהלך החגים הקרובים. אבל לא כולם יוצאים מהארץ – רבים ינצלו את החגים לנפוש גם בגבולות הארץ או ביעדים קרובים שאינם מצריכים טיסה, כמו חצי האי סיני וירדן.

לחופשות יש יתרונות רבים: הן מאפשרות התנתקות מחיי היום-יום, "מילוי מצברים", זמן איכות עם המשפחה ובן או בת הזוג (ואולי גם עם עצמך), הזדמנות לחוות חוויות חדשות ולראות מקומות חדשים ועוד. אבל לצד כל אלו לחופשה גם יכולים להיות חלקים פחות קלים – תקלות בלתי צפויות, התמודדות עם אכזבות שלכם או של בני המשפחה ובאופן כללי – התנתקות מהמוכר והאהוב. גם כאשר מדובר בתקופה קצרה, התנתקות כזו אינה פשוטה לכולם.

ואכן, מקומות אירוח רבים (דוגמת AIRBNB) ומלונות משקיעים מאמצים רבים על מנת להפוך את חוויית האירוח לביתית עד כמה שניתן ולנעימה, כשהגורם המוביל ביצירת אווירה כזו מתקשר לחוויית השינה. לכן, מקומות אירוח ומלונות משקיעים פעמים רבות משאבים רבים במזרנים איכותיים, מצעים נעימים, סביבת שינה איכותית המבטיחה שקט, מערכת מיזוג/חימום המותאמת למזג האוויר ועוד. וזאת מתוך ההבנה כי לאנשים רבים, מה לעשות, קשה להירדם במקום שאינו ביתם.

אבל לא תמיד זה מספיק. או לפחות – לא תמיד נראה לנופשים שזה מספיק. סקר שנערך על ידי SleepFoundation.org בשיתוף עם Sleep Cycle בדק את הסוגיה – איפה אנחנו ישנים טוב יותר – בבית, במלון או ביחידות אירוח?

ממצאי הסקר העלו כי מרבית הנשאלים ישנו טוב יותר ביחידות אירוח, אבל חושבים כי הם ישנים טוב יותר בבית. הסקר נערך בקרב 1,000 נשאלים שהיו בחופשה אחת לפחות בשנתיים האחרונות. הממצאים הראו כי 66.9% ישנו שנת לילה של לפחות 7 שעות (המומלצת עבור אדם בוגר) במקומות אירוח דוגמת AIRBNB, לעומת 53.8% שדיווחו על הקף שינה זהה כשהתארחו במלונות ו-65.8% שדיווחו על משך שינה דומה בביתם.

אך למרות ממצאים אלו, לשאלה איפה הם חושבים כי הם ישנים הכי טוב (משלוש האופציות שהוצגו) ענו 64.9% כי הם ישנים הכי טוב בבית, 13% ענו כי הם ישנים הכי טוב במלונות ו-22.1% ביחידות אירוח. נתון נוסף המחזק את תפיסת הנסקרים כי הם ישנים יותר טוב בבית מתייחס למשך הזמן הנדרש להירדמות. בהתייחס לממוצע הירדמות של 20 דקות, ענו 28.7% כי בבית לוקח להם יותר מ-20 דקות להירדם, בעוד ש-45.7% אמרו שבמלונות לוקח להם יותר מ-20 דקות להירדם ו-41.3% ציינו כי ביחידות אירוח זמן ההירדמות ארוך יותר.

לנתונים אלו יכולים להיות הסברים מגוונים. מצד אחד, ניתן להניח כי השינה איכותית יותר ביחידות אירוח כי הן משלבות בין הנוחות הביתית לפינוק המתבקש. בנוסף, לפעמים ההתנתקות מהשגרה והלחץ לבדה יכולה לסייע בהשגת שינה איכותית; גם הימים הארוכים יחסית מלאי החוויות מובילים את רובינו להגיע למצב של תשישות בסוף היום.

מנגד, פעמים רבות בחופשות אנחנו נוטים לאכול אוכל כבד יותר, לשתות יותר אלכוהול, לאכול יותר מאוחר – לכל אלו יש השלכות על איכות השינה שלנו. בנוסף, מי שעושים פעילות גופנית קבועה, התורמת לאיכות השינה, בדרך כלל לא מקפידים עליה בעת החופשה.

אגב, כשבוחנים מה מייצר את סביבת השינה המושלמת בחופשה, עולה כי מרבית הנסקרים מחפשים נוחות (בדגש על מזרונים וכריות איכותיים): 31.1% ציינו פרמטר זה כחשוב ביותר עבורם, לעומת 20.7% שציינו את חשיבות הטמפרטורה במקום האירוח, ו-14% את השקט הנדרש לשינה טובה.



עוד בנושא