מדע
04 אפר, 2018

טיפול מהחלומות: מה בעצם קורה בתוך מעבדת שינה?

כדי להתאים טיפול למי ששנתו נודדת צריך קודם להבין מה מקור הבעיה, ואת זה עושים במקום שנקרא מעבדת שינה. מה קורה שם רגע אחרי שמכבים את האור? מדריך לנבדקים.

אלה אמורות להיות השעות הכי מפנקות ביממה. הנפש נכנסת למוד של שלווה ומערכות הגוף מחדשות את מלאי האנרגיה. אבל יש כאלה שעבורם הלילה הוא הרגע הכי מאתגר ביממה: השינה שלהם קלה, הם נוטים להתעורר כמה פעמים במהלך הלילה, ולמרות ההקפדה שלהם לשהות במיטה 7-8 שעות – הם קמים בבוקר עייפים.

הנזק שנגרם לגוף מחוסר שינה ידוע לכולם: הערנות והריכוז נפגעים, מפלס העצבנות עולה, רמת התפקוד של מערכות הגוף יורדת ולעתים אף עלולה להיגרם פגיעה במערכת החיסונית. הפתרון הנפוץ לכל מי ששנתו נודדת הוא טיפול תרופתי או שימוש בעזרים כימיים שתפקידם "להכריח" את הגוף להירדם. אבל לפני כל אלה דרושה חקירה עמוקה של איכות השינה. במילים אחרות: ביקור אצל מעבדת שינה.

למי זה מתאים?

אם קשה לכם להירדם, אתם נוחרים וסובלים מהפסקות נשימה, מתעוררים שוב ושוב או עייפים במהלך היום, כדאי שתפנו לרופא המשפחה שלכם. הוא כבר ייתן לכם הפנייה לבדיקה באחת ממעבדות השינה הפזורות בכמה בתי חולים ומרכזיים רפואיים ברחבי הארץ.

מה בודקים שם?

צוות המעבדה מורכב מרופאים מומחים לרפואת שינה ונוירולוגיה, שמתעדים ועוקבים אחרי תנוחות הגוף בזמן השינה, עוצמת הנחירות, נשימה סדירה, התכווצויות שרירים והפרעות שינה שונות כמו סהרוריות או חריקת שיניים.

איך מתבצעת הבדיקה?

הבדיקה אצל מעבדת שינה היא אחת הנעימות שיש בעולם הרפואה. כל שעליכם לעשות הוא – לישון. מעבדת שינה כוללת בדרך כלל מספר חדרי שינה שמספקים תנאים אופטימליים לשינה – שקט, מיזוג בטמפרטורה נעימה וחושך. לרוב אפשר להביא גם את הכרית שבה אתם משתמשים לשינה, ואם מדובר בילדים אז ניתן להביא פריטים שונים שהם רגילים לישון איתם, כמו דובי או שמיכה מסוימת. בדיקת השינה מתבצעת בשעות הערב וכוללת חיבור לחיישני גוף, מצלמות וידיאו ורשמקול. בשלב הבא תתבקשו לדמות את תהליך השינה בביתכם במטרה ללמוד על הרגלי ההירדמות שלכם עוד לפני שתשקעו בשינה עמוקה.

ומה קורה אחרי שנרדמים?

כדי להגביר את ההירדמות תוכלו לצפות בטלוויזיה או לעייף את העיניים באמצעות קריאה. אחרי שלב ההירדמות נכנס לפעולה הפוליסומנוגרף – מכשיר שמנטר את הפעילות הביולוגית בזמן השינה. מתנועת העיניים, דרך קצב הלב ועד להשכמה בשעות הבוקר.

התעוררתי, מה עכשיו?

בשלב זה תתבקשו למלא שאלון שיסייע לרופאים לדייק את הנתונים: מה אכלתם או שתיתם לפני השינה; מה הייתה התחושה שלכם לפני שנרדמתם; האם השינה שלכם הייתה עמוקה; האם חלמתם; כמה פעמים התעוררתם במהלך הלילה, ועוד. ברוב המקרים תתבקשו להגיע לבדיקה נוספת ואולי גם תקבלו לביתכם אקטיגרף – מכשיר דמוי שעון שמודד את תנועות היד שלכם במהלך היום ומספק לרופאים מידע על שעות הערות שלכם.

מה אעשה עם התוצאות?

ההמתנה לתוצאות אורכת מספר ימים. עם הגעתן, תתבקשו להגיע אל מעבדת שינה לשיחה שבה יוסבר לכם מהם הגורמים שמפריעים לכם לישון. יש סיבות שונות להפרעות שינה כמו לחץ ומתח, תזונה לא נכונה, בעיות פיזיות שונות או חוסר בהורמון השינה מלטונין. בהתאם לכך, גם הפתרונות מגוונים: לעתים מדובר בפתרון טכני, כמו סד לילה שמונע חריקת שיניים או מכשיר המשפר את זרימת החמצן לריאות.

ההמלצה הטובה ביותר היא להפסיק להתעלם מבעיות השינה ולגשת לבדיקה בהקדם האפשרי. גם מי ששנתו נודדת ישמח סוף סוף לחייך כשמברכים אותו ב"לילה טוב".



עוד בנושא