הורים
08 אוק, 2017

שינה בטוחה: כל מה שחייבים לדעת לפני שקונים מזרון לתינוק שלכם


אתם בהיריון ראשון? מזל טוב, עכשיו אתם מתחילים את המסע הארוך לבחירת ציוד לתינוק החדש, מסע שיכול להיות לא פחות מפרך מההיריון עצמו. כדי להקל עליכם ולקצר תהליכים, הנה כמה טיפים חשובים שאליהם יש לשים לב כאשר רוכשים מזרון למיטת התינוק – וגם לעריסה.

שימו לב – מזרון הוא אביזר קריטי לשמירה על חיי תינוקכם: מחקרים הוכיחו בעבר שיש קשר בין טיב המזרון לבין הסיכון למוות בעריסה. הסיכון, חלילה, למוות בעריסה בשנת חייו הראשונה של תינוק גבוה פי 20 מסיכון כזה בתאונה דרכים, כך שאל תקלו ראש בבחירה. מה גם שבשנת חייו הראשונה מבלה התינוק כמעט שני שליש מזמנו בשינה – כך שהמזרון הוא אביזר משמעותי מאוד בסביבתו.

איציק ברוך, מנהל מכירות תחום תינוקות בעמינח, מסביר כי יש שלושה דברים חשובים ביותר בבחירת מזרון למיטת תינוק:

  1. צד קשיח: "בצד הקשיח של המזרון משתמשים עד גיל שנה, וחשיבותו היא בכך שעד גיל שנה הטונוס השרירי של התינוק לא מספיק מפותח כדי לסייע לו להרים את הראש בזמן חירום. הצד הקשיח מונע את שקיעת פני התינוק במזרון, וכך גורם לתינוק להסיט את ראשו ימינה ושמאלה ולנשום אוויר נקי. אם למזרון אין צד קשיח, אז כאשר התינוק מתהפך על הבטן, הוא יכול לנשום חזרה פחמן דו-חמצני שנפלט לו מהפה, וזה חלילה יכול להיספג לו חזרה במחזור הדם ולגרום לחנק".
  2. מזרן שעשוי מבד נושם: "חשיבות הבד הנושם היא יכולת הנידוף של הבד – פינוי הפחמן הדו-חמצני שנפלט לתינוק מהפה בזמן שהוא מתהפך על הבטן, וכך הבד מאפשר לתינוק לנשום אוויר נקי יותר. למעשה, גם לבד יש תפקיד בשמירה על חייו ובטיחותו של התינוק".
  3. מערכת לפיזור לחצים: "החשיבות של המערכת הזו משמעותית בשנה השנייה לחיי התינוק, כאשר משתמשים בצד הרך של המזרון. המערכת הזו מפחיתה את הלחץ על גוף התינוק ומאפשרת לו לישון שינה איכותית יותר, לפרק זמן ארוך יותר. היא מצמצמת בכך את מספר ההתהפכויות של התינוק בזמן השינה ותורמת לשינה איכותית ולניצול מקסימלי של מחזורי השינה בזמן שנת התינוק. אם אין מערכת כזו, משקל התינוק לא מתפזר לצדדים ומפריע לתינוק במשך השינה. הלחץ חוזר למבנה הגוף ואחרי פרק זמן מסוים הוא מפריע לתינוק וגורם לו לשנות תנוחה. שינוי תנוחה מפריע למהלך התקין של מחזורי השינה, שהוא חשוב במיוחד אצל תינוקות כאשר המוח מפריש את הורמון הגדילה שתורם להתפתחות רקמות ועצמות בגוף".

ברוך מדגיש, שכיום יש שינוי גדול בהרגלי השימוש בעריסות. עד לא מזמן, רוב ההורים העדיפו לשכור עריסה מתוך מחשבה שהיא תשמש אותם לשלושה חודשים בלבד, ועלות שכירת העריסה זולה הרבה יותר מרכישתה. לכן גם נהגו לשכור מזרון או לקנות מזרון זול ופשוט. היום, לדבריו, הדברים שונים: "מחירי העריסות ירדו פלאים ולקוחות כיום מעדיפים לרכוש עריסה מאשר לשכור. המשמעות היא שזמן השימוש בעריסה מתארך עד גיל 4-5 חודשים, או שמשתמשים בה לשנת יום כשהתינוק בסלון ועוברים למיטה ממש רק בלילה. עקב השימוש בעריסה הקנויה בבית מעבר לשלושה חודשים, היום שמים דגש גדול יותר על איכות המזרון לעריסה".

כשבוחרים מזרון לתינוק, חשוב קודם כל שהוא יכלול צד קשיח כפי שקיים במזרונים למיטת תינוק – זאת כדי למנוע חשש שהתינוק יתהפך על הבטן בעריסה ללא תמיכה הולמת. כמו כן, עדיף לרכוש מזרון עריסה עם בד נושם שעומד בכל הסטנדרטים של מכון התקנים.



עוד בנושא