הורים
08 אוק, 2011

על הגב או על הצד? מדריך לאישה בהיריון שמנסה להירדם


השעה שלוש לפנות בוקר ואת שוכבת במיטה זוגית עם עיניים פקוחות, בוהה בתקרה החשוכה. הבטן ההריונית שגידלת לתפארת מקשה עלייך למצוא תנוחת שינה נוחה לכל הלילה, וגם כאשר את כבר נרדמת, את מתעוררת תכופות עם המחשבה המפחידה שהתנוחה שבחרת מסכנת את העובר שגדל בתוכך.

חשוב לדעת כי הפרעות שינה בהריון כמו עייפות יתר שנובעת מחוסר שינה אצל אישה הריונית לא גורמת לסיכון ספציפי אך היא יכולה לגרום לתחושת מתח תמידית, להפרעות אכילה ולקשיי נשימה המשפיעים בעקיפין על העובר ועל המשכו התקין של ההיריון. במקרים מסוימים עייפות קיצונית עלולה לגרום לנפילות ולתאונות שמסכנות את האם ואת העובר, וזו הסיבה שמאוד חשוב להתייחס ברצינות לבעיות שינה בהיריון.

אז איך אפשר לישון בנוחות (עד כמה שזה אפשרי) במהלך חודשי ההיריון, האם יש תנוחות שינה מומלצות והאם יש תנוחה שממנה דווקא מומלץ להימנע?

שינה על הבטן בהריון: אין איסור גורף לגבי שינה על הבטן במהלך ההיריון וכל עוד היא לא מפריעה לך, תרגישי בנוח לישון בתנוחה הזו. עם זאת, יש מומחים שטוענים כי מאמצע הטרימסטר (השליש) השני של ההיריון יש בעייתיות מסוימת בשכיבה על הבטן בזמן הריון, לא מחשש מעיכה או לחץ על העובר אלא מהלחץ המופעל על כלי הדם שמגיעים לרחם. כך או כך, ברגע שהבטן מתחילה לצמוח לה, לא נוח יותר לישון על הבטן ונשים רבות מפסיקות ממילא לישון בתנוחה זו.

שינה על הגב בהריון: זוהי תנוחת השינה המועדפת על רוב הנשים בהיריון כי טכנית היא הכי נוחה, אבל שינה על הגב בהריון דווקא פחות מומלצת ויכולה אפילו להיות די מסוכנת. הדבר נובע מכך שככל שההיריון מתקדם, הרחם לוחץ על כלי הדם, מה שגורם לכך שזרימת הדם לשלייה נחלשת. יתירה מכך, בעת שכיבה על הבטן בהריון משקלה של הבטן לוחץ על הקיבה ויכול לגרום לך לצרבות לא נעימות. לכן, רצוי לא לישון במשך לילה שלם על הגב ואם את חייבת, אז רק למנוחות קצרות.

שינה על צד ימין בהריון: תנוחת שינה זו יכולה להיות נוחה והיא לא מסוכנת כמו תנוחת הגב, אבל בדומה לתנוחת שכיבה על הגב בהריון, גם בשינה על צד ימין בהריון קיים לחץ מסוים על כלי הדם הגדולים ולא מתאפשרת זרימה מספקת של דם אל העובר. כלי דם מרכזיים ממוקמים בצד ימין, לכן שכיבה על צד ימין בהריון עלולה ללחוץ עליהם וגם שינה על צד זה פחות מומלצת.

שינה על צד שמאל בהריון: על-פי כלל המומחים שינה על צד שמאל היא התנוחה האידאלית לשם שינה בהיריון. השינה על צד זה של הגוף מפחיתה את הלחץ על כלי הדם הגדולים, שמובילים דם לרחם ולכליות. בתנוחה זו מתאפשרת זרימה תקינה של דם – גם לאישה ההרה וגם לעובר.

מעבר לתנוחות השינה, מומלץ מאוד לנשים בהיריון להשתמש בכרית במהלך השינה. הנחת כרית בין הברכיים וכרית נוספת מאחורי הגב מפחיתה את הלחץ על הגב התחתון, עוזרת לשאת את משקל הבטן ומאפשרת שינה נוחה ונעימה יותר. אגב, אם החלטת להסתובב ולישון מעט על הגב, כרית המונחת מאחורי הראש תוכל להקל עלייך מפני צרבות.

השינה חשובה מאוד למהלך התקין של ההיריון ולאגירת כוחות לשלב הלידה ולאחריה. גם אם לא נרדמת על צד שמאל האידאלי, זה לא סוף העולם. בעזרת שימוש בכריות, תוכלי למצוא תנוחה נוחה ובטוחה.



עוד בנושא