מדע
01 יול, 2019

ישנים בעיניים פקוחות – מה זה בעצם אומר?

אם התינוק שלכם או אפילו אתם ישנים בעיניים פקוחות למחצה – אין מה להיבהל.
שינה בעיניים פקוחות

"עיניים עצומות לרווחה" ידוע אולי כשמו של המותחן הקולנועי המפורסם – אך למעשה, מדובר בתופעה קיימת של אנשים הישנים עם עיניים פקוחות.

שינה בעיניים פקוחות היא תופעה אמתית לגמרי, אך יחד עם זאת די נדירה (וטוב שכך, כי האמת – זה קצת מפחיד למתבונן מהצד).

באופן כללי אין מדובר בשינה בעיניים פקוחות לגמרי, אלא בעיניים פקוחות למחצה בשל אי סגירה מלאה של העפעפיים בזמן השינה.

הדבר נובע לרוב מהפרעה נוירולוגית או שרירית בפנים, וגם אם מדובר בתופעה קצת מציקה היא לא מסוכנת בריאותית.

היא בהחלט עלולה לגרום אי נוחות, בעיקר בשל תגובות חברתיות לא נעימות לאדם הישן עם עיניים פקוחות או בשל מצב בו אור מסנוור חודר דרך העיניים הפקוחות למחצה – ומעיר את האדם הישן, אך בזה זה מסתיים.

פתרון קל ופשוט יכול להיות שינה עם מסכת עיניים ייעודית, כזו שמשמשת אותנו פעמים רבות במהלך טיבה: כך תישמר ההגנה  הבסיסית על העין ואין סכנת שהאור החודר יפריע.

למה בכלל אנחנו עוצמים את עינינו בזמן השינה? אבולוציונית, כנראה שזו פשוט הדרך של הגוף לתת מנוחה לעפעפיים ולהגן על העיניים הרחק משעות הפעילות.

בטבע מוכרים בעלי חיים שונים הישנים בעיניים פקוחות, לרוב אלו שרשימת ה"ציוד" על גופם כלל לא מכיל עפעפיים.

אם אתם חושבים שאתם ישנים בעיניים עצומות אבל לא לגמרי בטוחים לגבי זה, כדאי שתכירו את התסמינים שעשויים לרמוז על שינה בעיניים פקוחות: יובש בעיניים, כאב, אדמומיות או ראייה מעורפלת.

במקרה שאתם חשים באחד הסימפטומים האלו כדאי לכם להיבדק אצל רופא, ולא בגלל שזו תופעה מסוכנת כאמור אלא משום שיובש בקרנית ללא טיפול עלול לפגוע בכושר הראייה שלכם.

אם אכן זה קורה ויש סימני יובש בקרנית, רופאי העיניים פשוט יורו לכם למרוח ג'ל או משחת סיכוך לעיניים לפני השינה באופן קבוע.

אגב, לא רבים שמים לב לכך אבל התופעה של שינה בעיניים חצי פקוחות די שכיחה אצל תינוקות, ועשויה להיתפס אצל ההורים כמבהילה או משעשעת – תלוי את מי שואלים.

מחקרים רבים הראו שהדבר נובע משתי סיבות עיקריות – גנטית או רפואית. מבחינה גנטית, אם יש לכם בן זוג או קרוב משפחה קרוב הישן עם עיניים פקוחות, יש מצב שהתופעה עברה תורשתית גם לצאצא הקטן והחמוד שלכם.

אם שללתם את הסיבה הגנטית הרי שמבחינה רפואית, הדבר יכול לנבוע, בדיוק כמו אצל מבוגרים, עקב הפרעה נוירולוגית או שרירית בפנים.

אל חשש, זה אמנם נשמע קצת מפחיד אבל אם זו הסיבה – הרי שלרוב היא תחלוף מעצמה תוך שנה עד שנה וחצי, וילדכם יתחיל לעצום את עיניו בשינה, לשמחתכם הרבה.



עוד בנושא