מדע
02 ינו, 2019

מתעוררים עם סדינים רטובים? כך תטפלו בתופעת הזעת לילה

גיל המעבר, שימוש בתרופות או תזונה לא נכונה – יש הרבה סיבות שבגללן אנשים רבים מזיעים במהלך הלילה, ללא קשר למזג האוויר. איך אפשר להקל על התופעה?
הזעת לילה

שנת לילה רציפה ואיכותית היא הכרחית לבריאות הנפשית והפיזית, וכשהיא נפגעת עלולות להיות לכך השפעות רבות על מגוון תחומים בחיים. אחת התופעות המוכרות, שעלולות לפגוע בשנת לילה תקינה, היא הזעת לילה. אבל האם כל הזעה בלילה נחשבת לכזו שמחייבת התייחסות? מתי היא סימן לבעיה חמורה יותר, ומה אפשר לעשות כדי לטפל בתופעה?

מה היא הזעת לילה?

לקראת השינה ובמהלכה טמפרטורת הגוף יורדת בהדרגה. גורמים שונים במהלך השינה עלולים להפריע לתהליך זה ולגרום לגוף להתחמם ולייצר הזעה מוגברת בלילה – חימום יתר של החדר, הרגלי תזונה מסוימים, מצב נפשי וגם בעיות רפואיות שונות.

רבים מאתנו מזיעים מדי פעם במהלך הלילה, ללא קשר למזג האוויר. מחקר שנערך בארה"ב ובדק 2,267 חולים שביקרו אצל רופא המשפחה, העלה כי 41% דיווחו על הזעת לילה בחודש החולף. הזעת לילה היא כזו שגורמת לאדם תחושה שהוא "התעורר בתוך שלולית": הזעת יתר שגורמת להרטבת הפיג'מה, המצעים ולעיתים גם המזרון. הזעה בלילה עלולה לגרום לתחושת אי נוחות, להפריע למהלך השינה התקין, ולגרום לאדם להתעורר כמה פעמים במהלך הלילה. שינה לא רציפה פוגעת בתחושת הערנות, ועלולה גם לפגוע במצב הרוח, והתפקוד התקין לאורך היום.

מהן הסיבות להיווצרות הזעת לילה?

הזעת לילה קלה עשויה להיות תגובה לתנאים הסביבתיים, ובמקרים רבים אינה מרמזת על מחלות אחרות והסיבה לה אינה ידועה.

בין הסיבות העיקריות להזעת לילה ניתן למנות את גיל המעבר או טרום גיל המעבר. בסקר שנערך בארה"ב בקרב 2,602 נשים מגיל 45 ומעלה, נמצא ש-48% מהנשים דיווחו על הזעת יתר בלילה. סיבות נוספות למצב של הזעת לילה הן חרדה, בעיות בתפקוד בלוטת התריס, תופעת לוואי של תרופת מסוימות (כמו תרופת פסיכיאטריות ותרופות לסוכרת), בעיות נוירולוגית שונות, רמת סוכר נמוכה בדם וצריכת אלכוהול או סמים.

במקרים נדירים הזעת לילה עלולה להיות סימן למחלות זיהומיות כמו שחפת, איידס וגם לסוגים שונים של מחלת הסרטן.

מתי יש לפנות לרופא?

כאמור, מהזעת לילה סובלים אנשים רבים, אבל כדאי לפנות לייעוץ רפואי כשהיא גורמת, לאורך תקופה, להתעורר כמה פעמים במהלך הלילה, כשהבגדים והמצעים ספוגי זיעה וצריך להחליפם אף כי חדר השינה אינו מחומם יתר על המידה, והאדם מקפיד לישון עם מצעים ובגדי שינה מתאימים, כשיש תסמינים פיזיים נוספים שנלווים למצב של הזעה בלילה כמו ירידה לא מוסברת במשקל, חום, שיעול, שלשול, או בלוטות נפוחות.

איך אפשר להקל על התופעה?

במרבית המקרים, כאמור, הסיבות למצב של הזעת לילה אינן ברורות ולא מדובר במחלה מסכנת חיים. אבל עדיין – מדובר בתופעה שעלולה לפגוע באיכות החיים. כיצד, אם כן, אפשר להקל עליה?

  1. התאימו את סביבת השינה: בדקו שהפיג'מה שלכם, המצעים ואפילו המזרון עשויים מהחומרים הנכונים שמאפשרים לגוף "לנשום", ואל תחממו את חדר השינה יתר על המידה.
  2. הימנעו מחומרים מעוררים: הימנעו משתיית אלכוהול או קפה לפני השינה – משקאות שמכילים חומרים אלו עלולים לגרום למצב של הזעת יתר במהלך הלילה.
  3. הקפידו על ארוחת ערב קלה: לעיתים גם שינוי תזונתי יכול לסייע. השתדלו כי ארוחת הערב שלכם תהיה קלה ותכלול לדוגמה דגנים וירקות, והשתדלו לא לאכול קרוב מדי לשעת השינה.
  4. תורידו הילוך: השתדלו להימנע מאימון אינטנסיבי לפני השינה. לפעילות ספורטיבית יתרונות רבים, ביניהם הגברת קצב חילוף החומרים. אבל, היא גם מעלה את חום הגוף ולכן לא מומלצת לפני השינה.
  5. תוציאו רגל מחוץ לשמיכה: גם בחורף כשקר, וכל מה שאתם רוצים זה להתכרבל מתחת לפוך ולהשאיר רק פתח קטן לאוויר, כדאי להשאיר כף רגל מחוץ לשמיכה. זה יעזור לגוף שלכם לווסת את הטמפרטורה ולהפחית את הזעת היתר.


עוד בנושא