04 מרץ, 2018

סוף לוויכוח: האם כדאי לישון עם חיית המחמד?

כשליש ממשקי הבית בישראל מגדלים חיית מחמד, ובלא מעט מהם הבעלים ישנים יחד עם הכלב או החתול במיטה. כך תדעו אם זו החלטה נבונה.

בספטמבר 2017 פרסם המרכז הרפואי הנודע מאיו-קליניק שבמינסוטה, מחקר שבדק אם שינה עם חיית המחמד תורמת לאיכות השינה או דווקא פוגעת בה. 40 מבוגרים שישנו במשך שבעה לילות כשכלבם רובץ במיטתם או על הרצפה בחדר השינה, התבקשו לשתף את החוויה שלהם ביחס  לתהליך ההירדמות, לאיכות השינה ולהופעתן של הפרעות למיניהן.

מחצית מהנבדקים שהכלב שלהם ישן מחוץ למיטתם, העניקו לאיכות השינה שלהם ציון ממוצע של 83 נקודות. המחצית השנייה העידה על מספר גבוה יותר של התעוררויות בלילה, אבל גם כאן הציון הממוצע שהעניקו לאיכות השינה היה כמעט זהה – 80 נקודות.

התוצאות לא היו חד-משמעיות, ונגעו בלבה של מחלוקת עתיקת יומין: כדאי או לא כדאי להכניס את הכלב למיטה? לא קשה להבין את הסיבות של מי שטוענים נגד שינה משותפת עם חיית המחמד. חלק מהן הן בריאותיות – הדבקות במחלות עור או במחלות ויראליות וגירוי יתר של אלרגיות או מחלות נשימה אחרות. עם זאת, וטרינרים ורופאים מסכימים שאין הרבה מחקרים שמצביעים על כך שבעלי חיים בריאים שמטופלים היטב אכן יזיקו לבני האדם הישנים איתם.

חובבי חיות המחמד לא חיכו הרבה, ופרשו את תוצאות המחקר כמצדיקות את מקומם של כלבם או חתולם האהוב מתחת לשמיכה. המתנגדים מיהרו לשלוף מחקרים אחרים שהוכיחו בדיוק את המסקנה ההפוכה: שינה עם חיית מחמד מזיקה לבריאות ומטשטשת את גבולות מערכת היחסים של הכלב או החתול מול בעליו.

לפי הגישה השמרנית, שאותה מאמצים מאלפי חיות רבים, שינה עם חיית מחמד פוגעת בדומיננטיות של הבעלים ותקשה עליו להגדיר גבולות ברורים בשעת הצורך. בנוסף, רוב הכלבים או החתולים נוטים לזוז, להתגרד ולהתלקק בזמן השינה, באופן שעשוי להעיר את בעליהם. כלבים גם לא יהססו לנבוח בקול כשהם שומעים רעשים מבחוץ.

מנגד, הגישה הליברלית גורסת ששינה משותפת מחזקת את הקשר בין הכלב או החתול לבעליהם ונוסכת בהם ביטחון ושלווה. יש מחקרים שגילו ששינה עם כלב או חתול אפילו תורמת להעלאת רמת האוקסיטוצין – ההורמון המעניק הרגשת רוגע ותחושה טובה לאנשים הסובלים מדיכאון או מתח נפשי.

עניין של הרגל

כשליש ממשקי הבית בישראל מגדלים חיית מחמד, כך שמדובר בהחלטה שנוגעת לרבים מאוד. אז איך מחליטים מה נכון? "זה מאוד אינדיבידואלי", אומר הווטרינר האמריקאי ד"ר אנדו ג'ונס, שסרטוני היוטיוב שלו גורפים מיליוני צפיות ברחבי העולם. ג'ונס מלמד את צופיו לבחור במה שעובד עבורם. "אם יש לכם כלב מאולף וללא בעיות התנהגות ונוח לכם לישון איתו במיטה – תעשו את זה. אם הכלב גדול ולא נוח לישון איתו במיטה, או שהוא מפריע במהלך השינה, אפשר להרגיל אותו לישון אתכם בחדר, ליד המיטה".

כמי שנחשב לגורו של הווטרינרים בארה"ב, ג'ונס לא חושש לומר לבעלי הכלבים שגם הם יכולים לטעות לפעמים. "אם השינה שלכם לא טובה או שחיית המחמד אגרסיבית במהלך הלילה – תנו לה לישון מחוץ לחדר השינה".