מדע
04 אפר, 2019

סכנה ברורה ומיידית: כשהטלפון נשאר לישון איתנו

אם גם אתם לא יכולים להירדם בלי שבדקתם "רק עוד פעם אחת" מה חדש, כדאי שתקראו את הכתבה.
לישון עם פלאפון ליד הראש

אם אתם רגילים להירדם כשאתם גולשים בפייסבוק או באינסטגרם וישנים כשהסלולרי על המזרון, אתם לא לבד. לא צריך להיות סוציולוג כדי להבין שרובנו מכורים למכשיר הסלולר שלנו. הדבר הראשון שאנחנו עושים בבוקר והדבר האחרון שאנחנו עושים לפני שאנחנו הולכים לישון הוא לבדוק האם קיבלנו הודעה חשובה למכשיר הנייד, או במה עדכנו החברים שלנו את כל העולם בזמן שמצמצנו. כדי להישאר מחוברים גם בשעות הלילה, רבים מאתנו ישנים עם המכשיר לידנו, כשהמטען לעתים גם מחובר לחשמל.

לא רק מבוגרים הולכים לישון עם פלאפון ליד הראש. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי לפחות מחצית מהילדים הולכים לישון עם פלאפון ליד הראש או מתחת לכרית.

לפני כשנה פרסם שירות כיבוי האש בניו המפשייר בארה"ב פוסט בפייסבוק שבו מזהירים מטעינת הטלפון במיטה, במיוחד מתחת לכרית. בפוסט נטען כי המכשיר בזמן טעינה מתחמם והחום אינו יכול להתפזר, ולכן המטען עלול להתלקח. לפוסט צורפו תמונות של מצעים עם סימני חריכה ממכשיר שהיה בהטענה. שנתיים לפני כן פרסמו מכבי האש בוויילס, אנגליה תמונות מחדר של נערה שעלה באש לאחר שהטעינה את הטלפון במיטה.

הסיפורים האלה הם רק דוגמאות לכמה אירועים דומים שהתרחשו בשנים האחרונות כתוצאה מטעינת מכשירים במיטה. לפי Hartford Home Fire Index (מדד סיכוני השריפה של הרטפורד – חברה שבוחנת גורמי שריפה ברחבי ארצות הברית), טעינת מכשיר נייד במשך הלילה היא גורם סיכון בדרגה בינונית לשריפה. לעומת זאת, טעינת מכשיר נייד בלילה במיטה היא גורם סיכון בדרגה גבוהה, כמו להשאיר תנור דולק כשיוצאים מהבית או אפילו נרות דולקים – הסוללה לא מסוגלת לפזר את החום שנוצר בגלל שהחלל שהיא נמצאת בו סגור ויכולה להיווצר שריפה, במיוחד בשל העובדה שמצעים הם דליקים ונשרפים בקלות. גם לטעון את הנייד ליד המיטה יכול להיות מסוכן אם בטעות מעיפים שמיכה או כרית על המכשיר.

כדאי גם לשים לב לא להירדם בזמן צפייה בסרטון או האזנה למוזיקה כשהטלפון מחובר למטען. פעולות אלה מגבירות את הסיכון לחימום יתר של המכשיר שנמצא על המיטה ובמקרה ויש בו פגם זה עלול לגרום לשריפה.

לא רק לטעון את המכשיר במיטה עלול להיות מסוכן. צריך לחשוב פעמיים לפני שמחליטים לשים את מכשיר הסלולר ליד המיטה כשאתם ישנים, גם אם הוא לא טעון. מחלקת הבריאות הציבורית של קליפורניה (CDPH), פרסמה לאחרונה מידע והנחיות בנוגע לבטיחות השימוש בסלולר. טלפונים סלולריים פולטים גלי רדיו (RF), כשהם שולחים ומקבלים מידע והקרינה הזו עלולה להיות מסוכנת.

אמנם עדיין קשה לקבוע את ההשלכות לטווח ארוך של השימוש בסלולרי, בגלל שהמכשירים האלה לא נמצאים אתנו מספיק זמן; עם זאת, כמה מחקרים מצאו כי שימוש אינטנסיבי לטווח ארוך בטלפונים סלולריים עשוי להיות קשור לסוגים מסוימים של סרטן ולגרום לבעיות בריאותיות אחרות כמו ספירת זרע נמוכה, כאבי ראש והשפעות על למידה, זיכרון, שמיעה, התנהגות ושינה.

למרות שאין החלטה חד-משמעית לגבי ההשפעות עדיין כדאי להפחית את החשיפה, רק כדי להיות בצד הבטוח. איך מפחיתים את הסיכון? אחת ההמלצות של הארגון היא לא לישון עם הפלאפון ליד הראש אלא אם הטלפון במצב טיסה. חשוב לשמור אותו במרחק של מטרים ספורים גם כשאתם שוכבים לצידו.

הדו"ח מציין גם שילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר מאשר מבוגרים – ההשפעה של כמות זהה של גלי רדיו על ילדים היא גדולה יותר. כמו כן, עד שהם יתבגרו, הם יהיו חשופים לרמות גבוהות יותר של קרינה מאשר אנשים שלא נחשפו לטלפונים סלולריים כשהיו ילדים.



עוד בנושא