הורים
26 מאי, 2020

איך גורמים לבני נוער לישון כמו שצריך?

מתבגרים פגיעים במיוחד לנזקי העייפות, אך אורח חייהם מקשה עליהם לישון כמו שצריך. אז איך משכנעים נער עקשן להקשיב לכם וללכת כבר למיטה?
איך משכנעים בני נוער ללכת כבר לישון

כהורים לילדים צעירים יש לנו מנעד תפקידים ברור: אנחנו מאכילים, מלבישים, מסיעים, תומכים, מרפאים, עוזרים ואוהבים. אנחנו מנהלים את חייהם, בצורה הכי טובה שאנחנו רק יכולים. לא פלא שאנחנו מזועזעים כשהם מתבגרים מעט ומפטרים אותנו. רגע אחד אנחנו מצפים לפרסים על ביצוע מושלם בתפקיד הבמאים והמפיקים של הילדות שלהם, ובמקום זאת, אנחנו חותמים על דמי אבטלה, בעוד הם הופכים לבוסים של עצמם.

ברור לנו שהם זקוקים לעצמאות הזו. אנחנו מבינים שזה שלב חיוני בתהליך הפיכתם למבוגרים מסוגלים ותורמים, שיודעים כיצד לקחת על עצמם אחריות, לפתור משברים, לקבוע סדרי עדיפויות לחיים, לעמוד ברשות עצמם וליצור זהות משלהם, אך למרות ההבנה הזו – הצפייה מהצד בתהליך אינה פשוטה.

עיצוב הזהות של המתבגרים כולל עומס פיזי ורגשי רב. הם מתרוצצים, פעילים, מקלידים, שרים וזזים כל היום. הם עוברים בין לימודים, חוגים, תנועות נוער, מפגשים חברתיים, בילויים, טיקטוק, יוטיוב ואינסטוש, לפעמים בו זמנית. כשמוסיפים לרשימה את השינויים ההורמונליים בשעון הביולוגי של המתבגרים, המקשה על הירדמות מוקדמת (ועל התעוררות מוקדמת), את החשיפה המתמדת לאור הכחול מהמסכים שפוגע בייצור המלטונין (הורמון השינה), את הפחד מפספוס התרחשויות חברתיות, צפייה בסרטים ותוכניות מעוררות, ולחצים טבעיים של גיל ההתבגרות סביב מערכות יחסים ולימודים – אנחנו מקבלים מתבגרים עייפים. מאד עייפים. עייפים כל הזמן.

איך גורמים לבני נוער לישון כמו שצריך

מחקרים מעלים כי למתבגרים יש צורך ב-8 עד 10 שעות שינה בלילה, בעוד שמשך השינה שלהם בפועל עומד על בערך 7 שעות בממוצע. 85% מהמתבגרים אינם ישנים מספיק שעות בלילה וסובלים ממחסור כרוני בשעות שינה, מה שמוביל לפגיעה בריכוז, בקבלת ההחלטות, בזיכרון ובשמחת החיים. העייפות הכרונית גוררת תנודות במצבי רוח, התנהגות אגרסיבית, דכאון, תגובות פיזיות איטיות, שלומיאליות, ציונים נמוכים והפסד ימי לימודים.

ההורים מוצאים את עצמם בבעיה. מצד אחד, הילדים שלהם, התינוקות שלהם, מתפרקים. עייפים. עצבניים. מצד שני, איך אפשר להכריח מתבגר שיודע הכי טוב ומדקלם כבר שנים ש"אתם לא מחליטים עלי", ללכת לישון בשעה סבירה?

בדיוק לשם כך, אספנו עבורכם טיפים וכלים שיסייעו לכם לעזור למתבגרים שלכם:

איך גורמים לבני נוער לישון כמו שצריך



עוד בנושא