מדע
12 נוב, 2017

אין ממש דבר כזה השלמת שעות שינה

מחסור קבוע בשעות שינה יכול לפגוע בתפקוד התקין שלנו. הנה הסיבות לכך שאסור לכם לצבור עייפות.

החיים תובעניים, תזזיתיים ורובנו רצים אחרי הזנב של עצמנו בניסיון לעמוד בקצב ולהספיק את כל המטלות והחובות למשפחה, לעבודה ולעצמנו. אנחנו מותחים את גבולות היום ומקצרים קצת את הלילה כדי שעוד יישאר לנו קצת זמן איכות לעצמנו לפני השינה.

שעות השינה המומלצות עבור מבוגר הן בין 7 ל-9 בלילה, אבל בינינו, מי באמת מקפיד עליהן? רובנו רואים ב-9 שעות שינה פריבילגיה שאנחנו לא באמת יכולים להרשות לעצמנו. קיצור שעות השינה והארכת הלילה גורמים לנו לעייפות. אם באופן קבוע אנחנו נוטים לקצר את שעות השינה, הרי שאנחנו עייפים באופן כרוני.

הדרך של רבים לפתור את העייפות שמלווה אותם היא השלמת שעות שינה. במהלך השבוע מתרוצצים ומתמודדים עם חוסר שינה ובסוף השבוע "משלימים" שעות שינה באמצעות שנת צהריים, יקיצה מאוחרת בבוקר ומנוחה במהלך היום. למרות שזה בהחלט יכול להיות מהנה להעביר את סוף השבוע במנוחה במיטה, האמת היא שלא ניתן באמת להשלים שעות שינה. מי מכם שניסה לעשות זאת בוודאי ראה עם תחילת השבוע שתחושות העייפות חוזרות, וכי למרות שבילה את סוף השבוע בשינה מרובה, הגוף לא נטען מחדש ולא קיבל את המנוחה האמתית שהוא זקוק לה.

במחקר שנעשה באוניברסיטת נורת'ווסטרן באלינוי, עקבו אחר הרגלי השינה של בעלי חיים ומצאו שכשבעלי חיים סובלים ממחסור בשעות שינה, הם אינם מנסים להשלים אותן. זו אחת ההוכחות לכך ששינה אינה משולה לבנק, שבו אם חסר כסף אז פשוט מחזירים בבת אחת את הסכום החסר ומגיעים שוב לאפס.

היו קשובים לעצמכם

הדרך היחידה להחזיר לעצמנו את שעות השינה האבודות היא להקפיד על מספר השעות המומלץ בכל לילה ולהוסיף להן במשך "תקופת ההשלמה", שעה נוספת בכל לילה. רק על-ידי יצירת שגרת שינה ודפוסי שינה בריאים, ניתן להחזיר לגופנו את האנרגיה שהוא זקוק לה.

במחקרים שנעשו על תפקוד המוח בהקשר להרגלי השינה, נמצא שכשהמוח מזהה מחסור בשעות שינה הוא פועל לשיקום המצב ומגביר את פעילות הגלים האיטיים (המופיעים בשלבי השינה העמוקה) בלילה שלמחרת הלילה שבו נוצר מחסור בשינה. כלומר, אם הלילה ישנתם פחות 3 שעות מהנדרש, תוכלו להשלים את השעות האלה בלילה הבא בלבד. אם לא תעשו זאת, השעות החסרות לא ישובו עוד.

חשוב לזכור, כי ההמלצות למספר שעות שינה בלילה הן לכלל האוכלוסייה, אבל לגוף שלכם יש צורך אינדיבידואלי – יש מי שזקוקים ל-9 שעות שינה ויותר כדי לתפקד כראוי, ומי שמסתפקים ב-7 שעות ופחות. הטיפ החשוב ביותר הוא להיות קשובים לעצמכם. כשאתם חשים בעייפות לא לנסות להילחם בה באמצעות תזונה ממריצה או צפייה בטלוויזיה. במקום להירדם על הספה מול הטלוויזיה ומשם לעבור למיטה, כדאי פשוט להיכנס למיטה מעט יותר מוקדם. מי שיכל להרשות לעצמו יקיצה טבעית בבוקר, הרי שזה מומלץ.

מי שחושב שהוא יכול להרגיל את עצמו ואת גופו למעט שעות שינה – טועה. גם אם הנזקים לא תמיד נראים לעין הם קיימים ויש תופעות לוואי לחוסר בשינה – יש ירידה ביכולות השכליות וחשיפה גדולה יותר לתנודות נפשיות ואפילו למחלות. מאחר שאין דרך אמתית לפצות על שעות השינה האבודות, חשוב לשנות את הגישה ולהבין ששינה היא לא פריבילגיה של מפונקים, אלא צורך נפשי ופיזי.



עוד בנושא