מדע
30 אוג, 2018

סובלים מנדודי שינה? הנה כמה מאכלים שיעזרו לכם לישון

רגע לפני שאתם פונים לעזרת תרופות בניסיון להירדם כמו שצריך, כדאי שתראו מה מגלים המחקרים על מאכלים שמעודדים שינה.

מתי בפעם האחרונה ניסיתם להירדם, אבל זה לא ממש עבד? רבים מאתנו מכירים את המצב שבו המחשבות לא נותנות מנוח, אנחנו לא מוצאים תנוחה נכונה וקמים שוב ושוב לשתות או לבדוק מה השעה. הדקות הופכות לשעות, התסכול גובר והחשש מהתמודדות עם המטלות שצפויות לנו מחר, אחרי מעט שעות שינה, רק מגבירים את חוסר השקט.
אם זה קורה לכם לעתים קרובות, כנראה שגם אתם סובלים מנדודי שינה. בעולם כבר הגדירו את התופעה כמגיפה עולמית שמאיימת על הבריאות ועל איכות החיים של חלק ניכר מהאוכלוסייה. אחד הפתרונות שעוזרים להתמודד עם הבעיה הוא שימוש בתרופות מעודדות שינה. אבל לפני שאתם רצים לרופא כדי לקבל מרשם, יש כמה תרופות טבעיות לשינה כמו מאכלים שונים שהוכחו מחקרית כמקדמי שינה ונמצאים בכל מזווה ומקרר – אותם מומלץ לנסות:
חלב עם דבש – בחלב יש חומצה אמינית בשם טריפטופן שגורמת לשחרור ההורמון סרוטונין, שמשמש כחומר הרגעה טבעי, ושל ההורמון מלטונין, הקובע את מחזורי השינה של הגוף. הדבש מסייע בהעברה מהירה של ההורמונים למוח. מאכלים נוספים שעשירים בטריפטופן הם גבינות, אננס, סלמון וביצים.
שקדים – עשירים במגנזיום, מינרל חיוני לשינה איכותית. כאשר רמות המגנזיום בגוף יורדות, השינה הרציפה נפגעת. מגנזיום אפשר למצוא גם בתרד, אבוקדו, בננה, תאנים, קטניות ודגים.
אגוזי מלך – לא רק שאגוזי המלך מהווים מקור מצוין לטריפטופן, חוקרים באוניברסיטת טקסס מצאו שהם בעצמם מכילים מלטונין, אותו הורמון שאחראי על מחזורי השינה והערות שלנו.
יוגורט וגבינה – הסידן שבמזונות האלה מסייע לטריפטופן בתהליך יצירת מלטונין שחיוני לשינה, ומסייע בשליטה על פעילות השרירים. הוסיפו לתזונה גם זרעים, סרדינים וקטניות, העשירים בסידן, שיבטיחו לכם לילות שקטים יותר.
טונה וסלמון – הדגים הללו עשירים בוויטמין B6 החיוני ליצירת מלטונין וסרטונין. הוסיפו דגים לתפריט שלכם, ואל תפסחו גם על הילדים. לא רק שהם ישנו יותר טוב, זה גם יגביר להם את האינטליגנציה. אם אתם לא אוכלים דגים, העשירו את התזונה שלכם בפיסטוקים והוסיפו המון שום טרי לתפריט.
תה קמומיל – מגביר את רמת הגליצין – חומצת אמינו המשמשת חומר הרגעה עדין. הוסיפו למשקה טיפה אחת של שמן לבנדר ותקבלו שילוב מרגיע במיוחד.
מיץ דובדבנים חמוצים – מקור טבעי של מלטונין ושל חומרים נוספים עם תכונות אנטי דלקתיות, שעוזרים להירדם ולישון לפרק זמן ארוך יותר. במחקר שנערך באוניברסיטת לואיזיאנה, נמצא כי אנשים ששתו מיץ דובדבנים חמוצים לא ממותק לפני השינה ישנו כ-90 דקות יותר מקבוצת הפלסבו.
מליסה – צמח התבלין הריחני מוכר כבר שנים כמסייע לשינה טובה, ומומלץ במיוחד בשילוב עם צמח הוולריאן הרפואי. הכינו תה עם עלים מיובשים ושתו לקראת השינה. מחקרים מגלים כי 81% מהאנשים שניסו, דיווחו על שינה טובה יותר.
בננות – בננות מכילות שילוב של אשלגן ומגנזיום, שני מינרלים המעודדים את הרפיית השרירים והרגעתם. בננות מומלצות תמיד, ובמיוחד אם אתם סובלים מתסמונת הרגליים חסרות המנוחה או מהתכווצויות שרירים המעירות אתכם בלילה ופוגעות באיכות השינה. הוסיפו לתפריט שלכם בננה אחת ביום ותופתעו מההשפעה.
תרד – בנוסף להיותו עשיר באשלגן ובמגנזיום, עליהם כבר דברנו, התרד גם עשיר בסידן. כמו עם היוגורט והגבינה, הסידן קשור ביצירת מלטונין, ובשמירה ואיזון של השעון הביולוגי. נסו ירוקים אחרים כגון קייל או עלי סלק לקבלת השפעה דומה.
קינמון – תבלו את האוכל שלכם בקינמון אם אתם רוצים ליל מנוחה. הקינמון מסייע באיזון רמות הסוכר בדם, ומונע התעוררויות הנובעות מתנודת חדות ברמות הסוכר בדם.
לימון, ליים ותפוז דם – מחקרים מראים שמחסור בוויטמין C עלול לגרום להפרעה בשינה. ההדרים הללו מסייעים בהגנה על מערכת החיסון וגם מזינים את בלוטת יותרת הכליה שבתורה משפיעה על מערכת העצבים ומקלה על מצבי חרדה ולחץ הפוגעים באיכות השינה.


עוד בנושא