שינה טובה
10 פבר, 2019

כמה באמת נפוצה תופעת הליכה מתוך שינה?

סהרוריות אולי נשמעת לכם כמו תופעה הזויה ונדירה – אבל מסתבר שהיא מתרחשת לא מעט כבר בגילאים צעירים, ועלולה לסכן את הצועדים בשנתם וגם את הסביבה.
הליכה מתוך שינה

זה קרה בשנת 2003 במנצ'סטר, בריטניה. ג'ולס לאו בן ה-32 חזר לביתו לאחר ערב של שתייה ובפרץ של אלימות קשה תקף את אביו הקשיש בן ה-83, במה שהביא לבסוף למותו של האב. גופת האב נמצאה למחרת בבוקר בסמוך לדירת השניים עם סימני אלימות קשים ולאחר חקירת משטרה הואשם ג'ולס ברצח. המקרה, מצער כמו שהוא, לא היה מה שהביא לפרסומו של ג'ולס בעולם. מה שכן הביא לפרסומו של הרוצח האכזר הייתה העובדה שכעבור שנתיים זיכה בית המשפט האנגלי את ג'ולס מחמת רצח לאחר שהצליח להוכיח כי הוא סובל מסהרוריות ובאותו ערב ביצע את הרצח כאשר הלך בשנתו. בעצם, כך טען, הוא לא היה מודע למעשיו ומשכך אין הוא אשם בפשע הנוראי.

פסק הדין התקדימי פתח מהדורות חדשות בעולם והאיר את הזרקור על תופעת הליכה מתוך שינה המסתורית (המוכרת גם כסהרוריות או הליכת ירח) הגורמת לאנשים לצאת ממיטתם באמצע הלילה להסתובב בחוץ כאילו היו זומבים ולעתים אף לאכול, להתלבש ולנהוג ברכבם ללא שליטה, ולחזור לאחר מכן למיטתם כשבבוקר למחרת הם אינם זוכרים כלל מה היה.

ובכן מסתבר שעל אף שמדובר בתופעה מוזרה למדי היא לא כל כך נדירה, בטח שלא בקרב ילדים, בני נוער וקשישים. מן הנתונים האחרונים עולה כי התופעה של הליכה מתוך שינה אצל ילדים היא שכיחה יותר ממה שחשבנו, וכ-15% מהילדים בגילאי 4-10 יחוו לפחות פעם אחת הליכה מתוך שינה כאשר אצל רובם מדובר בעניין תורשתי. מנגד, בקרב קשישים, שלבי השינה העמוקה מתקצרים וההליכה מתרחשת בעצם בשלב ביניים שבין שינה לערות.

נכון להיום הגורמים לתופעה של הליכה מתוך שינה אינם מובנים מספיק לרופאים, וההסבר המקובל לשכיחות התופעה בעיקר אצל ילדים היא העובדה שמוחותיהם נמצאים עדיין בתהליך גדילה כשתהליכים הורמונליים ועצביים שונים משפיעים על שנת הילד. כמו כן, ישנם גורמים כלליים היכולים לנבא סהרוריות (עם רקע משפחתי) ועל אלו ניתן להזכיר את קיומן של הפרעות שינה נוספות, כמו הפרעת דום נשימתי במהלך השינה, שתיית אלכוהול לפני השינה, מחלות המלוות בחום גבוה, צורך מוגבר במתן שתן, שינה לאחר פעילות גופנית אגרסיבית, היריון, מחזור חודשי, שינה בסביבה לא שגרתית, חרדת נטישה בקרב ילדים, מצבי חרדה ולחץ ועוד.

מבחינה טיפולית כל אדם, בין אם ילד או מבוגר, שחווה יותר ממקרה אחד של הליכה מתוך שינה צריך לגשת לאבחון מעמיק אצל רופא על מנת לבדוק מהו הגורם לתופעה – שכשלעצמה אינה מסוכנת, אך כן יכולה לגרום לפגיעות ולפציעות כמו למשל במקרי יציאה לרחוב מתוך שינה ועמידה על כביש סואן, או עמידה מסוכנת במרפסת בקומה גבוהה. בדיקת הרופא עשויה לכלול בין השאר בדיקות דם לשלילת בעיות הורמונאליות בגוף ובדיקות לאיתור הפרעות שינה נוספות ושלילת רקע נוירולוגי לתופעה.

במקרים חמורים יישקל טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות, או טיפולים תרופתיים להפרעות שינה, להרגעה או לייצוב מצב רוח. יתירה מכך, כיוון שיש סכנה מוגברת למקרי פציעה ופגיעה במהלך התקפי הליכה מתוך שינה, מומלץ לנקוט במשנה זהירות ובין השאר לנעול את כל הדלתות והחלונות בבית, להתקין סורגים בחלונות, להימנע מצריכת אלכוהול או קפאין החל משעות אחר הצהריים,  לפנות מהרצפה חפצים או מכשולים בהם אפשר להיתקל וליפול ולישון בסביבה נוחה ככל האפשר עם מצעים נעימים, מזרנים נוחים וטמפרטורה נעימה. כמו כן מומלץ להקפיד על שעות שינה מסודרות וקבועות כמו גם על מספר שעות שינה מספק.



עוד בנושא