הורים
10 ספט, 2017

יחד או לחוד: האם כדאי שהילדים ישנו באותו חדר

לינה משותפת של אחים שישנים יחד באותו חדר יכולות לצוץ לא מעט בעיות, אבל אם עושים את זה נכון ובזהירות, אפשר גם ליהנות מהיתרונות.

לפעמים אין ברירה, הבית קטן מדי ואי-אפשר לייעד לכל ילד חדר שינה משלו, ולכן אחים חולקים בחדר אחד. חדר משותף מבטיח שלל זיכרונות מהחיים המשותפים עם מי שצפוי ללוות אתכם לאורך כל החיים (אח או אחות), חוויות משותפות, אבל גם לא מעט חיכוכים ואתגרים עבור ההורים. לחיים בחדר משותף יש יתרונות וחסרונות. גם אם יש באפשרותכם לתת לילד חדר משלו, חשוב שתדעו במה כרוכה לינה משותפת, כדי שתוכלו לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם.

יחסים בין אחים הם אחד הדברים החשובים ביותר בהקניית כלים לחיים בעולם המבוגרים. בעוד שאחים הגדלים בחדרים נפרדים זוכים לפרטיות ולמרחב אישי גדול יותר, בחדר משותף יש לפנות מקום לכל אחד מהם ולהתאימו לצרכים של כל אחד מהם. לינה בחדרים נפרדים עלולה לגרום לריחוק בין האחים – כל אחד עסוק בענייניו והמפגשים המשותפים מצטמצמים לארוחות משפחתיות או לפעילות משפחתית יזומה. בחדרים משותפים הקשר רציף וקרוב יותר. הדינמיקה שנוצרת בין אחים, והצורך בפשרות כאשר חיים בחדר משותף, מכינים את ילדכם לחיים החברתיים כבוגרים.

בחודשי חייו הראשונים של התינוק הוא ישן לרוב קרוב למיטת הוריו. זאת, כדי לאפשר טיפול צמוד הכולל התעוררויות רבות במהלך הלילה. הקימה במהלך הלילה והבכי של התינוק עלולים להפריע לאחיו ולהקשות על המגורים המשותפים. לכן, בגילאים אלה מומלץ להשאיר את התינוק בחדר ההורים או להקצות לו חדר נפרד קרוב לחדר ההורים.

כשהתינוק גדל, הרגלי השינה שלו מתייצבים וצרכיו משתנים. בערך בגיל שנתיים הילד זקוק לעצמאות, ובחלט ניתן לצרף אותו לחדר של האח או האחות הגדולה. לפני שעושים זאת חשוב מאוד להכין את האח הבוגר לכניסת האח הקטן. כדאי להתייעץ איתו לגבי סידור החדר ולהקצות פינה לכל אחד מהאחים, כדי שתחושת הפרטיות והצרכים של כל אחד מהם יקבלו מענה. הכנסת אח קטן מבלי להכין את האח הגדול יכולה להתפרש על-ידו כחדירה לטריטוריה שלו, ולהתחיל את החיים המשותפים במתח רב.

התאימו בין הגילים

פעמים רבות האח הגדול דווקא מביע התלהבות מכניסת האח הקטן שלו לחדר. עודדו זאת ושבחו אותו על פתיחותו בנושא. עם זאת, עליכם להיות ערים לכך שייתכן שמדובר בשמחה מוקדמת שמקורה באי-הבנת המורכבות והקונפליקטים שעלולים להיווצר בהמשך. נסו להכין אותו למצבים שעלולים לעורר מחלוקות, אבל אין צורך להדגיש זאת במיוחד, כי ייתכן שדווקא המגורים המשותפים יעלו יפה וישפרו מאוד את היחסים בין האחים.

אם האח או האחות הגדולים מביעים התנגדות להכנסת האח הקטן, נסו לגלות הבנה ואמפתיה לתחושותיהם. בררו איתם מה מקור ההתנגדות ונסו להצביע על היתרונות הרבים של החיים יחד. אם יש חדר נוסף בבית תוכלו להפוך אותו לחדר משחקים, וכך להדגיש את היתרון של לינה משותפת, שמאפשרת לשני האחים חדר נוסף למשחקים. גלו הבנה, אבל במידה שהחלטתם שעבורכם הדבר הנכון ביותר הוא לינת אחים בחדר משותף, הישארו עקביים בדעתכם ונסו לעודד את האח הגדול ולרתום אותו להכנת וסידור החדר החדש.

חשוב לנסות, עד כמה שניתן, להתאים את הגילאים ואת מין האחים. לא כדאי להכניס ילד בן שנתיים לחדר של מתבגר, או להכניס מתבגרת לחדר של מתבגר גדול ממנה. אלה גילאים שבהם הצורך בפרטיות גדל והחיכוכים ואי-הנוחות הנגרמת בשל ההבדל בין המינים יכולים להקשות מאוד על החיים המשותפים.

לאחר המעבר גלו סבלנות והבנה לכל אחד מן הילדים. אם תעשו זאת נכון וברגישות, סביר שתוך מספר ימים הם יתרגלו להסדר החדש וילמדו לחיות יחד. כשמתעוררים ביניהם קונפליקטים עודדו אותם לפתור זאת ביניהם והסבירו להם שהחיים מזמנים לנו לא פעם מחלוקת וחיכוכים, וחשוב ללמוד להתפשר ולמצוא פתרונות.



עוד בנושא