שינה טובה
24 אוק, 2018

תחלישו את המוזיקה בבקשה! זיהום רעש, חוקי עזר עירוניים ומה שביניהם

לכבוד הבחירות לרשויות המקומיות בדקנו באילו יישובים נעזרים בחוקי עזר ייחודיים כדי לאפשר לנו לישון בנחת.

ישראל הפכה בשנים האחרונות למדינה רועשת במיוחד. סמארטפונים שמצלצלים, כבישים צפופים שבהן מיליוני כלי רכב שמנועיהם פועלים ונהגיהם מצפצפים, מטוסים שממריאים ונוחתים, נביחות כלבים, מנועי המזגנים וכן, אנחנו גם מדברים בקול רם, וכל הרעש הזה מגיע גם לחדר השינה שלנו. בכל הרעש הזה אנחנו רוצים שקולנו יישמע, לא?

ישראל סובלת מזיהום רעש. מדי שנה מקבלת משטרת ישראל כ-250,000 תלונות בנוגע לרעש שמהווה מטרד. לרעש המתמשך הזה יש השפעה על חיינו ובריאותנו. מחקר שנערך באוניברסיטת היינריך היינה בדיסלדורף בהשתתפות כ-40 אלף נבדקים, מצא שזיהום רעש ואוויר גורם לעליית לחץ דם, ומהווה גורם סיכון לשבץ ולמחלות לב.

כן, כל אחת ואחד מאתנו שמחים למעט שקט מבורך, אבל זה לא תמיד תלוי בנו ולפעמים מישהו צריך לדאוג שיהיה לנו שקט. מרבית הרשויות מסתפקות באכיפת התקנות הלאומיות למניעת רעש, כדי לשמור על השקט שלנו.

עד איזה שעה מותר לעשות רעש?

ערים רבות, לדוגמה, אוסרות על יצירת רעש מעל 40 דציבלים בשעות הצהריים שבין 14:00 ל-16:00, מגבילות את העוצמה ומשך הזמן שעל מערכת אזעקה לפעול בבית עסק או בבית פרטי, וכן אוסרות על הקמת רעש לצורך שיפוצים ותיקונים בין השעות 22:00 בערב ל-07:00 בבוקר.

לרגל הבחירות לרשויות המקומיות מצאנו כמה רשויות שנעזרו בחוקי עזר מקומיים ייחודיים או הציגו לאחרונה כמה חידושים מקומיים בנושא, כדי לצמצם את כמות הרעש ולאפשר לנו לישון בנחת.

ירושלים

בירת ישראל מתגאה בלא מעט שכונות שקטות ובשבתות היא נינוחה מאוד יחסית לעיר שבה חיים כ-850 אלף איש. אולם, בחיי היומיום יש בה אזורים די רועשים. בירושלים עבודות הבנייה בימי חול מוגבלות עד השעה 19:00, ובימי שישי עד השעה 17:00, כמו בערים רבות אחרות בישראל. אבל, עיריית הבירה הוסיפה לחוק העזר המקומי גם דרישה שמחייבת הקמת חומת מיגון אקוסטית סביב אתרי הבנייה. "להקטנת הרעש מציוד הבנייה הכבד", כך נכתב, "תכנית ההיתר תכלול אפשרות לבניית גדר זמנית אטומה מבלוקים מסביב האתר, המיועדת להקטנת הרעש הסביבתי מהציוד הכבד, במיוחד בשלבי ההריסה והחפירה. הגדר תהיה אטומה בעובי 15 ס"מ לפחות ובגובה 2.5 מטר לפחות". כן, החומות בירושלים הן לא רק אלו שסביב העיר העתיקה.

חיפה

אזור המפרץ מאופיין בתעשייה רבה, שדורשת אמצעי תחבורה מגוונים הנעים בחיפה ובקריות. ב-2013 הוחלט באיגוד ערים חיפה לנטר רעשים שונים כגון רעש הכריזה בתחנות אוטובוס ומטרונית, רעש הנגרם ממתקנים ומכשירים בעסקים שונים ורעש הרכבות באזור. כך מתאפשר לטפל במוקדי הרעש באופן נקודתי ומותאם. אגב, במפרץ מיישמים כבר שנים מדיניות מפורטת של הגבלת רעש בסביבת מגורים באמצעות טבלה שמגדירה את עוצמת הרעש המותרת בתוך חדר מגורים עם חלונות פתוחים. לדוגמה, בין 06:00 ל-22:00 מותר להרעיש ברמה של עד 50 דציבלים במשך יותר מתשע שעות, אבל אם רמת הרעש היא עד 55 דציבלים, מותר להרעיש בטווח שבין שלוש לתשע שעות.

כפר שמריהו

ביישוב היוקרתי יש בתים פרטיים רחבי מידות וחצרות יפות ולכן קבעו במועצה המקומית, כמאמר השיר "תנו לגדול בשקט", כי אסור להפעיל "מכונת גן", כלומר ציוד הקשור בגינון וגורם לרעש סביבתי, בין השעות 16:00-14:00 ובין השעות 19:00 ל-07:00 למחרת.

איגוד ערים כנרת

כאן אמנם לא מדובר בעיר או ביישוב שהחליטו להקפיד על חוק עזר מסוים, אבל אם אתם נופשים במלונות, בצימרים או בקמפינג שלשפת האגם הלאומי, אתם בוודאי תברכו על ההחלטה של איגוד ערים כנרת, שהכריז בינואר 2018 כי 15 חופים ייחשבו לשקטים ותיאסר בהם השמעת מוזיקה במשך כל שעות היממה. כך תוכלו ליהנות מנופש נטול דציבלים ומשנת לילה נעימה. קסם על ים כנרת? תמיד. ועכשיו גם שקט על ים כנרת.



עוד בנושא