שינה טובה

8 עצות שיעזרו לכם לישון טוב מחוץ לבית

לקושי להירדם מחוץ לבית יש הסבר ביולוגי, שקשור בהחלפת הסביבה המוכרת והכנסת הגוף למצב הישרדותי. כך תנצחו את "אפקט הלילה הראשון".

הנסיעה שחיכיתם לה מתקרבת, ההתרגשות בשיאה, אבל אתם בכל זאת קצת חוששים: תצליחו להירדם מחוץ לבית? סימני השאלה לא מרפים: האם יהיה נוח במיטה הזמנית? האם הכרית תהיה קשה/רכה/גמישה כמו בבית? ומה אם אקבל חדר שינה רועש?

אם השאלות האלה מוכרות לכם – אתם לא לבד. מסתבר שיש לכך אפילו הסבר ביולוגי, שקשור בהחלפת הסביבה המוכרת. בסביבה לא מוכרת הגוף נדרך ונכנס למצב הישרדותי. אנחנו נעשים ערניים יותר כדי להתמודד עם הלא נודע.

חוקרים מאוניברסיטת בראון ברוד איילנד שבארה"ב גילו בניסוי שערכו לפני כשנה, כי כמעט כל בני האדם חווים את "אפקט הלילה הראשון" כשהם ישנים מחוץ לבית. החוקרים, שהתעקשו להשתתף במחקר בעצמם, לנו במעבדות השינה של האוניברסיטה וניטרו את פעילות המוח בזמן השינה. המסקנות היו ברורות: האונה השמאלית, זאת שאחראית על סדר וארגון במוח, הייתה פעילה יותר במהלך כל הלילה והפגינה רגישות גבוהה לרעשים חיצוניים. החוקרים פירשו את הפעילות הזאת כמצב הישרדותי לכל דבר, שבמהלכו חצי ממוחם נותר ער לצורכי הגנה מפני איומים סביבתיים לא מוכרים. בדיוק כמו צבי שחושש מנמר רעב שמתגנב באישון לילה.

התופעה הזו קיימת אפילו בקרב תינוקות וילדים. זו הסיבה שהמומחים ממליצים לארוז במזוודה את השמיכי והדובי שהילדים מכירים מהבית. הם פשוט מתקשים להירדם בסביבה חדשה. זו תגובה טבעית שמעידה שמנגנון ההישרדות של הגוף עובד ביעילות. החדשות הטובות הן שאחרי כמה לילות במקום החדש, הגוף נרגע והשינה בדרך כלל משתפרת. ולמי שבכל זאת מתקשה, הנה כמה המלצות:

  1. הביאו את הכרית המוכרת מהבית: הריח והמגע המוכרים מסייעים "להערים" על התנגדות הגוף ולגרום לו לחשוב שהוא בבית.
  1. תרגלו שינה מחוץ לבית לעתים קרובות: החוקרים מאוניברסיטת בראון ציינו בסוף המחקר שהמוח האנושי גמיש מאוד. לכן, אנשים שנאלצים לישון במקומות חדשים לעתים קרובות לומדים "לכבות" את מנגנון ההישרדות הזה וישנים טוב גם במיטות זרות.
  1. אם אין ברירה, גם כדור שינה יכול לעזור: אם אתם מבינים שחשוב לכם להירדם היטב בלילות הראשונים במקום חדש, פנו לרופא המשפחה שלכם לפני הנסיעה ובקשו כדור שינה שמתאים למצבכם הבריאותי.
  1. היאזרו בסבלנות: אם אתם נוסעים לכמה לילות למקום חדש, הלילה הראשון והשני אולי יהיו קשים, אבל הגוף שלכם צפוי להתרגל ובלילות הבאים המצב אמור להשתפר. אתם תשנו טוב יותר.
  1. תרגלו מדיטציית שינה: כמה ימים או שבועות לפני הנסיעה, תרגלו מדי ערב מדיטציית שינה במיטה בבית, במטרה לחזור עליה שוב מחוץ לבית. שגרת הכניסה הזו לשינה תסייע לכם גם במקום חדש. את שיטת 4-7-8 ניסיתם?
  1. הורידו אפליקציית שינה לטלפון החכם שלכם: יש לא מעט אפליקציות שינה חינמיות וטובות, חלקן כוללות מדיטציות שינה מודרכות, חלקן משמיעות "רעש לבן" שאמור להרגיע את רעשי הסביבה ולהכניס אתכם לשקט פנימי, וחלקן משמיעות קולות של טבע כמו זרימת מפלים או גלי הים.
  1. בדקו שיש לכם תנאי שינה נוחים והולמים במקום החדש: ודאו שהמיטה נוחה, שהמצעים מספיקים לכם, שהמקום לא קר מדי או חם מדי. תנאי שינה הולמים יכולים לסייע לכם להסתגל לשינה במקום חדש ביתר קלות.
  1. אל תילחצו אם אתם מתקשים להירדם: להילחץ זה מלחיץ. זה הזמן להסחה טובה שמשרה שינה. הקשיבו לספר אודיו דרך הנייד שלכם או קראו ספר טוב והשינה המיוחלת תגיע בסוף, רק אל תילחמו בתהליך.

 



עוד בנושא