מדע
11 יונ, 2017

החלום ושברו: מה החלומות שלנו מנסים לרמוז לנו?

חלמתם על הריון? או חלום על שיניים נופלות? אתם לא לבד. מסתבר שיש כמה נושאים שחוזרים בחלומות שלנו לאורך החיים. הנה הסבר אפשרי ל-5 חלומות נפוצים.

את רוב החלומות שלנו אנחנו שוכחים ומיליוני חלומות נמוגים בערפל הבוקר לנצח. לעומת זאת, יש חלומות שממש לא יוצאים לנו מהראש. לעתים חלום שחלמנו בגיל חמש יחזור ויופיע כמה פעמים לאורך חיינו. ההנחה הרווחת היא שאנחנו לא סתם חולמים ושהחלומות שלנו נוצרים כדי לומר לנו משהו, או לשחרר קונפליקט בנפשנו.

לאורך ההיסטוריה האנושית ניסו בני האדם לפרש חלומות – אם באמצעות המדע, הפסיכולוגיה, הדת ואפילו מיסטיקה. אז מה פשר החלומות שלנו? הנה דוגמאות לחמישה חלומות – ופרשנויות אפשרויות:

חלמתי שאני בהריון – מה זה אומר?

כשצץ לנו הריון בחלום אז סבירות די גבוהה שמדובר בחלום נשי, שלא קשור בהכרח לתקופת ההריון. הוא מופיע כמעט בכל גיל, אף כי הוא נפוץ יותר אצל נשים הרות. מבחינה פסיכולוגית, הסברה היא שהוא מאפשר לנפש לעבד טוב יותר את חוויית ההריון והאימהות המתקרבת. הוא גם יכול לבטא חששות ושאיפות מודחקות הקשורות לתינוק ולאימהות. אצל נשים לא הרות, חלומות על הריון עשויים לבטא משמעויות נוספות, למשל שאיפה לקשר זוגי איתן. אישה שלא בטוחה בקשר הזוגי עשויה לחלום שהיא בהריון. החלום הופך למבעית כשברגע הלידה מתברר שאין שום תינוק בבטן. זה עלול לבטא קונפליקט אישי בין רצון לקריירה ובין התמסרות מלאה למשפחה.

חלום על שיניים נופלות

השיניים הן החיוך שלנו. הן מאפשרות לנו לאכול ולהתגונן וקשורות לרווחתנו הפיזית והנפשית. כשהשיניים נושרות במציאות אנחנו מאבדים המון. כשיש חלום על שיניים נופלות, החלום מבטא חרדה מפני אובדן הנעורים, עם כל הכרוך בכך. כולנו יודעים שנזדקן ונחדל להיות יפים וחזקים כמו פעם. יש מי שהחשש הזה מלווה אותו ביומיום, ויש מי שחי עם הידיעה בשלום והחרדות פוקדות אותו רק בחלום. זהו אמצעי פסיכולוגי להתמודדות. חלום על שיניים נופלות עלול להופיע גם לפני ביצוע משימה לא פשוטה. יש כאן ביטוי לאובדן היכולת "לנעוץ שיניים".

חלום על בריחה

לעתים אנחנו חולמים על בריחה מאנשים או מחיות טרף. לא לכל חלום על בריחה יש משמעות דומה. באופן כללי, חלום על בריחה הוא איתות לבעיות בקשר עם אנשים מסויימים ואף נורת אזהרה מפני המשך הקשר איתם (כולל בני זוג). החלום מעמת אותנו עם המובן לנו ובכל זאת מודחק, מפני שפרידות מאיימות עלינו מבחינות רבות. חלום שהוא הימלטות מתוך מקום סגור, מבטא דווקא תחושת הצלחה. כך למשל, אחרי שנפטרנו מהסתבכות כספית, משפחתית או מקצועית, החלום מאותת לנו שאנחנו יכולים לחוש סיפוק ותחושת ניצחון.

חלום על יכולת לעוף

מעוף או דאייה בין שמים וארץ במהלך חלום מייצגים לעתים הגשמת משאלה כמוסה להשתחרר מבעיות ודאגות ולהביט על הכול מלמעלה. במקרים אחרים זה דווקא איתות עבורנו לקחת פסק זמן ולנוח. פירוש נוסף הוא הרצון לראות את הדברים מלמעלה – להבין את הכאוס שסביבנו ולהשיב את הסדר על כנו.

חלום על טביעה או ים

כמעט תמיד חלומות על ים נושאים איתם תחושות רעות. התחושה הכללית כשחולמים על ים היא של חוסר ביטחון וחוסר ודאות. נדיר שאנחנו חולמים על מטקות וקרטיבים ומעבירים את הלילה בכיף. באופן מטאפורי, הים אכזר, גדול ועמוק ויוצר אצלנו, בני האדם, תחושת קטנות. חלום על טביעה יכול לבטא פחד מאובדן שליטה, או להצביע על הצפה רגשית שאנחנו חווים.



עוד בנושא