מדע
27 יונ, 2018

ישנים יותר מ-9 שעות בלילה? הבריאות שלכם עלולה להיות בסכנה

לא רק מחסור בשעות שינה יכול לפגוע בבריאות שלנו. בדקנו כמה שעות שינה אנחנו באמת צריכים, ואיך אפשר להימנע ממצב של שינה מרובה.
שינה מרובה

יום שישי בערב. אתם לא ממהרים לכבות את האור בידיעה שמחר תוכלו לבלות עד מאוחר בחדר השינה ולהשלים שעות שינה. קצת אחרי חצות אתם נרדמים וקמים מהמיטה רק ב-11:00 בבוקר ביום שבת, שמחים לחשוב, שהנה לפחות לילה אחד ישנתם כמו שצריך.

שינה טובה היא אחד הדברים החשובים בחיים – זה הזמן שבו הגוף והנפש נרגעים ונטענים מחדש. במציאות לחוצה ודינמית רובנו סובלים ממחסור בשעות שינה וזה לא מפתיע שאנחנו רוצים לישון יותר. אבל האם יכול להיות שמצב של שינה מרובה עלול לפגוע בבריאות? כמה שעות שינה צריך לישון בלילה, ומה אפשר לעשות כדי לייצר שגרה שבה אתם לא מגיעים למצב של עודף שינה מעבר למספר השעות המומלץ? הנה תשובות לכמה מהשאלות:

כמה שעות צריך לישון בלילה?

מספר שעות השינה שמומלצות למבוגר, לפי איגוד השינה הלאומי של ארה"ב, בין הגילאים 18 ל-64, הוא בין 7 ל-9 שעות ביום. בני נוער, בגילאים 14-17, זקוקים ליותר שעות – בין 8 ל-10 שעות שינה.

יש מקרים שבהם צריך לישון יותר ממספר השעות שמומלצות לפי גיל. כך למשל, נשים בתחילת ההיריון זקוקות ליותר שעות שינה, וכך גם חיילים ששגרת יומם לחוצה, ואנשים שעובדים בתורנויות לילה ממושכות.

האם שינה מרובה עלולה לפגוע בבריאות?

מחקר אוסטרלי שנערך בשנים האחרונות, מיפה את ההרגלים וההתנהגויות שעלולים לקצר את החיים. במחקר נמצא ששינה של יותר מ-9 שעות בלילה עלולה לפגוע בבריאות. מיעוט בפעילות גופנית, בשילוב עם עודף שינה, העלו את הסיכון למוות בטרם עת.

מחקרים נוספים הגיעו למסקנות דומות – שינה מרובה מקושרת עם פגיעה קוגניטיבית, דיכאון, פגיעה בפוריות, סיכון לעלייה במשקל, סיכון מוגבר למחלות לב, שבץ וסוכרת, וגם מגבירה את הסיכון למחלת ניוון המקולרי שפוגעת בראייה.

האם שינה מרובה עלולה להעיד על מחלות מסוימות?

אם שגרת השינה משתנה, ומספר שעות השינה עולה בצורה משמעותית, מומלץ לפנות לרופא. שינוי כזה עלול להעיד על דיכאון, מחלת הנשיקה, תת-פעילות של בלוטת התריס, תופעת לוואי של תרופות מסוימות, ובמקרים קיצוניים – גידולים ומחלות קשות.

במקרים נדירים יחסית, שינה מרובה עלולה להצביע על מחלת ההיפרסומניה (יתר שינה). בין התסמינים של מחלה זו – שינה של יותר מ-10 שעות ביממה במשך יותר משבועיים, ותחושת עייפות מתמדת, למרות תנומות תכופות במהלך היום.

איך ניתן להימנע ממצב של שינה מרובה?

  1. הקפידו על שגרת שינה לאורך כל השבוע: לא כדאי לבנות על השלמת שעות שינה במהלך סוף השבוע. השתדלו להקפיד ללכת לישון ולהתעורר באותן השעות מדי יום.
  2. תנו לשמש להעיר אתכם: השאירו את התריסים בחדר השינה פתוחים, לפחות חלקית, כך תוכלו להתעורר מוקדם יחסית, עם קרני השמש.
  3. ותרו על מנוחות צהריים ארוכות: בעיקר אחרי השעה 16:00. שנת צהריים מאוחרת עשויה לפגוע בשגרת השינה.
  4. הימנעו ממסכים, אלכוהול וקפאין לפני השינה: כדי להבטיח כי שנת הלילה תהיה איכותית ותקומו ממנה רעננים, ולא בתחושה כי אתם זקוקים לעוד שעות שינה, הקפידו בשעות הערב להתנתק מהמסכים והמעיטו בצריכת אלכוהול וקפאין.
  5. הרחיקו את השעון המעורר: מקמו את השעון המעורר רחוק מהישג יד, אפילו בצד השני של החדר. כך, ברגע שהשעון יצלצל, תאלצו לקום מהמיטה. אופציה נוספת היא לחפש שעון מעורר שפשוט אי אפשר להתעלם ממנו.

אינפו:

כמה שעות שינה מומלץ לישון בכל גיל?*

0-3 חודשים                               14-17 שעות

4-11 חודשים                             12-15

1-2 שנים                                  11-14

3-5 שנים                                  10-13

6-13                                         9-11

14-17                                       8-10

18-64                                       7-9

65 ומעלה                                  8-7

*מקור: איגוד השינה הלאומי של ארה"ב



עוד בנושא