שחיקה בעבודה הוכרה השנה כגורם לתחלואה על ידי ארגון הבריאות העולמי. ולא לחינם: השינויים הדינמיים בעולם העבודה, אי הוודאות, שעות העבודה המרובות – כל אלו מייצרים שחיקה משמעותית, ואיתה מגוון רחב של השפעות שליליות.

על פי הנתונים, שיעור העובדים החשים שחיקה נמצא במגמת עלייה. כך, סקר שערכה חברת המחקר גאלופ בארה”ב מראה כי 23% מהעובדים במשרה מלאה מרגישים שחוקים לעיתים קרובות, ו-44% נוספים מרגישים שחוקים לעתים. בישראל המצב לא שונה בהרבה – על פי סקר שנעשה עבור משרד הכלכלה והתעשייה, 28% מהעובדים השכירים בישראל מרגישים שחוקים במידה בינונית, ו-29% מרגישים שחוקים במידה רבה.

עוד בנושא

כלכלת שינה: כמה מפסיד העולם משנת הלילה הקצרה שלכם?

איפה ישנים שעתיים באמצע העבודה?

נותנים לגוף ולנפש זמן להיטען מחדש

לתחושת השחיקה, כאמור, יש השפעות שליליות רבות – פיזיות ונפשיות. אחת הדרכים לסייע בצמצום תחושת השחיקה היא לייצר הפרדה קבועה וברורה בין שעות העבודה לשעות הפנאי, המאפשרות לאדם לנוח, לנקות את הראש מענייני עבודה ולצבור כוחות. עד כמה משמעותית ההשפעה של הנעשה בעבודה על היכולת להיטען מחדש? אחת ההשפעות של הזליגה של ענייני עבודה לחיים הפרטיים היא פגיעה בשעות השינה. סקר של החברה הישראלית dayzz בקרב חברות מרשימת פורצ’ן 100, העלה כי מתחים בעבודה גורמים לעובדים להפרעות בשינה במשך 2.4 לילות בכל שבוע בממוצע.

כיצד ניתן לצמצם את הזליגה של שעות העבודה לשעות הפנאי ולהשיג שעות מנוחה יעילות באמת?

שחיקה בעבודה משבשת את השינה

זמן נקי ממסכים

ההישאבות למסכים מקשה על רובנו לייצר את ההפרדה הכה הכרחית בין שעות העבודה לשעות הפנאי. בין אם אנחנו עונים למיילים מהעבודה או מתכתבים בוואטסאפ עם קולגות ובוסים – הזמן שאנחנו מבלים מול המסך בא על חשבון הזמן הפנוי שלנו עם בני משפחה, על חשבון תחביבים ואפילו על חשבון שעות השינה. הקפידו לייצר זמן נקי ממסכים, בו אתם מקדישים את תשומת הלב לדברים אחרים – שיחה או משחק עם בני משפחה, קריאה וכמובן – הירגעות לקראת השינה. מומלץ להתנתק ממסכים שעתיים לפחות לפני השינה על מנת שזו תהיה איכותית, רצופה ונטולת התעוררויות.

מצמצמים זמינות

בעידן בו נדרשת מעובדים זמינות מלאה, ההמלצה הזו נראית קצת בלתי אפשרית: עובדים רבים התרגלו לענות למיילים והודעות וואטסאפ בשעות מוזרות ואף בסופי שבוע. הנזק הרב של הזמינות התמידית הזו כבר החל לחלחל וישנם לא מעט גופים ברחבי העולם הדורשים מהעובדים שלהם לא לשלוח מיילים במהלך שעות הערב וסופי השבוע.

אם לצרפתים שעיגנו את זה בחוק מותר, לכם בוודאי מותר: נסו לייצר שגרה בה אתם לא עונים להודעות הקשורות לעבודה בשעות הערב ובסופי השבוע. יידעו את הקולגות והעמיתים שלכם בהחלטה זו מראש. גם אם אתם מתנהלים מול לקוחות/קולגות באזורי זמן שונים – במרבית המקרים התשובות שלכם יכולות לחכות לשעות העבודה.

התחילו מוקדם

לפעמים אין ברירה, ויש צורך בשעות עבודה מרובות יותר שגולשות לשעות הפנאי. במקרים כאלו העדיפו את שעות הבוקר המוקדמות על פני שעות הערב והלילה. בסוף היום מרביתנו עייפים ופחות יעילים, וכל משימה הופכת לקשה יותר ונמשכת זמן רב יותר. נסו לנתב את העבודה, אם כן, לשעות פרודוקטיביות בהן אתם ערניים יותר.

הקפידו על חופשות אמיתיות

בין אם אלו חופשות קצרות של סופי שבוע ארוכים, או חופשות ארוכות יותר – הקפידו שהזמן החופשי שלכם יהיה נקי מענייני עבודה. ידעו מראש את כל הגורמים הרלוונטיים והקפידו לאורך כל החופשה שלא לענות למיילים, הודעות ושיחות הקשורים לעבודה.

מצאו זמן להתעמלות

לפעילות גופנית סדירה יש אפקט מרגיע והיא מסייעת בהפחתת מתחים, לכן נסו לשלב כזו בסדר היום שלכם – זה יעזור לכם “לשחרר”, מנטלית, את טרדות העבודה ותחושת המחויבות סביב השעון. פעילות גופנית סדירה עוזרת לעשות סדר במחשבות, יש לה השפעות חיוביות רבות על הבריאות, והיא אף מסייעת בהשגת שינה איכותית יותר.