שינה טובה
01 דצמ, 2021

משחקי הדיונון אל תוך הלילה

מה הקשר בין צריכת תוכני מדיה וסיוטי לילה, והאם חייבים לוותר על סדרות אהובות אך אלימות כדי להבטיח שינה איכותית?
הקשר בין צריכת תוכני מדיה וסיוטי לילה

אנחנו מוקפים בתכנים מסוגים שונים, בשעות הפנאי ובשעות העבודה שלנו, כאשר את מרביתם אנחנו צורכים באמצעות מסכים. באופן טבעי, ככל שאנחנו נחשפים ליותר תכנים, כך עולה רף הריגוש שלנו, וכתוצאה מכך סדרות וסרטים רבים אליהם אנחנו חשופים גדושות בתכנים אלימים, אפוקליפטיים, בדיוניים – או גם וגם וגם.

בחודשים האחרונים הפכה סדרת הטלוויזיה הקוריאנית "משחקי הדיונון" לפופולרית מאוד, וגם מי שאינו צופה בה מכיר את השם. זוהי סדרה גדושה באלימות, המציגה עולם מנוכר ואכזר, עם תכנים קשים נוספים כמו סדיזם, סחר באיברים ועוד. האפטר-אפקט של הסדרה אינו נעצר בשיחות חולין או בכתבות בכלי המדיה השונים. התכנים הקשים בסדרה, מתברר, מחלחלים לחלומותיהם של לא מעט אנשים. עד כדי כך נפוצה התופעה שאף נוצר בעקבותיה מושג חדש – Squid dream.

אבל מסיוטי לילה סובלים לא רק הצופים האדוקים של "משחקי הדיונון". כמעט כל מי שעקב אחרי סדרה עם תכנים אלימים או קשים לצפייה, מכיר את ההשתרבבות של תכנים אלו לחלומותיו.

מה הם סיוטי לילה ומדוע זה קורה?

סיוטי לילה הם חלומות היוצרים תחושה קשה ולא נעימה אצל החולם. בדרך כלל אלו חלומות מבהילים, שלעיתים אף קשה לחזור לישון לאחר שמתעוררים מהם. בנוסף, אלו חלומות שבמרבית המקרים החולם יכול לשחזרם כשהוא ער. לעיתים הזיכרון כל כך חי שהוא מלווה את החולם למשך שעות רבות.

על פי תיאוריות שונות, סיוטי לילה הם הדרך של הנפש לעבד מידע מטריד אליו היא נחשפת בעת הערות. חוקרים מציינים כי הדרך של הנפש להתמודד עם תכנים מטרידים, אלימים או מפחידים אליהם נחשפנו במהלך היום ולהפוך אותם לזיכרונות היא על ידי חלומות. הסבר נוסף הוא כי בחלום יכול האדם להתמודד עם התכנים המטרידים אליהם נחשף בעת הערות.

משחקי הדיונון אל תוך הלילה

מה הקשר בין תוכני מדיה אליהם אנו נחשפים וסיוטי לילה?

סיוטי לילה הם נפוצים, וכל אדם חווה אותם, אם כי בתדירות משתנה. אנשים שחוו טראומה מדווחים על יותר סיוטי לילה, כמו גם אנשים השרויים בלחץ נפשי. דברים שמטרידים אותנו במשך היום גולשים לחלומות שלנו, גם אם אנחנו לא מודעים עד הסוף לעד כמה אירועים אלו מטרידים אותנו – בין אם זה משימה בעבודה שמלחיצה אותנו, ריב עם חבר, או תכנים אלימים שראינו בתוכנית הטלוויזיה האהובה עלינו.

הקשר בין חשיפה לתוכני מידה אלימים וסיוטי לילה אף הוכח מחקרית. מחקר שנערך לפני מספר שנים הראה כי מי שנחשפו לתכנים אלימים לפני השינה היו בסיכון רב יותר – פי 13- לפתח סיוטי לילה בעקבותיהם. המחקר, שכלל 1,300 אנשים, הראה כי 80% מהנחקרים דיווחו על סיוטי לילה, כאשר בקרב אלו שדיווחו נמצא קשר ברור בין התכנים שנצפו טרם השינה להופעתם של הסיוטים.

מה עושים?

האם צריך להימנע מסדרות הכוללות תכנים אלימים/מפחידים? כמו הרבה דברים בחיים, גם כאן מדובר בשאלה של מינונים.

מי שסובלים מסיוטי לילה תכופים, כאלו הפוגעים באיכות השינה וכתוצאה מכך – באיכות חייהם, מומלץ כי יפחיתו את צריכת התכנים המטרידים.

באופן כללי, מומלץ לא להיחשף למסכים בשעה-שעתיים שלפני השינה כדי להשיג שנת לילה טובה. סיוטים זה לא סוף העולם, אבל אם בא לכם לעשות בינג' על "משחקי הדיונון", או כל סדרה אחרת בעלת תכנים מפחידים – עדיף לעשות זאת באמצע היום.



עוד בנושא