אם אתם מנסים להירדם ללא הצלחה, מתעוררים כמה פעמים באמצע הלילה או משכימים מוקדם מדי בבוקר, אם התופעות האלה גורמות לכם לתחושת עייפות במהלך היום, יכול להיות שאתם סובלים מנדודי שינה (אינסומניה). בעולם כבר הגדירו את התופעה כמגיפה שמאיימת על הבריאות ואיכות החיים של חלק גדול מהאוכלוסייה.

אחד הפתרונות שקיימים להתמודדות עם נדודי שינה הוא שימוש בתוספי מלטונין. מלטונין הינו הורמון טבעי שמיוצר במוח על-ידי בלוטת האצטרובל ומסייע לווסת את השעון הביולוגי, והוא זמין גם כתוסף תזונה. בארה"ב ובקנדה מוכרים אותו בחנויות טבע והשימוש בו נמצא במגמת עלייה. לפי נתונים של המרכז הלאומי לסטטיסטיקה בתחום הבריאות, השימוש בתוספי מלטונין הוכפל בשנים האחרונות וכיום משתמשים בו מיליוני אמריקאים. בישראל, לעומת זאת, מלטונין מוגדר כתרופה שאפשר לקבל רק עם מרשם רופא והיא מכילה 2 מ"ג מלטונין בשחרור מושהה. התרופה מיועדת למבוגרים בני 55 ומעלה. אפשר להתייעץ עם הרופא לגבי מרשם לתוספי מלטונין בהכנה מיוחדת, במינון גבוה יותר. המינון שמומלץ לפי ארגון הרוקחות בישראל הוא 6-2 מ"ג.

עוד בנושא

מהו שעון ביולוגי ואיך הוא משפיע על השינה

עניין של הורמונים: מה קורה לגוף שלכם ב-21:00 בערב

עשרות מחקרים נערכו בשנים האחרונות על ההשפעות של תוסף התזונה מלטונין – החל מטיפול בבעיות של ג'ט לג שנגרם כתוצאה מטיסות בין אזורי זמן שונים, ועד הפרעות שינה אצל ילדים וחולים גריאטריים. בסקירה שפורסמה בכתב העת Sleep Medicine Reviews ב-2017, שהתייחסה ל-12 ניסויים מבוקרים ואקראיים (Randomized Controlled Trial), שבדקו עד כמה תוסף מלטונין טבעי מסייע לטיפול בהפרעות שינה אצל מבוגרים, נמצאו ראיות כי התוסף יכול לסייע לאנשים להירדם מהר יותר וגם יכול לסייע לעיוורים לווסת את דפוסי השינה שלהם.

ומה עם הילדים?

סקירה נוספת שפורסמה בשנת 2014, ב-Journal of Pediatric Psychology, ניסתה לבחון האם תוספי מלטונין יכולים לסייע לילדים עם בעיות שינה. הסקירה התייחסה ל-16 ניסויים מבוקרים ואקראיים. החוקרים מצאו כי מלטונין טבעי יכול לסייע לילדים שסובלים מנדודי שינה להירדם מהר יותר, להתעורר פחות פעמים בכל לילה ולחזור לישון מהר יותר אחרי שהם מתעוררים.

בסקירה שפורסמה כבר בתחילת שנות ה-2000 על-ידי הארגון Cochrane  (ארגון ללא מטרות רווח שמטרתו להנגיש תוצאות של מחקרים רפואיים), נמצא כי המלטונין יעיל במניעה וצמצום הסימפטומים של ג'ט לג, במיוחד עבור נוסעים שחוצים חמישה או יותר אזורי זמן לכיוון מזרח.

באופן כללי, אפשר לומר כי במקרים מסוימים מלטונין טבעי עשוי לסייע לווסת את השעון הביולוגי. אולם, אחת הבעיות המרכזיות היא שהמלטונין נמכר כתוסף תזונה, והייצור שלו אינו מוסדר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי.

בעיית המידע החסר

במחקר שפורסם בשנה שעברה בכתב העת של ה-Clinical Sleep Medicine, החוקרים בדקו את ההרכב של כ-30 תוספי מלטונין שיוצרו על-ידי מותגים שונים. הם גילו שבחלק מהתוספים היה יותר מלטונין ממה שהוצהר על התווית ובחלק פחות מלטונין ממה שהוצהר. פחות מ-30% מהתוספים שנבדקו הכילו בדיוק את המינון שהיה כתוב על התווית של המוצר. חוסר הדיוק חזר בכל המותגים שנבדקו ולכן מסקנת המחקר היא שהצרכנים לא יכולים לדעת בוודאות כמה באמת מלטונין הם מקבלים בתוסף.

אמנם בישראל, מעל גיל 55 אפשר לגשת לרופא המשפחה ולקבל מלטונין טבעי, אבל אנשים צעירים יותר שרוצים לעשות שימוש במלטונין באופן קבוע בגלל נדודי שינה מתמשכים או שרוצים להשתמש במלטונין כדי להתגבר על תופעות של ג'ט לג, צריכים למצוא דרך להביא את התוסף מחו"ל. גם במקרה כזה, חשוב קודם כל להתייעץ עם רופא המשפחה שיוכל להמליץ לכם אם כדי בכלל להיעזר בתוסף, ובאיזה מינון. לאחר מכן, כדאי לחפש על המוצר שבחרתם את הסימן, "USP Verified" – שירות בקרת איכות למוצרים, שבודק בין השאר, שהם מכילים את הרכיבים שכתובים על התווית.