מדע
12 נוב, 2017

דיבור מתוך שינה: למה זה קורה?

דיבור מתוך שינה הוא תופעה נפוצה מאוד בקרב ילדים אבל גם 5% מהמבוגרים לוקים בה. האם זה מזיק?

כולנו מכירים את השניות האלה של התימהון, כשהפרטנר הישן לצדנו או השותף שלנו לחדר השינה פותח פתאום במונולוג לילי תוך כדי שינה. כשהחדר עטוף בעלטה ומסביב הכול שקט, זה עלול להיות מבהיל.

ברוב המקרים דיבור מתוך שינה סתם מעורר בנו תהיות, כמו למה הוא מספר לי שהוא "לא רוצה למיקרונזיה" ב-2:00 בלילה? אבל בהמשך מתרגלים לפרטנר המפטפט בשנתו ולומדים לא להיבהל. חשוב יותר לא לענות לו, לא להתרגז ממנו, ובעצם להתייחס אליו כאל ישות שמשוחחת עם עצמה או עם השד יודע מי.

התופעה הזו נקראת סומְנִילוֹקיה והיא מתארת את רצף הדיבור הלילי שבין מלמול קצר לבין משפטים שנאמרים ברצף עד דקה שלמה. דיבור מתוך שינה נמשך בממוצע 30 שניות בכל פעם, ויש כאלה שחוזרים על הקשקשת מספר פעמים בלילה.

מחקר צרפתי מגלה כי המילה הנפוצה ביותר בעת דיבור מתוך שינה היא "לא" – רמז לכך שדיבור מתוך שינה מבטא לרוב מצוקה כלשהי. דיבור בשינה מוגדר כהפרעת שינה אם כי לא חמורה כלל ולרוב אין מטפלים בה.

כמחצית מהילדים מגיל 3 עד 10 מדברים מתוך שנתם. לפעמים התופעה מבטאת אירועים ספציפיים שקשורים ללחץ אצל הילד, כמו בעיות בגן או בבית הספר. במצב כזה, כדאי לאתר את הגורם ללחץ ולטפל בו. לרוב התופעה חולפות במהלך גיל ההתבגרות. כשהיא ממשיכה בבגרותו של אדם היא נחשבת לתופעה ייחודית. כ-5% לוקים בה והיא נפוצה בקרב גברים ונשים באופן שווה.

כאשר מדברים מתוך שינה הקול לרוב צלול, אבל המלים לא תמיד ברורות. מי שכותב לעצמו בפנקס את המשפטים כדי להציג אותן לדברן בבוקר, צפויה לו אכזבה. אמנם התחושה היא לפעמים שהמדבר נואם מתוך להט ותחושת שליחות, אבל הוא לא זוכר כלום ממה שדקלם בלילה. התשובה שלו ביום שלמחרת היא לרוב "לא זוכר, לא יודע, לא מכיר. אני דיברתי? אין לי מושג על מה אתה מדבר".

בעבר האמינו גם הרופאים שהמדבר בשנתו נמצא בתוך חלום. היום מתברר שדיבור עלול להופיע בכל שלב בשינה. השינה מתחלקת לשני סוגים עיקריים: REM ו-none REM. ראשי התיבות של REM  הן RAPID EYE MOVEMENT (ריצוד עיניים מהיר, רע"מ). לרוב, דיבור מתוך שינה מתרחש כשהישן מתעורר באמצע השינה בשלב "ללא רע"מ", שבו אין ריצוד עיניים מהיר.

אין בדיקות שמאבחנות דיבור מתוך שינה, אבל אפשר להקליט אדם ישן במעבדת שינה ורופא מומחה בתחום יכול לפענח מה הגורם לתופעה ואם יש צורך בהתערבות רפואית. התופעה מחייבת טיפול רק לעיתים רחוקות, אבל היא עלולה להצביע על בעיה כשמאובחנת הפרעת שינה רצינית אחרת או מצב רפואי חמור, אשר בו יש לטפל.

לרוב התופעה לא משפיעה על איכות השינה ולא מזיקה, אלא אם היא ביטוי של מצב נפשי חמור כמו דיכאון או חרדה קשה. צעקות מתוך שינה, בעיקר אם הן מלוות בהתעוררות מבוהלת, הן סימן לעניין חמור יותר, כמו למשל, תסמונת פוסט טראומטית. במצב שכזה, יש צורך בהערכה וטיפול נפשי מיידי.

הדיבור עלול לנבוע גם מבעיה פיזית שמתלווה אליה חום גבוה שגורם להזיות, ויש לטפל בו בדחיפות.



עוד בנושא