מדע
30 ינו, 2018

לילה (פחות) טוב: 6 הפרעות שינה נדירות שכדאי להכיר

חשבתם שדיבור מתוך שינה זו הפרעת שינה מוזרה? כדאי שתתעוררו.

רובנו מכירים את "מחלת הירח" (סַהֲרוּרִיות), הפרעת שינה שהלוקים בה נראים כמי שנמצאים במצב ערות מוחלט – אבל הם עדיין ישנים. היא יכולה להופיע בכל גיל ועם השנים המון מיתוסים נקשרו בה. הפופולרי מכולם הוא האדם שהולך בשנתו כששתי ידיו מושטות קדימה.

סהרוריות היא אחת מהפרעות השינה המוזרות המוכרות ביותר, אבל היא לא היחידה. הנה עוד כמה הפרעות שינה שכדאי לכם להכיר.

  1. חנק בשינה: הפרעת שינה שגורמת לדום נשימה וחנק במהלך השינה באופן שמעלה את רמת הסיכון לחלות במחלות לב, סוכרת ולעתים אף להפרעות בריכוז ולדיכאון. אמנם רק 5% מהאוכלוסייה סובלים ממנה, אבל מהווה מטרד גדול עבור בני הזוג וקרובי משפחה. החנק יכול להיגרם מספר פעמים בלילה ושניים מהסימנים הבולטים שלו הם נחירות חזקות ונשימות כבדות במהלך השינה.
  1. דיבור מתוך שינה: דורות של חיילים הפכו מושא לבדיחה כשהשיבו לשאלה "איפה המפתחות של הצוללת?", בזמן שהעירו אותם לשמירה, אבל המדברים מתוך שינה לא מסתפקים במלמול קצר, אלא אומרים משפטים מלאים, לעתים במשך שניות ארוכות. דיבור מתוך שינה היא תופעה שאינה פוגעת באיכות השינה, אבל היא עשויה להצביע על מצב נפשי מסוים. כמחצית מהילדים מגיל 3 עד 10 מדברים מתוך שנתם, לעתים כעדות ללחץ ובעיות בגן או בבית הספר. החדשות הטובות הן – שהפטפטנים לא זוכרים בבוקר דבר ממה שאמרו.
  1. שיתוק שינה: אחת מהפרעות השינה שהן לא רק מוזרות אלא גם מבהילות, שגורמת ללוקים בה להפסיק לזוז או לדבר כשהם ערים לחלוטין – כי המוח משדר להם שגופם ישן. לפי הרפואה, הפרעת שינה זו נגרמת ממעבר לא תקין ממצב הירדמות למצב ערנות והיא מתרחשת דקות לפני שנרדמים או מתעוררים. ההסבר לכך הוא שבמהלך השינה העמוקה מערכת העצבים מנתקת את המוח משאר איברי הגוף כדי למנוע תזוזה, אבל מוחם של הסובלים משיתוק שינה מתקשה לחבר חזרה את מערכות הגוף. אזור הדמדומים הזה גורם ללחץ בחזה ולהשפעות נפשיות שליליות.
  2. נרדמוּת: מסוכנת ביותר שמתרחשת לרוב במהלך היום. היא נקראת נירדמות, והמאפיין הכי בולט שלה הוא התקפי שינה פתאומיים שאינם ניתנים לשליטה. זה יכול לקרות באמצע עבודה או בילוי במסעדה – לפתע הראש נשמט והאדם ממול נרדם. הסכנה הגדולה היא שזה עלול לקרות במהלך נהיגה או הליכה בקניון. למתבונן מהצד התופעה נראית כמו התעלפות, אבל אחרי כמה דקות הלוקים בה יתעוררו ולא יבינו על מה המהומה. התסמונת פוגעת ב-1 מתוך 2,000 וברוב המקרים עוברת בתורשה.
  3. חריקת שיניים: התעוררתם במהלך הלילה למשמע לעיסה קראנצ'ית של בן או בת הזוג שלכם? הם לא מנשנשים חטיפים, אלא לועסים את שיניהם. חריקה ונעילה של השיניים היא הפרעת שינה לא מודעת שגורמת נזק לשיניים – במקרים קיצוניים לשחיקה ושבר. ההערכה היא כי כ-12% מהאוכלוסייה סובלים מחריקת שיניים בשינה והיא נגרמת אצל ילדים ומבוגרים כאחד, ככל הנראה עקב לחץ נפשי. לא מעט ילדים חורקים שיניים בשינה והתופעה חולפת עם הגיל, אבל המבוגרים נדרשים לטפל בהפרעה באמצעות סד לילה, רך או קשיח, שמונע את חיכוך השיניים.
  4. ביעותי לילה: הפרעת שינה שאופיינית אצל ילדים והלומי קרב, ומתבטאת בצעקות, בכי, השתנקות ובמקרים קיצוניים – אלימות פיזית. ברוב המקרים מדובר בחלום בלהות, אבל לפעמים החרדה הקיצונית מונעת במשך זמן את היכולת להירגע וחזור לשליטה. המבועתים נשארים במצב שינה וכלל לא זוכרים את חוויית חלום הבלהות שתקפה אותם, זאת לעומת חוויית סיוט שגורמת להם להתעורר ולזכור את פרטיה.


עוד בנושא