איכשהו, מתישהו, הפך חודש נובמבר לחודש הקניות הגדול של העולם המערבי. בעוד במדינות בהן מרבית האוכלוסייה חוגגת את חג המולד יש, לכאורה, תירוץ טוב לשלל ימי הקניות האלה, בישראל אנחנו "סתם" נהנים ממגוון רחב של הנחות ומבצעים המייצרים הזדמנויות רבות לרכישות – הכרחיות ומיותרות.

לא רק החנויות צפויות להיות הומות אדם בחודש הקרוב – גם היקף הרכישות אונליין צפוי לעלות משמעותית, כאשר לא מעט מרכישות אלו, כך מתברר, ייערכו בשעות הערב והלילה. במציאות הדינמית, בה אנשים רבים מג'נגלים במשך היום בין דרישות העבודה לאלו המשפחתיות, שעות הערב והלילה – שעות שאמורות להיות שעות רגיעה והאטת הקצב – הפכו לשעות הסידורים: תשלום חשבונות, קביעת תורים, וגם קניות – והרבה מהן, כך מתברר.

מנתונים של רשת בתי הכלבו John Lewis עולה כי 1 מכל 15 רכישות נעשות בין  חצות ל-6 בבוקר, וכי מספר האנשים העושים את קניותיהם בשעות אלו עלה ב-25% בין 2018 ל-2019.

הסיבות לכך הן שונות, אבל הסיבה העיקרית היא, כאמור, סדר היום העמוס של רובנו שמשאיר לנו את שעות הערב והלילה לעשות את ההזמנה השבועית מהסופר, לקנות לילדים בגדים, להזמין את הספר שרצינו ועוד. בנוסף, הטכנולוגיה שמשתפרת ומתחדשת כל הזמן הופכת את הקנייה אונליין לקלה כל כך, ולכזו שאינה מצריכה ריכוז רב.

עוד בנושא:

הכר את האויב: זה מה שהכפיל את בעיות השינה של הנוער

המקצועות שמסכנים את שנת הלילה שלכם

אלא שהאטרקטיביות הרבה של המבצעים הצפויים במהלך ימי הקניות הרבים של חודש נובמבר עלולה לפגוע לא רק בחשבון הבנק, אלא גם בבריאות.

לקניות ליליות יש 3 השלכות בעייתיות עיקריות:

  1. עייפים אך אימפולסיביים: בשעות הערב והלילה, בסוף היום, כאשר אנחנו עייפים וחסרי ריכוז עולה הסיכון כי נרכוש מוצרים או שירותים בהם אין לנו צורך אמיתי, או שנוציא סכום כסף גדול יותר ממה שתכננו. האפשרות הטכנולוגית לשמור את פרטי כרטיס האשראי שלנו בכל אתר בו רכשנו בעבר, הופכת את הרכישה האימפולסיבית לקלה עוד יותר. כשמצרפים לזה את המבצעים האטרקטיביים הנלווים לחודש נובמבר ולימי המכירות שלו – סכנה זו הופכת ברורה ומיידית.קניות בלילה
  2. אור כחול – הוא לא עוטף אותך ברחמים: אין ספק כי חשיפה מרובה למסכים, בעיקר לפני השינה, היא הרגל גרוע. האור הכחול הנפלט ממסכי LED שונים, דוגמת סמארטפונים, מחשבים, טאבלטים, טלוויזיות ועוד עלול לגרום לבעיות בריאותיות רבות ולייצר נזקים בטווח הקצר והארוך. כך, חשיפה מוגברת לאור כחול עלולה לגרום לעייפות, ראייה מטושטשת, קושי במיקוד, יובש וגירוי בעיניים, כאבי ראש ועיניים והפרעות שינה.מחקר שנערך לפני שנתיים באוניברסיטת חיפה ובמעבדת השינה של אסותא, העלה כי האור הכחול קצר הגל שנפלט מהמסכים שאנו צופים בהם פוגע במשך השינה, ובעיקר באיכותה. כך, למשל, בממוצע, החשיפה לאור כחול גרמה להתקצרות משך השינה בכ-16 דקות ולהתעוררויות מרובות יותר. כמו כן, החשיפה לאור כחול גרמה לעצירה גדולה של ייצור המלטונין, המעיד, לדברי החוקרים, על שיבוש מהותי במנגנונים הטבעיים של הגוף.
  1. יותר קניות, פחות שינה: לקניות יש אפקט ממכר, ולא לחינם מוכרת קנייה כפייתית כהתמכרות התנהגותית. אבל גם כאשר לא מדובר בקניינים כפייתיים, המבלים שעות ארוכות מול המחשב, קניות אונליין בעיקר בשעות הלילה עלולות להימשך זמן רב.
    בעוד קנייה בחנות פחות נוחה (מוזיקת רקע טורדנית, ילדים שמחכים לנו בבית, נוכחות של קונים אחרים ועוד) – כאשר אנחנו בבית תהליך הקנייה נוח יותר, רגוע יותר. בסיטואציה כזו, אנחנו עלולים לבלות זמן רב יותר מהמתוכנן מול המחשב ובכך לצמצם את שעות השינה שלנו, ולפגיעה בשעות השינה יש השלכות רבות וידועות, נפשיות ופיזיות.

אין צורך להימנע לחלוטין מימי הקניות שבפתח: לפעמים, הם אכן טומנים בחובם הזדמנויות משתלמות במיוחד. אבל למבצעים האטרקטיביים כדאי להתמסר כאשר אנחנו ערניים, ולא על חשבון שעות השינה שלנו.