מדע
05 אוק, 2021

הקשר בין אסתמה לשינה ואיך מתמודדים איתה

מדוע הסבירות להתקפים גבוהה במהלך הלילה, ואיך בכל זאת אפשר לישון איתה טוב יותר?
איך להתמודד עם אסטמה לילית

זה קורה במפתיע, וזה לא נעים. פתאום הנשימה מתקצרת ויש תחושה שאין אוויר, מתחילים שיעולים וחרחורים וכל שאיפה מלווה בצפוף. תחושת החנק מתפשטת והיא נוראית. חולי האסתמה מכירים היטב את הרגעים האלה: אסתמה היא מחלה דלקתית של דרכי הנשימה שגורמת לחסימתן. אין למחלה גורם מובהק, יש תקופות שבהן היא תוקפת יותר, וככל הנראה היא מתפרצת כתוצאה משילוב גורמים. כהתקף שכזה קורה בלילה, זה מאוד לא נעים וכתוצאה מכך נפגעת איכות השינה והתפקוד היומיומי.

אסתמה היא מצב בו ריר צמיגי המופרש מדפנות קנה הנשימה חוסם את הקנה ומקשה על הוצאת אוויר מהריאות. ההערכה היא כי אסתמה פוגעת באחד מכל 12 אנשים בארצות הברית. נכון ל-2018, כ-7% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל סובלת מאסתמה ושכיחות המחלה בקרב ילדים בישראל עומדת על 8%-10%. במשך 40 השנים האחרונות, השכיחות העולמית של אסתמה עלתה ב-50% בכל עשור. חוקרים רבים משערים כי הסיבות לכך קשורות להיגיינה וזיהום סביבה, לשימוש בתרופות, להשמנה ולחוסר בוויטמין D.

מעגל הסבל הלילי של חולי האסתמה

הסימפטומים של אסתמה יכולים להתלקח או להחמיר בלילה. אסתמה לילית היא חוויה מאוד לא נעימה, שהורסת את השינה. נוצר מעגל מסוכן שבו האסתמה פוגעת בשינה, החולים סובלים מחוסר שינה ואותו מחסור בשינה איכותית משפיע על תפקוד הריאות, מה שמגדיל את הסיכוי להתקף אסתמה.

היא מאופיינת בצפצופים בזמן הנשימה, התכווצויות בחזה וקוצר נשימה. השינה הופכת לבלתי אפשרית לעתים, ואף פוגעת בשנתם של בני זוג או בני משפחה אחרים, עקב החרחורים והדאגה לחולה. המרכיבים העיקריים בטיפול באסתמה הם תכשירים מונעי דלקת ומרחיבי סימפונות; אין כיום תרופה ייעודית לטיפול בסובלים מאסתמה לילית ומי שסובל ממנה מקבל את הטיפול הכללי במסגרת המחלה.

הקשר בין אסתמה ושינה

אולי יעניין אותך גם:

מפסיקים לעשן? כך תישנו טוב יותר בלילה

הקשר בין שינה ובריאות הלב

מחקרים מצאו כי חולי אסתמה שישנים פחות משש שעות בלילה חווים פי 1.5 יותר התקפי אסתמה מאלו שישנים 7 עד 9 שעות. ניתוח ממצאי סקר של המכון הלאומי האמריקאי לבריאות ולתזונה בין השנים 2007 ל-2012 מצא כי מתוך 1,389 המבוגרים הסובלים מאסתמה, 26% דיווחו על משך שינה קצר, 66% דיווחו על משך שינה תקין ו- 8% דיווחו על משך שינה ארוך. חולי האסתמה שישנים מעט יחסית דיווחו גם על פגיעה באיכות החיים כתוצאה מכך.

תסמיני אסתמה בדרך כלל מחמירים בלילה והסיבות לכך שונות – שינויים הורמונליים עשויים להשפיע על החולים, כמו גם השמנת יתר, רגישות למשקאות או מאכלים מסוימים, צריכת תרופות ואף מזג אוויר קר. ישנה סברה כי הגורם לאסתמה הלילית קשור לכך שבלילה החולים חשופים יותר לאלרגנים שמצרים את דרכי האוויר. אסתמה לילית שכיחה, וכ-75% מאנשים עם אסתמה מתעוררים מתסמיני לילה לפחות פעם בשבוע. כ-40% מהאנשים הסובלים מאסתמה חווים תסמינים ליליים מדי לילה.

האסתמה הלילית פוגעת גם בילדים ולא רק במבוגרים. אסתמה היא המחלה הכרונית השכיחה ביותר בקרב ילדים ברחבי העולם והיא נפוצה יותר בקרבם. אבחון מדויק וטיפול באסתמה לילית בילדים חשוב משום פגיעה באיכות השינה גוררת אחריה עייפות בשעות היום, והיא אף קשורה לקשיי התנהגות והתפתחות.

אסתמה יכולה להופיע בכל גיל, וכך גם ההשלכות שלה על השינה. אז אם אתם סובלים מאסתמה, איך כן אפשר לנסות לשפר את איכות השינה? ודאו שהמשאף שלכם נמצא ליד המיטה כשאתם הולכים לישון, אם אתם נוטלים תרופה קחו אותה לפי השינה ואל תירדמו לפני שאתם חשים הטבה בנוגע לתסמינים, ודבר נוסף – השתמשו בכריות כדי לגדר לעצמכם תנוחה נוחה שעוזרת לכם לנשום בצורה הכי נוחה וקלה.



עוד בנושא