שינה טובה
07 אוק, 2021

תוספת סיכון: האנשים שחייבים לישון כמו שצריך

שנת לילה טובה היא מצרך חשוב לכולנו. אבל יש מי שעבורם מחסור בשעות שינה הוא לא פחות מסכנה.
ההשפעה של שינה על תפקוד רופאים

"הוא לא יישן בלילה אחרי ההחמצה ההיא שהובילה להפסד", נהוג לומר בעולם הספורט כששחקן מחמיץ הזדמנות לניצחון. וזה נכון: בדיוק כמו שסל ניצחון או שער שמכריע את המשחק בדקה ה-90 גורם לספורטאים להישאר ערים, מוצפים אדרנלין, כך גם הפסד כואב מדיר שינה מעיניהם. אבל יותר משההפסד גרם לחוסר השינה… אולי חוסר השינה הוא שגורם להפסד?
כשמדובר בספורטאים – אפשר "לספוג" את הנזק. עבור המתחרה עצמו אולי מדובר בסוף העולם, אבל במקרים אחרים, ההשלכות של חוסר שינה עשויות להיות חמורות באמת. ההמלצה הגורפת לכולנו היא 8-7 שעות שינה ביממה; לא כל האנשים זקוקים למספר שווה של שעות שינה, אולם כולם זקוקים לשינה איכותית שתיטיב עם גופם מבחינה פיזית ונפשית. וכשעובדים במקצוע המחייב ריכוז גבוה, או נמצאים במצב גופני המחייב הקפדה יתרה – על אחת כמה וכמה.

הכירו את האנשים שעבורם מחסור בשעות שינה מסוכן במיוחד:

רופאים ואחיות

מספר השעות שרופא מתמחה נמצא בתורנות נכון ל-2019 הוא 24-26 שעות ברציפות, מעל ומעבר למה שהתיר המחוקק במקצועות הטיס והנהיגה לדוגמה. תקופת הקורונה הפכה את עבודת הרופאים והאחיות בבתי החולים ובקופות החולים למאומצת יותר. מחסור בשינה מגביר עצבנות וגורם לקושי בתיעדוף מידע ובקבלת החלטות. לרופאים, אחיות ועוזרי בריאות יש אחריות גדולה משום שהם עוסקים בחיי אדם והתפקיד שלהם דורש ריכוז ודיוק בתנאים לא פשוטים של עומס ומתח, לכן לכמות השינה ואיכותה אקוטיים ממש כשמדובר בהם.

אולי יעניין אותך גם:
אל תתנו לעבודה לפגוע לכם בשעות השינה

טייסים ובקרי מגדל פיקוח

טייסים עוברים מרחקי זמן גדולים מדי שבוע ובקרי תנועה אווירית עובדים במשמרות. יש לכך השפעה משמעותית על הגוף, ולמרות שיש טכנולוגיה שמסייעת להם בעבודתם, לכל טעות בשיקול הדעת בשל עייפות מצטברת עלולה להיות משמעות קטלנית. כאשר חיים עומדים על כף המאזניים, בין אם מטיסים מטוס או משליטים את התנועה האווירית בנמל התעופה, הדיוק חייב להיות מושלם – וזה עלול להיות קשה כשנאלצים להישאר ערניים לאורך כל הלילה.

נשים בהיריון

המלטונין, הידוע כ"הורמון השינה", מיוצר בקרב נשים לא רק בבלוטת האצטרובל שבמוח אלא גם בשחלה ובשליה. במאמר מ-2016 של ד"ר עידו מגן ממכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, הוא מציין כי השליה מייצרת כמות גדולה במיוחד של רדיקלים חופשיים, וכי ניסויים שנעשו ביונקים הראו שמלטונין מפחית את הנזק שהם גורמים לשליה ולעובר. כלומר – מחסור בשינה עלול לפגוע בהתפתחות העובר.
"שיבושים במחזורים האימהיים ובמחזורי הפרשת המלטונין משפיעים לרעה על הקוצבים של העובר ועלולים להוביל להתפתחות של בעיות התנהגותיות ופסיכולוגיות בהמשך חייו", כותב ד"ר מגן, "סקירת מחקרים בנושא שפורסמה ב-2014 המליצה לפיכך לנשים הרות לא לעבוד במשמרות ולא להיחשף לאור בהיר בלילה בשליש האחרון של ההיריון".

חולי לב

חוקרים מצאו כי אנשים שישנים גרוע או לא נהנים משינה איכותית לאורך זמן מסתכנים במחלות לב או שבץ. מחקר שהוצג ב-2010 בכנס המדעיים של איגוד הלב האמריקני בשיקגו, טען כי חוסר שינה חריף מוביל לייצור מוגבר של הורמונים דלקתיים ולשינויים בתפקוד כלי הדם. אנשים שדיווחו על 6 שעות שינה או פחות היו בעלי רמות גבוהות יותר של סימנים דלקתיים. מחקרים קודמים הראו כי אנשים שישנים בין שבע לשמונה שעות בלילה חיים יותר בממוצע מכאלה שישנים מעט, וכי שינה מועטה עלולה לגרום בטווח הרחוק ללחץ דם גבוה, להשמנת יתר, לסוכרת ולמתח נפשי – כל גורמי הסיכון למחלות לב ולשבץ מוחי, כך שמי שכבר סובל מבעיות לב נמצא בסיכון גבוה מאוד אם הוא ישן מעט.

נהגי תובלה

הכבישים הם מקום מסוכן, וכשנוהגים במצב של עייפות – רמת הסיכון נוסקת. לעובדים בתחום יש אחריות רבה לא רק כלפי עצמם, אלא גם כלפי אחרים – מפגש לא מתוכנן עם כלי רכב כבד סביר מאד שייגמר באסון. אלא שדווקא בתחום הזה נדרשים הנהגים לעבוד שעות ארוכות, פעמים רבות במהלך הלילה. כשנהג משאית נוהג במשך שעות הלילה אל תוך הבוקר, מחזור השינה שלו נפגע ומשתנה ועלולות להיווצר בעיות שינה שמובילות למחסור בשעות שינה. זו כנראה הסיבה לכך שכלי הרכב הכבדים בישראל מהווים רק כ-5% מכלל כלי הרכב במדינה, אך שיעור המעורבות שלהם בתאונות עומד על 37%.

כמה שעות צריך לישון נהג תובלה



עוד בנושא