שינה טובה
05 ספט, 2021

חמש בעיות שינה שעוד לא מצאנו להן פתרון

הנחירות של בן הזוג שמנסרות את הלילה, הפנים הלא מוכרות שניבטות אלינו בבוקר שלאחריו – ועוד כמה דברים שכדאי למצוא גם להם חיסון ב-2021
בעיות שינה בלי פתרון

2021 כבר כאן, ואחרי הצרות שעשתה 2020 לעולם, פלא שהשינה נודדת? האמת היא שהישראלים ישנים פחות מהרצוי עוד לפני שנת הקורונה. מחקר גדול של חברת Sleeprate, המתמחה בהערכת דפוסי שינה, גילה שהישראלים ישנים כ-6 וחצי שעות פחות מהממוצע בשאר העולם. אבל זו לא רק הכמות אלא האיכות שחשובה: אמנם אין כמו שינה טובה כדי לתרום לבריאות הגוף והנפש, אך יש כמה דברים שכנראה לנצח יהיו חלק מהמאבק הלילי שלכם. לקורונה כבר מצאו חיסון, ולעומתה יש כמה תופעות שלא נראה שבעתיד הקרוב נצליח "להתחסן" מפניהן.

רק עוד פרק בנטפליקס ודי

זה מדהים: לא משנה כמה קשה היה היום שלכם, כמה אנרגיות הוצאתם ומה מחכה לכם למחרת, אתם לא תוותרו על פרק-שניים מהסדרה האהובה עליכם – גם אם תגיעו אליה ב-23:00 בלילה וצפונה. אפשר להבין: אחרי כל הבלגן של היומיום כיף לנקות את הראש עם סדרת אקשן או קומדיה, לצלול לעולם אחר וליהנות ממשהו שהוא רק שלכם – ושל עוד כמה מיליונים בעולם, שמעדיפים לקצץ בשעת שינה לטובת גיבורי הסדרות האהובים עליהם.

איך לתקן? ובכן, משמעת עצמית כמובן. לא להיכנע לדחף ולוותר על שעת שינה. אגב, תכנון זמנים טוב יותר יעזור לכם להגיע לנטפליקס בשעות מוקדמות יותר, כך שגם תוכלו ליהנות מפרק-שניים וגם לישון כמו שצריך.

הנחירות של בני הזוג

כבר קניתם אקססוריז שקפצו לכם כפרסומת באינסטגרם, רכשתם לו או לה כרית מיוחדת ושלחתם את בני הזוג לטיפול, אבל עדיין, אי שם באמצע הלילה, אתם פתאום מתעוררים לשמע הנחירות. בין אם מדובר בנחירות קלות שטורדות את מי ששנתו קלה, ובין אם מדובר בנחירות שמרעידות את אמות הסיפים ומעירות גם את מי ששנתו כבדה – הבעיה היא אותה בעיה: מתעוררים מזה. מרפק לצלעות הוא לא פתרון, ואין פלא שהעייפות המצטברת בשל הנחירות גם יוצרת מתח ביניכם. ככה זה, כשעייפים, קצת פחות אוהבים.

איך לתקן? קשה, קשה. יש ניתוחים שונים ואביזרים רבים, אבל קודם כל נסו את הדברים הבסיסיים: מזרון איכותי, כרית מתאימה, תנאי שינה אופטימליים. משם המשיכו אל שיחה ביניכם שתשקף את המצב ונסו לעודד אותם לטיפולים פיזיים שונים. זכרו, הם לא נוחרים בכוונה, יש להם בעיה בריאותית שאתם צריכים לעזור להם לטפל בה.

בעיות שינה ללא פתרון

המסע באפלה אל האסלה

זה קורה תמיד באמצע הלילה, בשעה החשוכה ביותר, כשהלחץ לאט-לאט מתגנב אליכם לחלום ומעורר אתכם אל המציאות. ואז מגיעה ההתלבטות – לקום או לא לקום, זאת השאלה. כמובן שלקום, הרי לגוף צרכים משלו ואי אפשר לישון ולהתאפק גם יחד. אז קמים, ומגששים, ונתקלים בפינת השולחן או דורכים על צעצוע שנותר על השטיח, ואז ההגעה המיוחלת, וההליכה המהירה חזרה אל המיטה כדי שהשינה לא תברח.

איך לתקן? נסו כשעתיים-שלוש לפני השינה להפסיק לאכול ולשתות, כדי לתת לגוף לעכל ולגרום לכם להתרוקן לפני שאתם נכנסים למיטה ולא כשאתם כבר ישנים בה. כן, פיפי ולישון זו לא רק קלישאה שאומרים לילדים, זו צריכה להיות הפעולה האחרונה שלכם לפני שנת הלילה.

כשהילדים זוחלים אל הסדינים שלנו

בין אם היה להם חלום רע או שאתם לא מצליחים להרגיל אותם לישון במיטה שלהם, ההתגנבות הזאת של הילדים באמצע הלילה לא באה לכולם בטוב. מי ששנתו קלה מתעורר ומתקשה לישון, העקשניים מלווים אותם בחזרה למיטה ומתחילים דיון לילי שכולל ניסיונות שכנוע וליטוף אינסופי שמבריח את השינה ויש כאלה שפשוט חוטפים פתאום כף רגל קטנה לפנים ומבינים שהאוכלוסייה במיטה התרבתה.

איך לתקן? הקניית הרגלי שינה נכונים לילדים כבר בגיל צעיר מאוד, שנה-שנתיים, תצמצם משמעותית את הביקורים הליליים שלהם. כך הם יתרגלו לישון היטב במיטתם, ואתם תיהנו מלילות שקטים יותר.

הרגע הזה מול הראי בבוקר

שקיות מתחת לעיניים, סימני סדין על הפנים ושיער פרוע הם בדרך כלל הדבר הראשון שאתם רואים בבוקר, ורק אחרי כמה שטיפות הגונות של הפנים וסירוק השיער אתם מצליחים לזהות שמדובר בכם. אחרי לילה של שינה טרופה מראה הבוקר נראה רע יותר, לכן כשאומרים שנת יופי, מתכוונים גם לזה – שינה טובה ואיכותית שקמים ממנה מלאי אנרגיה, אבל גם פחות פרועים.

איך לתקן? לא להתרגש. מקלחת בוקר תמיד מאתחלת את המראה, יש גם קרמים ותכשירים שמחזירים את החיוניות לעור, כך שאם תקומו בזמן ותקדישו לעצמכם כמה דקות, גם זה יעבור. וכמובן, עוד כמה שעות שינה בלילה אף פעם לא יזיקו.



עוד בנושא