שינה טובה
11 יונ, 2017

מלחמת המינים: מי ישן טוב יותר – גברים או נשים?

בחדר המיטות, השוני בין גבר לאישה מתבטא גם במהלך השינה עצמה. למה זה קורה ומי קם בבוקר מאושר יותר.

ההבדל בין מאדים לנוגה בא לידי ביטוי בהבדל בין המינים גם בתחום השינה. עובדה ידועה היא ששנתם של הגברים רועשת יותר מזו של נשים, פשוט כי הם נוחרים יותר, אבל השוני העיקרי מתבטא באיכות השינה ובמשכה. על כך יעידו המאבקים והריבים על המזרון המשותף, וגם האינטראקציה הרגשית בין בני הזוג. "למה אני מתהפכת במיטה שעות והוא נרדם תוך שנייה?" או "איך זה שאני מתעורר עם הציפורים והיא ממשיכה לנמנם כמו חתול?", נזרקות השאלות ההיפותטיות אל חלל חדר השינה.

מחקרים מלמדים כי בראייה כוללת שנתן של נשים עמוקה ואיכותית יותר. ההשערה היא שמבחינה אבולוציונית נזקקו הנשים לשינה טובה כדי להיות מסוגלות לתפקד מול תינוקות תובעניים וילדים מרדנים, בלי לצאת מדעתן. על-פי אותה גישה אבולוציונית, שנתם של גברים קצרה יותר ושטחית מפני שהם אמורים להיות ערוכים למסעות צייד, שבמהלכם ישנים מעט וצריכים להישאר דרוכים.

עם זאת, לאורך חייהן יש מספר גורמים שמפריעים לנשים לממש את יתרונן על הגברים בתחום השינה. כך למשל, המחזור החודשי (הווסת) של הנשים הוא נתון פתיחה גרוע בתחרות השינה בין שני המינים. השינויים ההורמונליים בתקופת המחזור משבשים את השינה, ועדיין לא ברור לגמרי למה. בתקופת הווסת נשים חשופות יותר להפרעות בשינה וליקיצות רבות במהלך הלילה, שמכונות Premenstrual Insomnia.

יש נשים שבמהלך כל חייהן ישנות מצוין, אבל מתחילות לסבול מהפרעות שינה לראשונה כאשר הן בהיריון. כשליש מהנשים חוות ישנוניות כבר בתחילת ההיריון, וקשיי השינה הופכים למציקים יותר ככל שההיריון מתקדם. לכך אחראים שינויים גופניים, שינויים הורמונליים, וכן החרדה הגוברת מפני הלידה המתקרבת.

דיכאון לאחר לידה פוגע בלא מעט נשים (גם בגברים) ועלול לפגום באיכות השינה, אבל גם אצל אלה שלא חוות דיכאון זה עלולות להיווצר הפרעות שינה. אחרי לידה נשים חוות עייפות רבה בגלל היקיצות התכופות בלילה לטיפול בתינוק, שנתן תלויה למעשה בזו של התינוק, והן חוות שינויים ברמות ההורמונים מלטונין וקורטיזון בגופן. זמן מה אחרי הלידה, חוזרת הפרשת ההורמונים האלה לסדרה, והשינה ביחד איתם.

מחקר מקיף שנעשה בשנים האחרונות מצא שבמדינות רבות בעולם נשים אכן ישנות יותר בשעות הלילה, לעומת גברים. הנה למשל, משך הזמן שנשים ישנות יותר מגברים במדינות הבאות:

אינדונזיה: + 34.5 דקות

איחוד האמירויות: + 23 דקות

בריטניה: + 20 דקות

אוסטרליה: + 21 דקות

בריטניה: + 20 דקות

ארה"ב: + 19 דקות

רוסיה: + 12 דקות

יפן: + 4.5 דקות

* Sleep Cycle sleep trend report, 2015

אגב, אותו מחקר, שבחן כמעט מיליון נבדקים ברחבי העולם, מצא כי אין קשר ישיר בין כמות השינה לבין מצב הרוח של המתעוררים בבוקר. במחקר נבדקו בסה"כ 47 מדינות, כאשר ב-44 מתוכן הגברים מתעוררים במצב רוח טוב יותר מאשר נשים (באופן טבעי, יום ראשון – יום המנוחה ברוב המדינות, הוא היום בו הגברים מתעוררים הכי מאושרים).

באופן גורף, אפשר לומר שאם נקלעים לכוכב לכת ורוצים לפרוש שק שינה כדי להעביר בו את הלילה, עדיף ללון במאדים. השינה שם אולי קצרה יותר ושטחית, אבל לא מלווה בהפרעות שונות ומשונות. גם כאן, כשמדובר על ההבדלים בין המינים, אין חדש תחת השמש.



עוד בנושא