הורים
09 מאי, 2017

ההורמונים משתוללים? 7 טיפים שיעזרו לילד המתבגר שלכם ללכת לישון


כל בני הבית הלכו כבר לישון, אבל רק בחדר של הילד עדיין דולק האור. אם זה נשמע מוכר, כנראה גם לכם יש ילד בגיל ההתבגרות. מתבגרים לא ממהרים ללכת לישון, הם אוהבים את השעות הקטנות של הלילה. לפעמים הם יוצאים לבלות ולפעמים הם סתם צוללים לתוך מסך המחשב או הטלוויזיה ו"שוכחים" ללכת לישון.

הסיבות לדחיית שעת השינה של מתבגרים נעוצות בגורמים חברתיים וסביבתיים רבים. אבל, יש גם סיבה פיזיולוגית. הורמון המלטונין, המכונה גם "הורמון החושך", משתחרר בגוף וגורם לתחושת עייפות המקדימה את השינה. אצל מתבגרים שחרורו מתעכב בכ-3 שעות, ולכן הם אינם חשים עייפות גם בשעות מאוחרות בלילה.

למרות כל זאת, חשוב להקפיד לישון מספיק. הנזקים של מחסור בשעות שינה הם רבים – מתבגר שנרדם מאוחר וקם מוקדם לבית הספר יסבול מבעיות ריכוז, התקפי זעם, עייפות ואפילו עלייה במשקל. מחקרים גם מצאו קשר הדוק בין שגרת שינה טובה להישגים בלימודים.

אז איך בכל זאת תוכלו לגרום לילד המתבגר ללכת לישון בזמן לפני יום לימודים? הנה כמה טיפים חשובים.

  1. לקבוע שגרת שינה: השעה הטובה ביותר להירדם היא 23:00. הסבירו למתבגר שכדי להכין את עצמו לשינה כדאי לו להתקלח כשעה לפני, לעמעם את האורות בחדר ולהוריד הילוך כדי להיכנס למצב של רגיעה.
  2. לסגור את הטלוויזיה: אחד ההרגלים הגרועים הוא להירדם מול הטלוויזיה. הרגילו אותם לכבות את הטלוויזיה כשעה לפני השינה ועודדו אותם שלא להירדם על הספה בסלון. שינה טובה ואיכותית היא רק בחדר השינה, על המיטה והמזרון שלהם.
  3. לא לנמנם בשעות הצהריים: מתבגרים רבים אוהבים לנמנם בצהריים. גופם זקוק ל-8-10 שעות שינה ואין צורך ביותר מכך. עודדו אותם לוותר על שנת הצהריים שמעכבת את תחושת העייפות ומשבשת את שעת השינה.
  4. להקפיד על תזונה נכונה: לפני השינה כדאי להימנע מנשנושים ולאכול רק ארוחה קלה ומאוזנת שתכלול את אבות המזון. ארוחה שלגוף יהיה קל לעכל. חשוב גם להקפיד לא ללכת לישון רעבים. רעב גורם למתח שמקשה על השינה או גורם לשינה לא איכותית ולא רציפה.
  5. להימנע ממשקאות ממריצים: אלכוהול, קפאין ומזונות עתירי סוכר, גורמים לערנות שמקשה על ההירדמות. "אלכוהול הוא אחד הגורמים שהכי מפריעים לשינה איכותית אצל בני נוער. הם יוצאים לבלות עד מאוחר ושותים, הגוף שלהם לא מעכל את האלכוהול וזה גורם נזק למטבוליזם ולהפרעות שינה", אומרת הדיאטנית איריס פסקין.
  6. פעילות גופנית? לא בשעות הערב: פעילות גופנית היא מבורכת בכל גיל, אבל חשוב לכוון את המתבגר לקיים שגרת ספורט קבועה בשעות אחר הצהריים המוקדמות, כך שיהיה מרווח גדול בין האימון הגופני שמשחרר אדרנלין ומעורר לבין השעה שבה מתכוונים ללכת לישון.
  7. לפתוח את התריס בבוקר: מתבגרים אוהבים להחשיך את החדר לחלוטין כדי להתעורר באופן טבעי, לעיתים אפילו בשעות הצהריים. דאגו שהתריסים לא יהיו מוגפים לחלוטין בחדר ושאור היום ייכנס, מה שיקל על תהליך ההתעוררות.


עוד בנושא