על הבטן או על הגב? הכירו את תנוחות השינה המומלצות, ואת אלה שכדאי להימנע מהן

 

הדימוי "מתהפך על משכבו", שמתאר אדם טרוד וחסר מנוחה, מתאים במציאות לכולנו. מחקרים מוכיחים כי במהלך כל לילה אנחנו משנים את תנוחתנו בממוצע 12 פעמים. תנוחת השכיבה חשובה כי יש לה השפעה רבה על איכות השינה וגם תפקיד בשמירה על המנח הטבעי של חוליות עמוד השדרה. עם זאת, ברוב המקרים המחקרים אינם מצביעים על קשר ברור בין תנוחת השינה לבין מניעת כאבים.

תנוחות השינה הנפוצות ביותר הן על הצד, על הגב ועל הבטן, כשהאחרונה הולכת ויורדת בשכיחותה עם הגיל. המומחים מציינים, כי מדובר למעשה בתנוחות הירדמות ולא בתנוחות שינה קבועות, וזאת כאמור, מאחר שתנוחות השינה אינן קבועות ומשתנות במהלך הלילה.

דרך הגב

שינה על הגב נחשבת במובנים רבים למומלצת. היא מאפשרת לעמוד השדרה להימצא במצב רצוי עד אופטימלי. כדי להשיג את התנוחה הטובה ביותר יש לשכב על הגב כשכרית מונחת מתחת לברכיים. כך נמנעת קעירות (יצירת צורה של קערה) בתנוחת הגב התחתון. עם זאת, שינה על הגב מגבירה את הסיכויים לנחירות, אבל זוהי בעיה נפרדת שדורשת התייחסות נפרדת.

מצד לצד

תנוחת שינה מומלצת נוספת היא שכיבת "עובר", על הצד, כשכרית דקה מונחת בין הרגליים. הכרית מיועדת למנוע "נפילה" של אחת הרגליים קדימה, מצב שעלול ליצור לחץ על אגן הירכיים ועל עמוד השדרה המותני. הכרית שומרת על המרווח שבין הרגליים ועל המצב הסימטרי של האגן.

הבטן הלא רכה

שינה על הבטן חביבה על רבים מאיתנו. היא נוחה להתכרבלות ונתפסת כנוחה לחלומות, אבל יש לה בהחלט צדדים פחות נוחים. תנוחת שינה זו מחייבת את הפניית הראש לאחד הצדדים – ימין או שמאל – והדבר יוצר לחץ על שורשי העצבים שיוצאים מבין חוליות הצוואר. לחץ כזה עלול ליצור נוקשות של שרירים באזור הצוואר, ואף בעיות תפקוד עקב כאבים או פריצת דיסק. בעיה נוספת שעלולה להיגרם היא קעירות בגב התחתון, שמייצרת לחצים מעיקים על האזור.

מוזמנים לזוז

מאחר שאנחנו משנים תנוחות שינה במהלך הלילה, חשוב להקפיד על כך שלא יהיו גורמים שיגבילו אותנו או יפריעו לנו לעשות זאת. הכריות שבהן אנחנו משתמשים (כולל אלה שיונחו בין הרגליים) צריכות להיות נוחות, לא גדולות מדי ולא נוקשות מדי. גם השמיכות לא אמורות להיות כבדות במיוחד, כדי שלא ימנעו מאיתנו תנועה. והתנועה אכן חיונית. גם תנוחות שינה טובות זקוקות לריענון מדי פעם וההמלצה היא להתחיל את הלילה דווקא בתנוחה שאהובה עלינו פחות. ההיגיון אומר שבמשך הלילה נשנה תנוחה באופן טבעי ונגיע לפוזיציה המועדפת שלנו. בדרך זו נחלק את העומס על האיברים השונים ולא נמקד אותו באזור אחד. כדאי לדעת, שאת מה שאנחנו לא נשנה במהלך הלילה ישנה הגיל במהלך החיים: אנשים צעירים נוטים לישון בעיקר על הבטן. בשלב מאוחר יותר עולה השכיחות לשינה על הצד ומבוגרים כבר ישנים בדרך-כלל על הגב. העיקר שישנים.