שכחתם על מה חלמתם? הטכניקות הפשוטות האלה יעזרו לכם ללכוד את הזיכרון

 

החלימה היא עדיין תחום אפוף במסתורין. קשה מאוד לזכור ולתעד חלומות מפני שעדיין אין לנו גישה אליהם – טרם הומצאה מצלמה או מכשיר הקלטה שיכולים להקליט ולתעד חלומות. באותה מידה, גם אין דרכים רבות ויעילות להביא אותנו למצב שבו נזכור מה חלמנו באופן יזום.

ניתן לחקור את מצב החלימה בעיקר בזמן שהאדם הישן נמצא בשלב הנקרא שנת חלום – שנת REM (RAPID EYE MOVEMENY – תנועת עיניים מהירה). קושי נוסף בתיעוד החלומות בצורה מדעית נובע מכך שהשינה והחלימה מושפעות ממצבו הבריאותי של האדם החולם (עייפות מצטברת, נטילת תרופות מסוימות ועוד), ואפילו מעצם המודעוּת שלו ומרצונו לזכור את חלומותיו.

חלום הוא רצף של דימויים ורגשות שעולים בזמן השינה. רוב הסיכויים הם שלא נזכור דבר מעלילת החלום אבל כולנו חולמים, גם אם אנחנו לא זוכרים דבר. עובדה זו הוכחה מאות פעמים במחקרי מעבדה. במחקר שבו התבקשו החולמים לנהל "יומני חלומות", התברר כי רוב החלומות שנחרתו בזיכרון נמשכו בין חמש דקות לשעתיים. כפי שקשה לנו לזכור את החלומות, אנחנו גם לא יכולים לשלוט בתוכנם.

בשלב ה-REM שרירי הגוף משותקים, אבל גלי המוח מצביעים על פעילות שדומה למצב ערנות. מבעד לעפעפיים הסגורים מבחינים בתנועות גלגל העין כאילו עוקב האדם במבטו אחר הסביבה. כשמעירים את הישן בשלב הזה, הוא מדווח בדרך-כלל על חלום. שיעור ההיזכרות יורד ככל שמתארך פרק הזמן משלב ה-REM עד לרגע ההערה.

איך לזכור חלומות?

השיטות לנסות לזכור את חלומותינו הן לא רבות ואינן מדעיות. הן ניזונות מהפולקלור ולא פועלות באופן דומה על כולם. הנה כמה מהן:

  1. הדרך המוכרת והיעילה לתעד חלומות היא לנהל יומן חלום. ברגע ההתעוררות, ולפני כל פעולה אחרת, צריך לרשום או להקליט בדיבור את מה שאנחנו זוכרים מהחלום. אלה הדקות המתאימות לתאר את החלום אל תוך מכשיר הקלטה (טלפון סלולרי) או בכתיבה על דף נייר.
  2. דקלמו לעצמכם בקול רב לפני השינה: "אני רוצה לזכור את החלום. אני צריך לזכור את החלום, חשוב לי לזכור את החלום".
  3. בנוסף לתיאור המילולי, נסו לצייר את אירועים מתוך החלום. הזיכרון החזותי עשוי לחזק את התיאור המילולי.
  4. אם יש פרטנר ער לצדכם, ספרו לו את השתלשלות החלום (כדאי לבדוק קודם שהוא או היא מעוניינים להקשיב).
  5. כוונו שעון מעורר לשלב שאחרי החלום. קשה מאוד לתזמן את העניין, אבל יש מי שטוען שהחלומות פוקדים בכל 90 דקות. אם מדייקים או מתמזל המזל, אפשר להתעורר בדיוק בשלב שאפשר לזכור את החלום טוב יותר.
  6. הרבו בשינה. ככל שתרבו לישון, כך תזכרו טוב יותר ובצורה מפורטת יותר את חלומותיכם. שינה מרובה מעלה את הסיכוי שתזכרו משהו ממאורעות הלילה הנחלמים.