תנו לישון בשקט: הרעשים שמפריעים לנו להירדם

 

אחד הנכסים הבריאותיים המשמעותיים שלנו – שינה רציפה ואיכותית לאורך הלילה – מאוים לעיתים דווקא על-ידי האדם הקרוב אלינו ביותר, או לפחות הקרוב אלינו ביותר פיזית: בן הזוג שישן לצדנו. הוא אולי ישן שנת ישרים, אבל באותו הזמן הוא מפיק מיני רעשים בשינה שטורדים את מנוחתנו, טורפים את שנתו ולא אחת גם גוזלים אותה לחלוטין. בואו נדבר על הדברים שאנחנו ממש לא רוצים לשמוע (ובכל זאת שומעים מדי לילה), ויש גם פתרונות.

נחירות

אחד מכל שמונה אנשים נוחר בשנתו, כשרוב הנוחרים הם גברים. אנשים בעלי עודף משקל או צוואר רחב וקצר מועדים לכך במיוחד. הנחירה מתרחשת לרוב כשהישן שוכב על גבו. לנחירות יכולות להיות סיבות שונות (אף אחת מהן אינה כוונה זדונית לעצבן): התרופפות בדרכי הנשימה העליונות באזור החך והלוע; מבנה לא תקין של הלסת; חסימה באף; שקדים מוגדלים ועוד. יש גם נחירה לא קבועה, שיכולה להיגרם בלילה מסוים לאחר אכילת ארוחה כבדה, שתיית אלכוהול רבה או הירדמות בתנוחה בעייתית.

נוחרים "כבדים" עלולים להימצא בסכנה עקב דום נשימה חסימתי, אבל אנחנו מתמקדים כאן בהפרעת השינה הנגרמת לפרטנרים של הנוחרים – והם סובלים בכל מקרה, עם או בלי סכנה בריאותית.

אז מה אפשר לעשות כדי להתמודד עם התופעה המעיקה? בני ובנות זוגם של הנוחרים נוקטים לעיתים פתרון דרסטי והולכים לישון בנפרד. האקטיביים שבהם נוהגים למרפק את הנוחר וכך להעיר אותו ולקטוע את ההרעשה. וכמובן, אם נרדמים לפני הנוחר מצליחים לפעמים למשוך עד הבוקר ולא להתעורר מהחרחורים.

כדי להימנע מהנחירות מומלץ לנוחר לשנות את תנוחת השינה כך שלא ישכב על הגב, להפחית ממשקלו ולהימנע משתיית אלכוהול לפני השינה. יש גם טיפולים שונים – משימוש במסכה המזרימה אוויר דרך האף, דרך טיפול תרופתי הניתן על-ידי רופא במקרים מסוימים, ועד להתערבות כירורגית ממש.

חריקת שיניים

"ברוקסיזם" הוא שמה הלועזי של התופעה. במילים פשוטות: חריקת שיניים ושחיקתן תוך הידוק הלסת בזמן השינה. לא ברור מהו שיעור החורקים באוכלוסייה אבל הוא גבוה, ולפי חלק מההערכות מדובר במחצית מאיתנו לפחות (!). העניין נפוץ יותר בקרב ילדים ובמקרים רבים חולף מעצמו. בדומה לסוגיית הנחירות, הנזקים הבריאותיים המשמעותיים אורבים רק למקרים הקשים, וכמו במצב של נחירות, גם כאן הפרטנרים לשינה מוטרדים מהקולות הנשמעים.

אצל אנשים החורקים שיניים קיים במהלך השינה מתח בשרירי הפנים והלסת. חלקם סובל עקב כך מרגישות בשיניים ואף מהתכלותן ומפגיעה במפרק הלסת. לעיתים התופעה נגרמת מבעיות שיניים, ולעיתים זוהי תוצאה של מצבי דחק נפשיים. גם רקע גנטי לא נפסל.

כדי לטפל בבעיה, למנוע את נזקיה האפשריים וגם לשפר את איכות חייהם ואיכות שנתם של הסובבים, ניתן להשתמש במספר פתרונות: למשל, הרכבת סד מיוחד לפה, המותאם על-ידי רופא השיניים בזמן השינה, או טיפול המתרגל את הצמדת הלסתות והרפייתן.

דיבור

זו כבר תופעה שלמרבה השמחה אין בה סכנות בריאותיות, אבל היא בהחלט יכולה להוציא את השכן למיטה מדעתו. מדובר בדיבורים, מלמולים והגיית הברות לא ברורות, והכול מתוך שינה. הדיבור הזה, שאינו מודע, בוקע מגרונותיהם של כחמישית מבני האדם. קשה לשים את האצבע על הגורמים המדויקים של התופעה, אבל המומחים מקשרים אותה למקרים של חום גבוה, לרמות גבוהות של מתח נפשי וכן לסיוטי לילה.

איך מתמודדים עם כאב ראש כזה? מנסים ליצור שגרת שינה קבועה ומסודרת. דואגים לכך שחדר השינה יהיה שקט, נוח ומזמין. וגם הימנעות מארוחות כבדות לפני השינה עשויה להועיל. על רקע ההשערה שתחושות מתח וחרדה משפיעות על הפטפוט הלילי, לא יזיק לנסות טכניקות של הרגעה והרפיה. אחרי הכול, בכל מקרה עדיף לכולנו להיות תמיד רגועים.