סוד השינה הטובה: כך תבחרו מזרון חדש

 

אם אתם מתעוררים בכל בוקר עם שרירים נוקשים או תפוסים, כאבים בגב ותחושת עייפות גדולה –סביר להניח שהמזרון שלכם אשם.

הבסיס לשינה בריאה ואיכותית טמון יותר מכל בטיב המזרון שאנחנו ישנים עליו: מזרון לא איכותי, לא מתאים לממדי הגוף או סתם מזרון ישן ש"עשה כבר את שלו", לא יספק תמיכה ראויה ויגרום לצוואר תפוס, לכאבי גב (בעיקר בגב התחתון) ואפילו לפריצת דיסק.

"חשוב להשקיע במזרון איכותי מחברה טובה ומוכרת, ולזכור שגם למזרון איכותי יש תוחלת חיים של בין 10 ל-15 שנים", אומר נשיא האגודה הישראלית לכירופרקטיקה, הכירופקטור ד"ר צחי כהן.

כשבוחרים מזרון חדש חשוב להקפיד על כמה כללים:

  1. בחרו מזרון קפיצים: ישנם סוגים רבים של מזרונים, החל במזרוני ספוג בעלי צפיפות משתנה, דרך מזרוני לטקס מבוססי גומי וכלה במזרוני קפיצים. "הסוג המומלץ ביותר לגב הוא מזרון קפיצים. ראשית בשל עמידותו – הקפיצים עשויים מפלדה מחושלת המחזיקה מעמד זמן רב, שנית בשל התמיכה שהוא מעניק למי שישן עליו מבלי לאפשר לגוף לשקוע אל תוך המזרון, ושלישית משום שהוא מכיל שכבת ריפוד (מלטקס או ספוג), המעניקים נוחות רבה בשינה", מסביר ד"ר כהן.
  2. מזרון עם פטנט מעניק תמיכה טובה יותר: "המרכז הבריאותי" הוא גורם חשוב במזרון אשר מונע כאבי גב – זהו פטנט שבו החלק המרכזי במזרון, היכן שמונחים הבטן והאגן, מחוזק בנחשון פלדה בשילוב מערכת קפיצים אשר אינם מאפשרים לגוף לשקוע.
  3. שימו לב לדרגת הקושי: נהוג לחשוב שמזרון בעל דרגת קושי גבוהה הוא מזרון שבריא יותר לגב, אולם האמת היא שצריך לבחור את דרגת הקושי לפי משקל הגוף – מזרון קשה מומלץ לאנשים בעלי משקל עודף שכן הוא מעניק להם תמיכה גבוהה ומונע יצירת שקעים במזרון. לעומת זאת, אנשים רזים יכולים ליהנות משינה בריאה גם על מזרון רך, שכן מסת הגוף שלהם אינה מאפשרת את שקיעתם אל תוך המזרון, מה שעלול לפגוע בעמוד השדרה, בגב, בצוואר וברגליים. ככלל צריך לשים לב שהמזרון לא קשה מדי, מה שיכול להוביל ללחץ בנקודות מסוימות בגוף ולעקמת בעמוד השדרה, ומהצד השני שהמזרון לא רך מדי ולא מספק תמיכה לגב. בשני המקרים תסבלו מכאבים.
  4. הגודל כן קובע: ככל שהמזרון גדול יותר כך שנתכם תהיה בריאה ואיכותית יותר, בוודאי כששני אנשים ישנים על מזרון אחד. מזרון גדול ורחב מאפשר לבחור בתנוחות הטובות לבריאותכם ואינו מאלץ אתכם להצטופף. אדם ממוצע מתהפך ומסתובב במהלך הלילה לפחות 15 פעמים, מזרון קטן יכול להוביל ל"התנגשויות" ולפגוע באיכות השינה ובבחירת התנוחה המתאימה.
  5. חשוב לנסות את המזרון לפני הקנייה: לפני שאתם רוכשים מזרון חדש כדאי שתבדקו אותו היטב. הכי טוב לישון עליו במשך כמה ימים כדי שתדעו שאתם ישנים על מזרון איכותי אך גם כזה שיהיה נוח ויתאים לכם באופן אישי. אם אין הדבר מתאפשר, כדאי להגיע לחנות בשעות הערב, כשאתם כבר עייפים ולשכב על המזרון לפחות 20 דקות – וודאו שהגוף אינו שוקע אל תוך המזרון ושאתם חשים נוחות.