רוצים שהילדים שלכם יישנו טוב יותר? תנו להם לאכול דגים

 

חוקרים בדקו איך משפיע התפריט היומי על אורך השינה ואיכותה. התשובות מפתיעות

פעילות גופנית, קריירה, בילויים, עומס בבית – רשימת הגורמים שמשפיעים על איכות השינה שלנו גדולה, אבל נראה שהרגלי אכילה נמצאים במקום גבוה במיוחד. הקשר בין אכילת מזון עתיר שומן ופחמימות בשעות שלפני השינה לבין קשיי הירדמות כבר מוכר, אבל מה עם אכילת מזונות אחרים? האם יש מזונות מסוימים שמשפיעים על איכות השינה?

תשובה לשאלה הזאת אפשר לקבל מתוך ממצאי המחקר הבא: חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה בשיתוף עם בית החולים המקומי והמוסד הלאומי לבריאות, עקבו במשך מספר חודשים אחרי הרגלי התזונה של 541 ילדים בגיל 9 עד 11, כדי לדעת איך משפיע התפריט היומי שלהם על אורך השינה ואיכותה. הממצאים הצביעו על הבדלים מהותיים בתשובותיהם של ילדים שאכלו דגים באופן תדיר, אל מול אלה שלא אוכלים בכלל או אוכלים מעת לעת. המסקנה הייתה ברורה: הילדים שאכלו יותר דגים נהנו משינה איכותית יותר והיכולות השכליות שלהם היו גבוהות יותר ביותר מ-5.5 נקודות.

המחקר האמריקני התייחס אמנם לילדים בלבד, אבל גם מבוגרים יכולים ללמוד ממנו הרבה – בעיקר כל מי שלא מקפיד לשלב דגים בתפריט היומי או השבועי שלו. היתרונות הגדולים של אכילת דגים מוכרים מזה שנים. מחקרים רבים מצאו שאכילת דגים באופן קבוע מסייעת למניעת מחלות לב, מפחיתה את הסיכוי ללקות בשבץ ואפילו מסייעת במניעת אלצהיימר.

מי שהבין מזמן את היתרונות שבאכילת דגים בגיל צעיר הם הסינים, שמקפידים לשלב אותם בתפריט היומי של ילדים כבר בגיל צעיר, מתוך מחשבה שאם זה מסייע לשינה שלהם – זה גם מסייע לפיתוח היכולות השכליות. בישראל, כמו בהרבה מדינות מערביות, המצב שונה ובגיל צעיר נחשפים הילדים למוצרי בשר ועוף. כמו תמיד, זה עניין של חינוך: שילוב מדורג של דגים בתפריט היומי הוא משימה גם להורים ולמורים – הרי כולם רוצים שהילדים שלהם ישנו וילמדו יותר טוב.

בניגוד למוצרי בשר או עוף, ששיעור השומן בהם גבוה, לדגים יש ערך תזונתי גבוה יותר: הם דלים בקלוריות ושומן, דלים בשומן רווי וכולסטרול ועשירים בחומצה בריאה מסוג אומגה 3, שנחוצה לשמירה על יכולות פיזיות וקוגניטיביות בקרב מבוגרים. חלק מזני הדגים, כמו הסלמון והליבוט, אף מכילים טריפטופן – חומצה אמינית המסייעת לגוף בייצור סרוטונין – הורמון המשפיע על מצב הרוח. הסרוטונין מסייע לתהליך ההירדמות ומונע תחושת דיכאון ואי-שקט.

ההשפעה החיובית של מאכל דגים על מנגנון השינה של הגוף לא נעלמה גם מעיניי חברות התרופות ותוספי התזונה, שהחלו לשווק כבר לפני כמה עשורים מוצרים המבוססים על שמני דגים כמקור חשוב לוויטמינים.