והרי התחזית: כך תתאימו את הטמפרטורה לזמן השינה

 

להפעיל מזגן או לפתוח חלון? לגרוב גרביים או להתרענן במקלחת צוננת? וכמה מעלות צריכות להיות בחדר השינה של תינוק? בדקנו מהו מזג האוויר האידיאלי לחדר השינה

מכירים את מלחמת המינים בעבודה, המאבק התמידי בין אלה שמעדיפים להקפיא את כולם (בדרך כלל גברים) לאלה שחייבים להעלות את הטמפרטורה, עד שהמקום דומה לסאונה פינית יבשה (לרוב נשים). לעתים קרובות המאבק הזה עובר גם לחדר השינה הפרטי שלכם. החלטנו לעשות עבורכם סדר ולברר מהי הטמפרטורה הנוחה ביותר לשינה.

מחקרים מדעיים שנעשו באחרונה ניסו לקבוע מהי הטמפרטורה האידיאלית לשינה והתבססו על התרמוסטט הפנימי של בני האדם. מתברר, שבני האדם מווסתים את חום גופם במהלך היום, מגבירים אותו כשהם נמצאים בפעילות גופנית ומורידים אותו לקראת שינה.

בקיץ, הלילות החמים גורמים לנו להתעורר באמצע הלילה מזיעים, דביקים ומתקשים לישון, אבל אם מדליקים מזגן, כמעט תמיד מתעוררים קפואים באמצע הלילה ושוב מתקשים להירדם. אין ספק שתנאי חום או קור קיצוניים מדי לגוף גורמים לנו להפרעות שינה לא פשוטות ומשפיעים לרעה על בריאותנו.

טמפרטורת חדר קרירה מעט מאפשרת לגוף שלנו להירדם במהירות יחסית ובנעימות, ולשפר את איכות השינה שלנו. מדוע? הדבר קשור למערכת הפנימית שלנו לוויסות חום הגוף. לאורך שעות היממה טמפרטורת הגוף שלנו עולה ויורדת באופן טבעי. היא נמצאת בשיאה בשעות הצהריים ויורדת בהדרגה לרמה הנמוכה ביותר כמה שעות לאחר ההירדמות. זו הסיבה שאנחנו אוהבים להתכסות בשמיכה במהלך הלילה.

לטענת החוקרים, אם נעזור לגוף שלנו להתקרר מהר יותר בזמן השינה, הדבר יסייע לנו להיכנס לשינה עמוקה יותר ולישון טוב יותר. חדר שינה קריר, לטענתם, מחקה את הפעולה הטבעית של הגוף ומסייע לו. זו גם הסיבה שאמבטיה חמה כשעתיים לפני השינה יכולה גם היא לסייע לנו לישון. אמבטיה חמה מגבירה את טמפרטורת הגוף שלנו, וכשאנחנו יוצאים ממנה וטמפרטורת הגוף יורדת, זה מאותת לגוף שלנו שהוא מוכן לשינה.

אם כך, הטמפרטורה המומלצת לחדר שינה של אדם בוגר בריא היא בין 16-21 מעלות צלזיוס. אבל שימו לב: למרות שחדר קריר יכול לסייע, ידיים ורגליים קרות יכולים לגרום לנו לישון פחות טוב, לכן הפתרון יהיה במקרה כזה שינה עם גרביים חמות או הנחת בקבוק מים חמים על-יד כפות הרגליים.

תינוקות וקשישים רגישים יותר לקור

כשמדובר בתינוקות, זה סיפור אחר לגמרי. תינוקות רגישים הרבה יותר ממבוגרים לטמפרטורות נמוכות, וחום גופם עלול לרדת בקלות רבה יותר. לכן, הטמפרטורה הרצויה בחדר התינוק היא בין 23-21 מעלות צלזיוס. בשעת האמבטיה כדאי שהעלות את הטמפרטורה בחדר השינה ל-25-24 מעלות. ניתן להיעזר במדחום ולתלותו בסמוך למיטת התינוק.

חדר שינה קריר מדי מהווה סכנה גם עבור קשישים: סכנת הקור גוברת בגיל המבוגר מכיוון שיכולתם של הקשישים לאזן ולווסת את חום הגוף פוחתת. באופן כללי, קשישים פגיעים יותר לקור בגלל מצבים של תחלואה כרונית, חוסר תנועה בבית, תזונה לקויה, שתייה מועטה מדי, חוסר חימום מספק של הבית כדי לחסוך בעלויות החימום ועוד. לכן, טמפרטורת חדר השינה של אדם קשיש צריכה לנוע בין 20-24 מעלות צלזיוס, לא פחות. גם המצעים שלו צריכים להיות חמים ונעימים. כמו אצל תינוקות, גם במקרה הזה כדאי להתקין מדחום בחדר כדי לוודא שהקשיש מקבל תנאים אופטימליים.

הנה 7 טיפים שיעזרו לכם ליצור אקלים נוח לשינה:

  1. התקינו תרמוסטט מתכוונן למזגן, כך שתוכלו לכוון אותו מראש לשמירה על טמפרטורה מאוזנת מבלי להתעורר קפואים באמצע הלילה.
  2. הפעילו מאוורר בחדר השינה כדי ליצור סירקולציה של האוויר בחלל.
  3. בחרו מצעים נעימים וקלילים ושמיכות דקיקות שאינן מכבידות על הגוף.
  4. אם החדר לא מקורר, דאגו לישון עם כפות הרגליים שלכם מחוץ לשמיכה, כך הגוף שלכם יתקרר מהר יותר ויחוש פחות את חום החדר.
  5. בכל עונות השנה, יש להשאיר פתח אוורור בחדר בזמן השינה.
  6. אם אתם מתכננים לקום עם אור ראשון, לכו לישון עם חלונות פתוחים לרווחה וכך תוכלו ליהנות מהבריזה הקרירה של הלילה במהלך השינה.