מאוהבים? הכירו את "הסם" שמפריע לכם לישון

 

דפיקות לב מואצות, ירידה בתאבון, תחושת אופוריה וקושי להירדם – מחקרים מתארים התאהבות  כמצב דומה לזה שמעוררים סמים. בעת התאהבות הגוף שלנו מפריש חומרים אשר גורמים לעוררות יתר ובאזורי העונג במוחנו יש פעילות מוגברת. בניסוי שנעשה באוניברסיטת ראטגרס בניו-ג'רזי החוקרים סרקו את מוחותיהם של 400 אנשים שדיווחו על עצמם "כמאוהבים בטירוף", ומצאו כי גרעין האקומבנס במוח, המופעל בעת עונג, מצוי בפעילות מוגברת. זהו בדיוק אותו אזור במוח הפעיל בעת שימוש בסמים ממכרים.

בשלבים הראשונים של ההתאהבות המוח משחרר דופמין , אדרנלין וזופרסין. אלו גורמים לעודף אנרגיה ולתחושת אופוריה ואקסטזה, ומכאן גם לירידה בשעות השינה. לא בכדי מוגדרת ההתאהבות באנגלית כ"נפילה" לאהבה שכן אנו מאבדים לחלוטין את האיזון.

כשאנחנו מאוהבים מוחנו עסוק רבות במושא האהבה – אנחנו חושבים עליו ומאושרים כאשר אנחנו במחיצתו עד כדי כך שאנחנו "שוכחים" לישון. למעשה, בזמן התאהבות המציאות טובה יותר מהחלומות וחדר השינה והמיטה הופכים למקום שמשמש אותנו פחות לשינה ויותר למעשה האהבה.

חוסר בשעות שינה הוא אחד הסימנים הברורים ביותר להתאהבות. במחקר שנעשה באוניברסיטת פיזה באיטליה מצאה החוקרת דונטלה מרציטי שבעת התאהבות גם תחושות כמו פחד וחרדה מתחדדות – כשאנחנו מאוהבים רגשותינו חשופים ובתת מודע אנחנו חשים באיום על העצמי שלנו ולכן אנחנו מוציאים הרבה אנרגיה וישנים פחות.

רבים מהמאוהבים מחכים לרגע ששלב ה"ירח דבש" יעבור והם יוכלו לנוח קצת. כשהקשר הרומנטי מתהדק ושלב ההתאהבות מתחלף ברגשות יציבים יותר של אהבה והערכה – הגוף מתאזן בהתאם ולרוב אנחנו חוזרים להרגלי השינה שלנו.

הפסיכותרפיסט סרג' ברנד מאוניברסיטת באזל בשוויץ ערך בשנת 2007 מחקר מקיף על הרגלי השינה שלנו בזמן שאנחנו מאוהבים. הוא מצא שזוגות שדיווחו על עצמם כמאוהבים ישנים בלילה שעה אחת פחות מזוגות שעברו את שלב ההתאהבות. ברנד בדק את ההבדלים בשינה בין מתבגרים המצויים בשלב ההתאהבות הראשונית, לבין מתבגרים שעברו את שלב ההתאהבות הראשון ומערכת היחסים שלהם התייצבה וכן בדק גם מתבגרים רווקים שדיווחו כי הם אינם מצויים במערכת יחסים רומנטית ואינם מאוהבים. הוא מצא שכמו כל דבר בגיל הנעורים, גם במקרה של התאהבות, הזוגות המצויים בשלב ההתאהבות הראשונית ישנים הכי פחות אך מרגישים הכי נמרצים. יתרה מזאת הזוגות המאוהבים דיווחו על שינה איכותית יותר מאלו שעברו את שלב ההתאהבות או שאינם מאוהבים כלל. כלומר הם ישנים פחות אך הרבה יותר טוב וחלק גדול מהם נוהג להסתייע בפעילות מינית לפני השינה כגורם המקל על ההירדמות.

מחסור בשעות שינה לאורך זמן יכול לגרום נזק לגוף ולנפש שכן אנחנו זקוקים לשעות השינה כדי לתפקד במהלך היום וכדי לשמור על מיקוד וחדות מחשבה. עם זאת תקופת ההתאהבות אינה ארוכה ובד"כ מסתיימת לאחר כמה שבועות ובמקסימום יכולה להגיע לשנה. לכן, לא צריך לחשוש מפגיעה מתמשכת וכדאי פשוט ליהנות מהתקופה הנפלאה הזו, מתוך ידיעה שבקרוב היא תעבור ונוכל לחזור להרגלי השינה הקודמים שלנו.