תכף סילבסטר: כך תתמודדו עם העייפות ביום למחרת


חגגתם כל הלילה, שתיתם אלכוהול והחסרתם שעות שינה? הנה 7 טיפים לתפקוד תקין ביום שלמחרת

 

חגיגות הסילבסטר כבר מעבר לפינה. ערב השנה האזרחית החדשה מביא איתו שלל מסיבות הכוללות שתייה מרובה, מוזיקה רועשת ובילוי עד השעות הקטנות של הלילה.

האדם הבוגר זקוק בממוצע לבין 6-8 שעות בלילה כדי שגופו ונפשו ייטענו באנרגיה הנדרשת להם כדי לתפקד כראוי ביום שלמחרת. מחסור בשעות שינה מקשה מאוד על ההתנהלות ופוגע באיכות החיים מבחינה פיזית, קוגניטיבית והתנהגותית. בימי שגרה, רובנו מקפידים על מספר שעות שינה מינימלי לפחות, אבל למי מאיתנו שמתכננים לחגוג בסילבסטר וצריכים לעבוד ביום המחרת, יש אתגר לא פשוט.

אז איך קמים בבוקר שאחריי מתפקדים כרגיל, למרות ההאנגאובר והמחסור בשעות שינה? קבלו 7 טיפים להתאוששות מהירה:

  1. תזמנו את שעת היקיצה: בהנחה שלאחר הבילוי עד שעה מאוחרת בכל זאת חזרתם לכמה שעות שינה במיטה, רצוי לתזמן את שעת היקיצה כך שתהיה בסופו של מחזור שינה – מה שיקל על ההתעוררות שלכם בבוקר. השינה שלנו מתרחשת במחזורים של 90 דקות, כך שאם נרדמנו בשעה 4:00 לפנות בוקר, עדיף לנו להתעורר בשעה 6:30 ולא בשעה 7:00. קיימות היום אפליקציות שמסבירות את מחזורי השינה ואף שעונים מעוררים שיודעים לחשב את מחזורי השינה האישיים שלכם, כך שתוכלו להתאים את היקיצה לסיומו של מחזור שינה שלם.
  2. התקלחו על הבוקר: גם אם הספקתם לישון רק שעתיים בלילה הזה, מקלחת בוקר תמיד מסייעת ביקיצה. המים מרעננים, מעוררים ומסייעים לזרימת הדם. מקלחת חמה מרחיבה את כלי הדם ומסייעת להרגעת הגוף, ועל כן מומלצת לפני השינה כגורם מסייע להירדמות. לעומת זאת בבוקר, אם תקפידו על מקלחת במים פושרים, הדבר יסייע לכם להתעורר ותרגישו נקיים ורעננים.
  3. שתו קפה, אבל אל תגזימו: כוס קפה חמה וטובה בהחלט יכולה לסייע לכם בהתעוררות. לקפאין יש תכונות ממריצות – הוא נכנס לזרם הדם שלנו ומשם למוח וגורם לשחרור של אדרנלין הגורם להאצת קצב הלב, להתכווצות השרירים ולתחושת עוררות. עם זאת, חשוב לזכור שיותר משתי כוסות קפה בבוקר לא יסייעו לתחושת ההתעוררות שלכם, ובכלל קפאין הוא סם שצריכה מוגברת שלו פוגעת בנו. לכן, מומלץ לשתות עד שתי כוסות קפה בבוקר. הימנעו גם ממשקאות אנרגיה, משוקולד ומשאר משקאות ומזונות המכילים קפאין.
  4. שתו מים: סביר להניח שבמסגרת חגיגות השנה האזרחית החדשה גם שתיתם אלכוהול. היקיצה בבוקר שאחרי ליל אלכוהול יכולה להיות חוויה מאוד לא נעימה. קוראים לזה האנגאובר (חמרמורת בעברית) והוא מלווה בתחושות בחילה, כאבי ראש, ריח רע מהפה, עייפות וסחרור כללי. מאוד חשוב להקפיד על שתייה מרובה של מים גם בערב החגיגה עצמה, וזאת כדי שאלכוהול ייספג בגופנו יחד עם כמות מספקת של מים. בנוסף, בבוקר שאחריי ובמהלך כל היום למחרת, חשוב לשתות הרבה מים כי כשהגוף מפרק את האלכוהול הוא מאבד נוזלים, ומכאן תחושת ההתייבשות ואיתה כאבי הראש, הסחרחורת וכו'.
  5. איכלו ארוחת בוקר: גם ארוחה קלה עוזרת להחזרת הנוזלים שאבדו ולספיגת האלכוהול בדם. מעבר ליתרונותיה הידועים של ארוחת הבוקר כארוחה המסייעת לגופנו לקבל את האנרגיה שהוא זקוק לה כדי לתפקד לאורך היום, הרי שארוחת בוקר אחרי לילה של בילוי פרוע מאפשרת לגוף להתחזק ולהתאזן. חשוב להקפיד על ארוחה קלה שתכלול גבינה, ביצה וירקות. ארוחה כזו תסייע לכם להרגיש ערניים וחזקים יותר.
  6. תכננו יום רגוע: גם אם אתם מחויבים להגיע לעבודה ואינכם יכולים לאפשר לעצמכם יום חופש אחרי החגיגות, נסו להקפיד על יום רגוע וקצר יותר. סביר להניח שלא תהיו במיטבכם ושתסבלו מעייפות ומקשיי ריכוז, ולכן כדאי לנסות לעשות מספר הפסקות ואולי אפילו לנמנם מעט במהלכן (תנומת צהריים של כ-25 דק תסייע מעט לחוסר בשעות השינה). הימנעו מנסיעות ארוכות, מעבודה מאומצת מול המחשב ומיום מרובה פגישות. אלה יכבידו עליכם ויקשו את ההתמודדות עם העייפות. נסו בסופו של היום ללכת לישון מוקדם יותר מהרגיל, כדי שתוכלו להחזיר את גופכם ונפשכם לשגרת שינה.