הילד לא רוצה לישון? הנה 5 סיבות טובות להתעקש איתו

גם אם כל ערב לפני השינה הילד "פורץ במרד", אל תוותרו. יש לו רק מה להרוויח משנת לילה מספקת

 

לפחות שליש מההורים מתמודדים עם ילד שמסרב לישון, וחווים את השגרה השוחקת והמאתגרת של הוויכוחים שמתעוררים בשעת השינה של הילדים. במשפחות רבות יש הקפדה על טקס הכנה לשינה, הכולל ארוחת ערב, מקלחת, הקראת סיפור, ובכל זאת לא תמיד הילד נעתר.

בדרך-כלל הורים מודעים לכך ששינה איכותית ומספקת חשובה מאוד, גם אצלם וגם אצל הילדים. עם זאת, לא פעם אנחנו מוותרים לילדים שלנו ומרחיבים מעט את גבולות שעת השינה. אז רגע לפני שאתם נותנים לילד שלא רוצה לישון לראות עוד קצת טלוויזיה או לשחק עוד חצי שעה בחדר, כדאי שתבינו למה כל כך חשוב להקפיד על שעות השינה שלו. הנה 5 סיבות מרכזיות:

  1. כדי שיגדל: לא, זה לא מיתוס חסר בסיס. אנחנו באמת גדלים במהלך השינה. הורמון הגדילה משתחרר רק בזמן של שינה איכותית (עם הכניסה למחזור שינה עמוק). מחקרים שבחנו ילדים שגדילתם איטית ביחס לממוצע, מצאו שהם ישנים פחות שעות מהנדרש או שהם ישנים שינה לא מספיק טובה (בשל קשיי נשימה, תנאי שינה ועוד).
  2. כדי שיהיה בריא: שינה מסייעת לבריאות הפיזית והנפשית של הילד. במהלך השינה הגוף מייצר את חלבון הציטוקין, אשר מסייע לגוף במלחמתו בחיידקים, במזיקים ובמתח נפשי. ילדים שישנים פחות משעות השינה הנדרשות, חשופים יותר להתקררות, שפעת, דלקות ולמחלות שונות. גם פעילות כלי הדם, מערכות העיכול וחילוף החומרים והמערכת החיסונית נפגעים בשל מחסור בשעות שינה. במחקרים שנערכו נמצאה עלייה ברמת לחץ הדם של אנשים שסבלו ממחסור בשעות שינה. כל אלה עלולים לגרום למחלות חמורות, בעיות לב ואפילו סרטן. בניסוי שנעשה על עכברי מעבדה, שקיבלו טיפול המעודד התפלגות תאים סרטניים, נמצא כי העכברים שישנו פחות התקשו להתמודד עם המחלה. פגיעה במערכת החיסונית וביכולת תפקוד המערכות עלולה לגרום גם להפרעות נפשיות ולדיכאון.
  3. כדי למנוע בעיות אכילה והשמנה: כשהילד שלכם ישן פחות מהנדרש הוא מנשנש יותר, מקפיד פחות על פעילות ספורטיבית וחשוף יותר להשמנה ולהפרעות אכילה. להתנהגות הזו, שנובעת מחוסר בשעות שינה, יש הסבר מדעי: במהלך השינה עולה רמת ההורמון האחראי על תחושת השובע, ויורדת רמת ההורמון האחראי על תחושת הרעב. כלומר, כשילדכם לא ישן מספיק הוא חש רעב ורוצה לאכול יותר. משנה לשנה רק מתרבים המחקרים שמוצאים קשר ישיר בין השמנה והפרעות אכילה לבין מחסור בשעות שינה.
  4. כדי שיצליח בלימודים: מספר רב של מחקרים וניסויים שנעשו בעשור האחרון מוצאים קשר ישיר בין מחסור בשעות שינה להפרעות קשב וריכוז ולירידה בהישגים הלימודיים. מאחר שבמהלך שנת הלילה הגוף מקבל את המנוחה שהוא זקוק לה, כל המערכות הגופניות מוטענות באנרגיה חדשה, החיונית לתפקוד היעיל שלנו במהלך היום, בשעות הערות. הוכח כי הפרעות בשינה, התעוררויות תכופות וחוסר בשעות שינה, פוגעים ביכולות הריכוז, ביכולת קבלת ההחלטות, ומכאן גם ביכולתם של ילדים להתמיד ולהצליח בלימודים.
  5. כדי למנוע ממנו להיפצע: ילד עייף ותשוש הוא פחות מרוכז, נוטה לאימפולסיביות ולמצבי רוח משתנים, ומכאן גם יותר מרושל ומועד לתאונות ולפציעות. במחקר שנעשה במשך חצי שנה על ילדים סינים, נמצא ש-90% מהילדים שסבלו מתאונות ביתיות, נפילות ופציעות הם ילדים שישנו פחות מתשע שעות שינה (כפי שנדרש בגילם). לעומתם, ילדים שסיפקו לגופם את שעות השינה הנדרשות היו מעורבים פחות בתאונות ובפציעות.