סובלים מכאבי ראש וצוואר? כדאי שתבדקו את הכרית שלכם

אם לא בוחרים אותה נכון, הכרית מתחת לראשנו עלולה לגרום לבעיות רפואיות שונות. למה כדאי לשים לב כשקונים כרית

 

ה  מסמלת את הפינוק וההירגעות שכל אחד מאיתנו שואף להרגיש במיטה. אמנם חשוב שהיא תהיה נוחה ויהיה נעים לשכב עליה, אבל חשוב הרבה יותר שהיא תתאים לנו במדויק. כרית לא מתאימה עלולה להזיק – לגרום לבעיות צוואר, כתפיים וגב ואפילו לכאבי ראש ולבעיות בעמוד השדרה. למעשה, אם אתם מתעוררים עם כאבי גב או כאבי צוואר, או סובלים מיקיצות תכופות במהלך הלילה, ייתכן שהבעיה נעוצה בכרית שאתם ישנים עליה.

איך לבחור כרית?

מסתבר, שבחירת כרית מתאימה היא לא עניין כל-כך פשוט, ואנשים רבים מתקשים בכך. הפרמטר החשוב ביותר בבחירת הכרית הוא מבנה הגוף שלכם – אם אתם כבדי משקל או רזים יש לכך השפעה על הכרית המתאימה לכם. הפרמטר השני בחשיבותו הוא תנוחת השינה שלכם – אם אתם נוהגים לישון על הגב, על הצד או על הבטן יש לכך השפעה על בחירת הכרית הנכונה עבורכם.

הכרית צריכה להמשיך בקו ישר את הכתפיים שלנו, כך שהראש לא יישמט אחורה או יידחף קדימה. כרית עבה מדי למבנה גופנו תרים את ראשנו למעלה, דבר שיפעיל לחץ על חוליות הצוואר ועמוד השדרה, יקרב את הסנטר לבית החזה ועלול לגרום לכאבי ראש וצוואר. לעומת זאת, כרית דקה מדי, שלא תמשיך ברציפות את קו הכתפיים שלנו, תגרום לשמיטת הראש אחורה, מה שיפעיל מתח על חוליות הצוואר ועלול לגרום לפגיעה בהן.

יש מי שאוהבים לישון עם שתי כריות. הדבר אינו מומלץ שכן הוא מגביה את הראש ומייצר חוסר אחידות בין הראש לכתפיים והצוואר, ולכן מכביד על החוליות ועלול לפגוע בהן.

גם גודל הכרית צריך להתאים למבנה גופנו. לאנשים כבדי משקל מתאימה כרית רחבה ולרזים תתאים כרית בגודל סטנדרטי. "גובה הכרית חייב להתאים למבנה הגוף שלנו, ולכן לאנשים כבדי משקל בעלי חגורת כתפיים רחבה מומלץ להשתמש בכרית גדולה כדי שהראש שלהם לא יישמט מטה או ייפול אחורה. אנשים רזים זקוקים לכרית דקה", מסביר הכירופרקט ד"ר צחי כהן, נשיא האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

ילדים לא זקוקים לכרית

הכללים האלה נכונים כשמדובר בשינה על הגב, שהיא תנוחת השינה המומלצת ביותר. אולם הפרמטרים של גובה הכרית וגודלה אינם מספקים אם תנוחת השינה היא תנוחה מזיקה בפני עצמה. לשינה על הבטן יש השפעה מזיקה על עמוד השדרה וחוליות הצוואר, מאחר שהיא מאלצת את הישן בה לסובב את צווארו ימינה או שמאלה. סיבוב הצוואר, בתוספת כרית שמגביהה או מנמיכה, מפעיל לחץ נוסף על החוליות ועלול להזיק. אם מדובר בתנוחת שינה על הצד, יש צורך בכרית מוצקה שתמשיך את קו הכתפיים והגוף ותעניק תמיכה לראש. כמו כן, מומלץ להוסיף כרית בין הברכיים כדי להקל על המתח במפרקי הירך ובגב.

כאמור, התנוחה המומלצת ביותר היא על הגב, כשהפנים אל התקרה והכרית ממשיכה את קו הגוף באופן ישיר. היום יש סוגים רבים של כריות – עשויות נוצות, לטקס, כריות ספוגיות וכריות "חכמות" שזוכרות את מבנה הראש ואת מנח השכיבה ומתאימות את עצמן לשוכב עליהן. כריות ספוג דקות טובות למי שמשקל גופו קטן ואינו זקוק לכרית עבה. לעומת זאת, כריות "חכמות", שזוכרות את מבנה הראש, מתאימות בעיקר לאנשים מבוגרים שאינם נוטים לזוז ולהתהפך הרבה במהלך הלילה. יש גם כריות שמספקות תמיכה אנטומית לראש השוכב עליהן.

ילדים, שנוטים להתהפך ולזוז הרבה במהלך הלילה, אינם זקוקים כלל לכרית. אם כבר החלטנו לספק להם כרית, חשוב שהיא תהיה דקה מאוד.

התאמת כרית היא עניין אינדיבידואלי. נחירות, קשיי נשימה, חרחורים, משקל גוף ותנוחת גוף – כל אלה משפיעים על סוג הכרית המתאים לשוכב עליה. לכן חשוב לבצע את ההתאמה בהתייעצות עם כירופרקט. "לא פעם אנשים מבזבזים הון תועפות על רכישת סוגים רבים ושונים של כריות בתקווה שהדבר ישפר את איכות השינה שלהם, אבל זה לא עוזר. הפתרון לא מצוי בסוגים רבים שונים ומגוונים של כריות, אלא בכרית אחת שמתאימה לכם באופן אישי", מסביר ד"ר כהן.