כדאי שתישנו על זה: כך תבחרו מזרון וכרית שמתאימים לכם

 

עבור רבים מאיתנו המיטה שלנו היא מבצרנו – המפלט שאליו אנחנו מגיעים אחרי תלאות היום כדי לפרוק מצברים ולטעון אנרגיה מחדש. המיטה צריכה להיות נוחה ומזמינה, להתאים לנו באופן אישי ולהיות כזאת שכיף להיכנס אליה. אבל, את כל זה אי-אפשר להשיג אם לא ישנים על מזרון נוח.

בני אדם מטבעם נוטים להיצמד להרגלים. זו אולי הסיבה לכך שאנחנו מסוגלים להישאר עם מזרון ישן הרבה מעבר לזמן הראוי, רק בגלל שהוא כבר שם. אבל כל עוד הוא שם, אנחנו נמצא את עצמנו נאבקים בבן או בת הזוג שלנו על כל חלקת מזרון ראויה, ונסבול מחוסר תמיכה לגוף שלנו. וכמו בהרגלים רעים אחרים, אנחנו נשלם על כך ביוקר – אם באיכות השינה שלנו שתיפגם ואם בבעיות גב או בריאות אחרות.

שמירת נאמנות למזרון ישן ושקוע היא לא רעיון טוב, במיוחד כשאחד הקפיצים בו פקע ומייסר אתכם כל לילה, עד שאתם קמים כל בוקר נוקשים ותפוסים. בסופו של דבר, גם מזרנים מזדקנים. אם המזרון אצלכם כבר יותר מעשור, הגיע הזמן להחליף אותו. מומחים סבורים שלאחר פרק זמן זה המזרון כבר לא מספק לגופנו את התמיכה הדרושה לו. מעבר לכך, במהלך תקופה כזו ארוכה גופנו משתנה, והמזרון צריך לענות על צרכיו המשתנים.

הנה כמה סימנים שמעידים על כך שהגיע הזמן להחליף את המזרון:

ריפוד מרופט, קרוע ומוכתם: אם יש לכם ספק, שאלו את עצמכם אם הייתם נותנים לאורח לראות את המזרון בלי מצעים. אם התשובה גורמת לכם לאי-נוחות, הגיע הזמן למזרון חדש.

רעשים: כל התהפכות במיטה גוררת חריקות ורעידות בכל פעם שאתם מסתובבים.

בליטות ושקעים: במזרנים ישנים יש במשטח העליון בליטות ושקעים, ובגלל השימוש העודף ניתן לראות בבירור במזרון זוגי סימנים שמראים בבירור היכן כל אחד מכם ישן.

אי-נוחות: המזרון נוח במקומות מסוימים אבל לא נוח באחרים.

מאחר שאנחנו מבלים לא מעט שעות ביממה על המזרון שלנו, כדאי להשקיע תשומת לב במרכיבים שלו, ולהביא בחשבון את הדרישות שאסור להתפשר עליהן. בניגוד לתחומים רבים אחרים, ברכישה של מזרון לא כדאי להסתמך על המלצה של חבר, אך גם לא כדאי להגיע לחנות ללא הכנה או ידע מוקדם.

כשקונים מזרון צריך לזכור שלכל אחד מאיתנו צרכים שונים. לכן, מומלץ לגשת לחנות, להתנסות ולשכב על מספר רב של מזרנים בעלי דרגות קושי שונות, ורק אז להחליט מה הכי מתאים לקימורי גופכם. אם אתם מתנהלים בזוג, כדאי מאוד להגיע יחד ולבדוק מה הכי מתאים לשניכם. אם כל אחד מכם אוהב משהו אחר לחלוטין, כדאי לשקול לקנות מזרון בהתאמה אישית, היכול לספק מידת קושי שונה לכל אחד.

לצד ההמלצות לבחירה אישית, כדאי לאמץ כמה כללי זהב לרכישה מוצלחת של מזרון.

  1. תמיכה לעמוד השדרה: מזרון שמספק תמיכה לעמוד השדרה ולגוף יכול לשפר מאוד את איכות השינה. מזרון איכותי מעניק תמיכה בכל המקומות הנכונים, במיוחד באגן ובגב התחתון, במקומות הכבדים ביותר בגוף הנוטים לשקוע, וכן בכתפיים – כך שחוט השדרה נשאר ישר, ממש כמו כשאנחנו עומדים.
  2. מרכז המזרון: כדי למנוע את שקיעת המזרון במרכזו, מומלץ לוודא שחלקו האמצעי מחוזק באמצעות מרכז בריאותי. ניתן לבדוק זאת באמצעות לחיצה עם היד על השליש המרכזי של המזרון. המצב הרצוי הוא שהמזרון קשה יותר ללחיצה במרכזו מאשר בשני השלישים שבצדדים.
  3. אריכות חיים: איכות החומרים היא שתקבע כמה זמן יחזיק המזרון מעמד, אבל גם למזרון הטוב ביותר יש תאריך תפוגה – בדרך כלל בין 8 ל-12 שנה. יש מזרנים שיחזיקו מעמד ולא יהיו מרופטים גם 25 שנה, אך יפסיקו לתת את התמיכה המתאימה הרבה קודם לכן.
  4. מידות: לשינה טובה דרוש מרחב. תמיד כדאי לקחת מזרון מעט גדול יותר ממה שנדמה לכם שאתם צריכים. כיום יש אפשרות לייצר מזרנים בכל גודל, ולכן ניתן לבחור את הגודל הרצוי לכם.
  5. קפיצים: הקפיצים הם שקובעים את מידת הקשיות, הנוחות והתמיכה ולכן כל המרבה הרי זה משובח. כמות ועובי הקפיצים, בנוסף לחומר שממנו הם עשויים, עושים את ההבדל בין מזרון ממוצע למזרון טוב. שילוב של מערכת קפיצים נכונה כבסיס, יחד עם ריפוד טוב המתווך ביניכם לבינם, הוא מתכון מנצח. חשוב לדעת שבמזרון רגיל יש לפחות 350 קפיצים.
  6. ריפוד ובידוד: במזרון צריכות להיות כמה שכבות של ספוג. השכבה התחתונה – זו שמעל מערכת הקפיצים, אמורה להיות קשה יחסית, כשהקושי הולך ופוחת ככל שעולים כלפי מעלה, שם הולכות שכבות הספוג ונעשות יותר רכות ואווריריות. המגע שצריך להתקבל הוא של רך ונעים.
  7. בסיס המיטה: הבסיס משמש כבולם זעזועים וכתמיכה למזרון. מומלץ לא להתפתות לקנות מזרון חדש רק כדי לשים אותו בסופו של דבר על בסיס ישן. עדיף לקנות יחד את שניהם, כך ההתאמה תהיה מיטבית.
  8. רמת הנוקשות: שאלה שאין עליה פתרון אחד היא מה טוב יותר – מזרון נוקשה או רך. מזרון קשה כקרש עלול לגרום לכאבים במקומות הבולטים, לעומת מזרון רך מדי העלול לגרום לכאבים בחוט השדרה. התשובה לדילמה הזאת נמצאת בהעדפה האישית של כל אחד מאיתנו. לפעמים מצב רפואי, כמו בעיות גב, יכול להכתיב העדפה לסוג מסוים של מזרון. במשך שנים רופאים המליצו לסובלים מבעיות גב לישון על מזרון נוקשה ככל האפשר. עצה זו גרמה לא פעם לסבל רב לבני זוגם, שהעדיפו מזרון רך יותר ומפנק. כיום, מחקרים מצאו שמזרון נוקשה ברמה בינונית, המשלב בין נוקשות לרכות, הוא טוב לפחות כמו מזרון נוקשה (אם לא יותר).
  9. מגייסים את המדע: גם אחרי שבודקים את כל הכללים שצוינו כאן, ההיצע הרב של מזרנים בשוק יכול לבלבל. לאלה מאיתנו שמעדיפים להיעזר גם במדע מדויק, מומלץ לבצע בדיקה באמצעות מערכת חדשה ופורצת דרך הנקראתBack Check (בדיקת גב). מערכת זו נמצאת בחנויות מובילות של רשת עמינח סנטר. המערכת נסמכת על שאלון שפיתחו כירופרקטים מובילים בעולם, ובו אתם ממלאים פרטים על הרגלי השינה שלכם. בהתאם לתוצאות השאלון, נבחרים שלושה מזרנים אפשריים. בשלב זה, באמצעות מצע מיוחד בעל מערכת סנסורים מתקדמת, נבדק פיזור הלחצים של האדם השוכב על המזרון. הטקס חוזר על עצמו שלוש פעמים (בכל מזרון), בשתי תנוחות שינה שונות: תנוחת צד ותנוחת בטן או גב (תלוי בהרגלי השינה האישיים שלך). המערכת בודקת את עומס ההתנגדות של המזרון ומצלמת את רף פיזור הלחצים. בסוף הבדיקה, שאותה ניתן לעשות גם בזוג, המערכת ממליצה על המזרון האיכותי והמתאים ביותר עבורכם.

תן לשים את הראש: מה חשוב לדעת כשבוחרים כרית

סוף סוף הצלחתם לבחור מזרון, אבל עכשיו הגיע הזמן להקדיש תשומת לב גם לכרית. תפקידה של הכרית הוא לספק תנוחה נתמכת ומשוחררת ממאמצים לעמוד השדרה הצווארי. בכרית המספקת תמיכה טובה, עמוד השדרה והראש אמורים להימצא בהמשך טבעי לעמוד השדרה הגבי. ההיצע הרב מעמיד בפנינו אפשרויות בלתי מוגבלות, בכל צורה וגודל אפשרי – מכריות ספוג או כוסמת ועד לכריות נוצות.

גם כאן להעדפה האישית יש משקל רב. יש כאלה שמעדיפים כרית שטוחה או קשה, לעומת אלה שבוחרים בכרית רכה. הדבר היחיד החשוב באמת הוא שהכרית תעניק תמיכה מספקת לראש ולצוואר ותמנע כאבים בעורף, מתיחויות, הפרעות שינה וכאבי ראש בבוקר.

כריות השינה הפופלריות הן לעיתים קרובות רכות ושטוחות מדי, ללא תמיכה מספקת של הראש והצוואר. בנוסף, בגלל תנועות הגוף והראש במשך הלילה, לעתים צורתן משתנה ולא מתאפשרת תנוחה נכונה. המענה לבעיות האלה הוא כריות בריאותיות, כאלה שמותאמות במיוחד למבנה האנטומי של גוף האדם. לכל כרית אנטומית יש שני "רכסים". הרכס הגבוה מומלץ לישנים על הצד, ואילו הרכס הנמוך עדיף לישנים על הגב. לסובלים מנחירות קלות וזקוקים לפתיחת קנה הנשימה  מומלץ להשתמש ברכס הגבוה.

ניתן להתאים את הכרית לגוף בעזרת מדידה באמצעות "סרגל כתפיים" מיוחד, המבטיח התאמה מלאה לכתפיים ולצוואר ומניעת "בריחת" חלק מהכתפיים אל מחוץ לכרית, וכך מוענקת תמיכה מושלמת ובריאה לשינה טובה ורציפה.

גם לחומרים שמהם עשויה הכרית יש חשיבות. כך למשל, החומר הייחודי ויסקוג'ל קשיח בטמפרטורת החדר, אך בטמפרטורת הגוף הוא מתרכך ומסתגל למבנה הגוף והפנים, ומפזר את עומס הלחץ על הכרית באופן אחיד.

חשוב לזכור, שבדומה למזרון גם הכרית מתבלה מעודף שימוש ומאבדת צורה, בדרך כלל לאחר שלוש עד ארבע שנים, תלוי בטיב החומר: כריות נוצות עמידות בדרך כלל לאורך זמן, לעומת כריות העשויות מסיבי פוליאסטר, או כריות עשויות ספוג שיתבלו, קרוב לוודאי, כבר לאחר שנתיים.