עניין של הורמונים: מה קורה לגוף שלכם ב-21:00 בערב


קבעתם לצאת הערב עם חברים והעייפות שוב השתלטה לכם על התוכניות? הגיע הזמן שתכירו את הגורם שאחראי לזה

אם גם לכם החושך המוקדם בחוץ עושה חשק להיכנס למיטה, דעו שזה טבעי ואתם לא לבד. "הורמון החושך" או בשמו הנוסף "הורמון השינה", המצוי בגופנו וידוע בשמו מלטונין, עובד בחורף שעות נוספות. תפקידו של הורמון המלטונין הוא לווסת את השעון הביולוגי ולהזכיר לנו שהגיע הזמן לישון. הדרך שלו לעשות את זה יצירתית במיוחד: אחרי שהמידע מגיע מהעיניים למוח ("השמש שוקעת – היום כבר נגמר"), הוא מעובד וגורם להפרשה של ההורמון למחזור הדם כדי להעלות את חום הגוף, לטשטש את הערנות ולהגביר את תחושת העייפות.

שיאו של התהליך מתרחש בשעה 21:00 בערב – רמת המלטונין בדם גבוהה בזמן זה, וברוב המקרים התוכניות להמשך הערב מחוץ לבית עומדות בסימן שאלה. בימי החורף זה קורה מוקדם יותר בגלל התקצרות הימים, והתופעה הזו אפילו זכתה לכינוי "דיכאון חורף".

למלטונין יש השפעה גדולה על איכות השינה שלנו: שיבושים בהפרשתו, כתוצאה מבעיות בריאותיות או שינויים קיצוניים בשעון הביולוגי (כמו למשל במצב של ג'ט-לג), עלולים לעורר קושי בהירדמות או בהשגת שינה רצופה. במקרה ההפוך, הפרשת יתר של מלטונין עלולות להביא לדיכאון, אי-שקט וחרדות – שמקשים אף הם על השינה.

מתי כדאי ללכת לישון?

מי שמאמץ בדרך כלל אורח חיים בריא, יודע בדיוק מתי הגוף מבקש את המנוחה הלילית שלו. אבל מה קורה אצל ילדים, למשל? ששעות השינה שלהם חשובות לצמיחה ולהתפתחות בריאה? ילדים מפרישים יותר מלטונין ממבוגרים ולכן הם זקוקים ליותר שעות שינה ממבוגרים. האמת היא, שככל שעולה הגיל, חלה האטה בייצור המלטונין והדרך לשינה רצופה ורגועה – נראית רחוקה יותר.

בימי קדם השעון הביולוגי בגוף שלנו עבר ויסות לפי שעות השמש והירח בלבד, אבל מאז המצאת החשמל הוחלף אור השמש בתאורה מלאכותית, שלעתים משבשת את פעילותו. התוצאה ברורה – חלק ניכר מאוכלוסיית העולם המודרני מתלונן על הפרעות שינה שמקורן בפעילות לא תקינה בהפרשת המלטונין. הסיבות לכך ידועות – צריכת אלכוהול גבוהה, חשיפה לקרינה אלקטרומגנטית, שימוש בתרופות מעוררות ועוד, אבל הקִדמה חזקה מכל ניסיון למנוע אותן.

אז מה עושים? כדי לשפר את פעילות הורמון המלטונין בגוף, מומלץ לאמץ אורח חיים נכון שכולל תזונה מאוזנת, הקפדה על שעות שינה, הירגעות ושלווה. בנוסף, מחקרים מצאו כי ייצור מלטונין מסייע גם במאבק במחלת הסרטן ומפחית את החשיפה לדלקות ולמחלות זיהומיות. אם בכל זאת הדבר לא מתאפשר, קיימים תוספים מלאכותיים שניתנים על ידי קופות החולים בהתייעצות עם רופא ובמינון אישי.

לפני שאתם רצים לרופא, כדאי קודם לזכור שממש עוד מעט מגיעים הימים הארוכים והמתישים של הקיץ, מה שיעזור לכם לקרוס אל המיטה ביתר קלות בסוף היום.