קר שם בחוץ: כך תשמרו על חדר שינה חם ונעים בחורף

חדר השינה שלנו הוא גם מפלטנו ממזג האוויר הסוער בחוץ. איך נשמור על הטמפרטורה האופטימלית וממה כדאי מאוד להיזהר

 

אחד היתרונות המובהקים של החורף, כשבחוץ הגשם מטפטף וקר, הוא הרגע הזה שאתה נכנס למיטה ומתכרבל מתחת לשמיכה. רובנו יכולים להעיד שהשינה בימי חורף קרים נעימה ואיכותית יותר מאשר ביתר עונות השנה (היציאה מהמיטה החמה בבוקר היא כבר סיפור אחר), ומסתבר שלתחושה הזו יש גם הסבר מדעי.

טמפרטורה מעט קרירה עוזרת לגוף להירדם בקלות ובמהירות. מחקרים מצאו שבימי חורף קרים הטמפרטורה האופטימלית בחדר השינה של אדם בוגר היא 16-20 מעלות (במקרה של תינוקות, ילדים וקשישים, הרגישים יותר לקור, יש לחמם את החדר ל-22-24 מעלות). הסיבה לכך היא שחדר שינה קריר במקצת מדמה את ירידת טמפרטורת הגוף המתרחשת כארבע שעות לאחר ההירדמות, כחלק ממערכת ויסות החום הפנימית שלנו. (במהלך היום, כשאנחנו פעילים, טמפרטורת הגוף שלנו גבוהה יותר מבלילה כשגופנו במנוחה).

עם זאת, שינה בימי החורף חייבת להיעשות כשחם לנו ונעים – אם כפות הידיים או הרגליים קרות, אם אנחנו מרגישים אי-נוחות בגלל הקור, נסבול מהתעוררויות ומהפרעות שינה במהלך הלילה ואיכות השינה שלנו תיפגם. הדבר נכון ביתר שאת כשמדובר בתינוקות ובקשישים, שאצלם מערכת ויסות החום בגוף מואטת והם חשופים יותר למחלות.

הדרך הטובה ביותר לחמם את חדר השינה שלכם מתחילה קודם כל בעיצובו. הימנעו מלהצמיד את המיטה לקיר חיצוני – הדבר חשוב במיוחד בחדרי תינוקות וילדים. קירות חיצוניים קרים יותר ולא מומלץ להיצמד אליהם במהלך הלילה. חשוב שראשכם או ראש ילדכם לא יהיה מתחת לחלון אלא שהמיטה תמוקם כך שהחלון במרחק מה מכם.

בלי שכבות בגדים

אמצעי החימום בחדר יאפשר לגוף שלכם ליהנות מהטמפרטורה האופטימלית עבורו. ניתן לחמם באמצעות מזגן עם תרמוסטט שמכוון לטמפרטורה הרצויה או רדיאטור. רבים אינם אוהבים את החימום באמצעות מזגן או רדיאטור כי הם מייבשים את האוויר ואת העור. אפשר לעשות שימוש ברדיאטור עם טיימר, שכבה מדי פעם במהלך הלילה או להניח סיר עם מים כדי לשמור על הלחות באוויר. חשוב לדעת שרדיאטור הוא אמצעי החימום הבטוח ביותר עבור חדרי תינוקות וילדים.

יש גם אמצעי חימום אקולוגיים שעובדים על חימום באור אינפרה אדום – הם בריאים לגופנו ואינם מזהמים את הסביבה. בשוק קיים גם מגוון תנורי הלוגן, שנחשבים לבטיחותיים וחסכוניים בחשמל. חשוב להימנע מתנורי ספירלה וממפזרי חום, שעלולים להתלקח ולגרום לשריפות, כוויות ולתאונות קשות.

הקפידו ללכת לישון על מצעים חמים ונעימים ועם בגדים נוחים. מומלץ לא ללבוש כמה שכבות בגדים בלילה כדי למנוע סרבול שמקשה על שינה רציפה. אם אתם רגישים במיוחד לקור אפשר לישון עם שמיכת צמר, ואם אתם סובלים מרגליים וידיים קרות, תוכלו להניח בקבוק מים חמים לצדכם ולגרוב גרביים חמות.

כמו בשאר עונות השנה, גם בחורף חשוב להקפיד על פתח אוורור שיאפשר סירקולציה של אוויר בחדר. הדבר נכון במיוחד אם בביתכם מופעל חימום מרכזי על גז או סולר – חשוב לאפשר זרימת אוויר מהחוץ אל החדרים.

כשמדובר בתינוקות, במקרים רבים ההורים מחממים את החדר יתר על המידה, מתוך דאגה. עם זאת, בשל הסיכון למוות בעריסה, יש להקפיד על הטמפרטורה המומלצת על-ידי משרד הבריאות (כאמור 22-24 מעלות) ולוודא באמצעות מדחום שהחדר מחומם כמתבקש. במידה שהבית מחומם בחימום מרכזי, חשוב להקפיד לצנן את חדרו של הפעוט כנדרש.